تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




توضیحات ظریف درباره خزر، برجام، ترامپ و .../ تکذیب اعطای پاسپورت آمریکایی به شهروندان ایرانی در برجام

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تاکیدات وزیر خارجه مبنی بر اینکه ادعای تحمیل ۱۱ درصد دریای خزر به ایران و یا تعلق ۵۰ درصد آن کاملا نادرست است، گفت: آقای ظریف درباره اعطای حق شهروندی به مقامات ایران و فرزندانش در جریان مذاکرات برجام قویاً آن را رد کرد و غیرممکن خواند و با اشاره به توافقات اخیر درباره دریای خزر نیز گفت که ادعای سهم ۵۰ و ۱۱ درصدی ایران از دریای خزر، نادرست است.

به گزارش ایسنا، علی نجفی خوشرودی در توضیح جلسه امروز - دوشنبه - کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به حضور ظریف وزیر امور خارجه در جلسه این کمیسیون برای پاسخ به سؤالات تعدادی از نمایندگان و همچنین بررسی آخرین وضعیت توافق اخیر درباره دریای خزر و کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر اشاره کرد.

وی توضیح داد: آقای ظریف درباره کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر به این موضوع اشاره داشت که منافع ایران و اسناد بالادستی و مصوبات شورای عالی امنیت ملی کاملا رعایت شده و دو موضوع مهم یعنی تحدید حدود و خطوط مبدأ در کنوانسیون مشخص نشده و به مذاکرات آینده موکول شده است.

نجفی افزود: آقای ظریف اشاره‌ای داشت که در کنوانسیون کلیه موارد مثبت توافقنامه‌های ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ درج شده و ذکر موارد منفی این معاهدات پرهیز شده است. مفاد کنوانسیون یک سال پیش مورد تفاهم واقع شده و ربطی به شرایط تحریم و اقدامات اخیر ترامپ و سایر مسائل نداشته است. در یک سال گذشته اقدامات داخلی برای اخذ مجوز امضا در جریان بوده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: آقای ظریف درباره وضعیت حقوقی دریای خزر که به صورت کاملا ویژه و منحصر به فرد در جهان تدوین شده، توضیحاتی ارائه کرد لذا تمامی ادعاهای مطرح شده درخصوص تعلق ۵۰ درصد دریای خزر و یا تحمیل ۱۱ درصد خزر به ایران کاملا نادرست است. این‌گونه ادعاهای حداکثری و حداقلی هیچ‌گونه سندیتی ندارد.

نجفی اضافه کرد: طبق توضیحات آقای ظریف هنر دستگاه دیپلماسی این بود که رژیم حقوقی دریاها مشخصا کنوانسیون ۱۹۸۲ کنار گذاشته شد. همچنین بخش بزرگی از دریا تحت عنوان پهنه مشترک آبی اختصاص یافت. ایران تا زمان نهایی شدن تحدید حدود اجازه نخواهد داد از مناطق مورد ادعای ایران کشورهای دیگر بهره‌برداری و حتی اکتشاف نفت و گاز انجام دهند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: انحصار دریانوردی زیر پنج کشور ساحلی ممنوعیت حضور نظامی کشورهای غیرساحلی و ممنوع بودن در اختیار قرار دادن قلمرو علیه دیگر کشورهای ساحلی از دستاوردهای مثبت این کنوانسیون است. با توجه به این توضیحات مقرر شد جهت بررسی بیشتر ابعاد موضوع جلسه‌ای با حضور مسئولان دبیرخانه دریای خزر، وزارت خارجه و نمایندگان سؤال‌کننده برگزار شود.

به گزارش ایسنا، نجفی همچنین درباره بررسی سؤالات تعدادی از نمایندگان از وزیر خارجه در این جلسه گفت: آقای ظریف به سؤالات تعدادی از نمایندگان پاسخ داد. اولین سؤال مربوط به آقای محبی‌نیا نماینده میاندوآب درباره مجموعه اقدامات دیپلماتیک جهت رفع تهدیدات بین‌المللی و منطقه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران بود. توضیحات وزیر خارجه ناظر به سه هدف مهم دستگاه دیپلماسی یعنی جلوگیری از احیای اجماع امنیتی علیه ایران، کمک به توسعه اقتصادی کشور و روابط با همسایگان و برنامه‌ها و اقدامات دستگاه دیپلماسی برای تامین منافع ملی ایران و مقابله با تهدیدات مختلف بود.

وی ادامه داد:‌ آقای ظریف به روابط دوستانه با بسیاری از همسایگان، حمایت‌های جدی از بخش خصوصی، طراحی برای کاهش مشکلات در روابط با برخی از کشورها و کمک به تحکیم صلح و امنیت در منطقه اشاره کرد و آن را بخشی از اقدامات و دستاوردها در سیاست خارجی کرد. در نهایت نماینده سؤال‌کننده از پاسخ‌های وزیر قانع شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سؤال علی ساری نماینده اهواز درباره دلایل ناکارآمدی استراتژی روابط خارجی گفت: در پاسخ به این سؤال وزیر خارجه فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در سیاست خارجی اقدامات و برنامه‌های موجود را تشریح کرد ولی نماینده سؤال‌کننده از پاسخ‌های وزیر قانع نشد.

نجفی به سؤال فریدون احمدی نماینده زنجان درخصوص شفاف‌سازی منابع مالی، اموال و دارایی‌های دریافت شده بعد از برجام و نحوه مصرف آن اشاره و اظهار کرد: آقای ظریف در پاسخ تاکید کرد وجوهی که آزاد شد دارایی‌های ایران بود که به دلیل تحریم‌ها در کشورهای مختلف از سوی آمریکا بلوکه شده بود و بعد از برجام آزاد شد.

وی افزود: آقای احمدی سؤال دیگری درخصوص پرداخت خسارت عراق به ایران با توجه به محکومیت دولت عراق در سازمان‌های بین‌المللی مطرح کرد، پاسخ آقای ظریف این بود که ایران همچنان ادعای خسارت از عراق را دارد. همچنین وزیر خارجه سوابق دستاوردهای ایران در سازمان ملل از جمله معرفی عراق به عنوان آغازگر جنگ علیه ایران را تشریح کرد در نهایت آقای احمدی از پاسخ‌ها قانع شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سؤال احسن علوی نماینده سنندج درخصوص علت ضعف برخی سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور و ضرورت انتخاب سفرای کارآمد و تبدیل شدن به یک کشور تحریم‌ناپذیر گفت: وزیر خارجه در پاسخ بیان داشت این هدف مهمی است. باید کاری کنیم که تحریم‌ناپذیر باشیم. ایشان همچنین ضمن تشریح دستاوردهای کشور برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی بعد از توافق برجام، به مسائل و مشکلات در داخل کشور و بروکراسی شدید در مسیر جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ضرورت تسهیل این روند اشاره کرد و ضمن توضیح درباره فرآیند انتصاب سفرا تاکید کرد که تقویت سفارتخانه‌ها می‌تواند به تحقق هر چه بهتر اهداف کمک کند. در نهایت نماینده سؤال‌کننده از پاسخ قانع شد.

نجفی در توضیح سؤال کاظم جلالی نماینده تهران درباره مساله‌ای به نام اعطای حق شهروندی به مقامات ایران و فرزندان آنها در جریان مذاکرات برجام گفت: آقای ظریف در پاسخ به این سؤال به فرآیند اداری و قانونی پیچیده و سخت در آمریکا برای اعطای گرین کارت اشاره کرد و تاکید داشت اساساً چنین امکانی وجود ندارد و در مذاکرات هم چنین موضوعی مطرح نشده است. با وجود این توضیحات آقای جلالی از پاسخ قانع نشد و ترجیح داد برای تنویر افکار عمومی پاسخ‌های وزیر امور خارجه در صحن علنی شنیده شود.

وی با اشاره به سؤال جلال محمودزاده نماینده مهاباد درباره دلیل عدم مقابله با سدسازی غیرقانونی توسط دولت ترکیه و به دنبال آن مهار آب‌های وارده به ایران گفت: توضیح آقای ظریف ناظر به سوابق و اقدامات ایران در این خصوص بود و اینکه وزارت خارجه استیفای حقوق ایران به هیچ وجه کوتاهی نخواهد کرد. این مساله در سازمان ملل مطرح شده است. با وجود این توضیحات نماینده سؤال‌کننده قانع نشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان در توضیح سؤال حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر مبنی بر اینکه اگر زورتان در برجام نرسید چرا به مجلس گزارش ندادید، گفت: وزیر خارجه در پاسخ به این موضوع اشاره داشت که برجام توافقی چند جانبه بود. ایشان روند مذاکرات و توان تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و هماهنگی آنها با مقامات عالی نظام را تشریح کرد. قرار شد نماینده سؤال‌کننده درباره قانع شدن یا نشدنش از پاسخ‌های وزیر نظرش را اعلام کند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «توضیحات ظریف درباره خزر، برجام، ترامپ و .../ تکذیب اعطای پاسپورت آمریکایی به شهروندان ایرانی در برجام»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..