تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گوشت قربانی 24 ساعت در یخچال نگهداری شود

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با تاکید بر پرهیز از مصرف بلافاصله گوشت قربانی، گفت: به منظور پیشگیری از ابتلاء به برخی بیماری های مشترک میان انسان و دام، گوشت قربانی باید حداقل 24 ساعت در یخچال نگهداری شود. صراط:

محمد جانباز عصر دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به در پیش بودن عید سعید قربان و ضمن گرامیداشت و تبریک این عید بزرگ به همه مسلمانان، اظهار داشت: از جمله خطرناک ترین بیماری های مشترک میان انسان و دام، تب مالت و تب کریمه کنگو است که می توان با قرار دادن گوشت تازه در یخچال در دمای صفر تا چهار درجه به مدت 24 ساعت، از ابتلاء به این بیماری ها پیشگیری کرد.
وی ادامه داد: در صورتی که گوشت دام ذبح شده آلوده به ویروس تب کریمه کنگو باشد، با قرار دادن در یخچال به مدت 24 ساعت، آلودگی آن از بین خواهد رفت و مصرف آن بدون مانع است.
وی افزود: احتمال ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در تماس افراد عادی با خون تازه حیوان، بسیار بالا بوده و از این رو توصیه می شود شهروندان از اقدام خودسرانه برای ذبح حیوان در منازل یا معابر عمومی به طور جدی خودداری کنند.
جانباز بیان داشت: کسانی که اقدام به ذبح دام می کنند باید از تجهیزات بهداشتی از جمله ماسک و دستکش استفاده کرده و بدون این اقلام از دست زدن به دام پرهیز کنند.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان تاکید کرد: دام های قربانی نباید در خارج از چرخه کشتارگاه های سنتی و صنعتی و مراکز مورد تایید دامپزشکی ذبح شوند.
جانباز خاطر نشان کرد: 28 گروه ثابت دامپزشکی و 28 ناظر شرعی در روز عید سعید قربان بر کشتار و عرضه گوشت ‌های قربانی در کشتارگاه ‌ها و مراکز عرضه نظارت دارند.
تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری ویروسی خونریزی دهنده تب دار حاد است که توسط کنه در بین حیوانات و دام ها گسترش می یابد.
این بیماری از آسیا ، آفریقا و اروپا گزارش شده و در کشورهای همسایه شامل عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان شایع است.
شیوع این بیماری در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت ناقل و مخزن بیماری ( کنه ها) بیشتر مشاهده می شود.
بیماری در حیوانات اهلی هیچگونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان در طی ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد ( به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان).
همچنین تماس با خون و بافت بیماران بخصوص در مرحله خونریزی یا انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آنها گردد باعث انتقال بیماری می شود.
بیمار در طی مدتی که در بیمارستان بستری می باشد، به شدت برای دیگران آلوده کننده است.
افرادی که بیشتر در معرض خطر شامل دامداران و کشاورزان، کارگران کشتارگاهها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی بیمارستان ها می باشند و شروع علائم ناگهانی این بیماری حدود یک تا هفت روز طول می کشد .
متوسط سه روز ( بیمار دچار سردرد شدید ، تب، لرز، درد عضلانی ) به خصوص در پشت و پاها(، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم، ترس از نور )حساسیت به نور می گردد.
ممکن است حالت تهوع، استفراغ بدون ارتباط با غذاخوردن و گلودرد و احتقان ملتحمه در اوایل بیماری وجود داشته باشد که گاهی با اسهال و درد شکم و کاهش اشتها همراه می شود.
تب بطورمعمول بین سه تا16 روز طول می کشد و تورم و قرمزی صورت، گردن و قفسه سینه، پرخونی خفیف حلق و ضایعات نقطه ای در کام نرم و سخت شایع هستند.
در این بیماری تغییرات قلبی عروقی شامل کاهش ضربان قلب و کاهش فشارخون مشاهده می شود.
کاهش گلبولهای سفید (لکوپنی) ، کاهش پلاکتها (ترمبوسیتوپنی) و برخی اوقات کاهش بسیار شدید پلاکتها نیز در این بیماری مشاهده می شود.
مرحله خونریزی دهنده این بیماری مرحله کوتاهی است که به سرعت ایجاد می شود و معمولا در روز سه تا پنج بیماری شروع می شود و یک تا 10روز ( به طور متوسط چهار روز) طول می کشد.
راههای پیشگیری از این بیماری که از سوی کارشناسان بهداشتی توصیه می شود شامل مراقبت از دام و هماهنگی با دامپزشکی جهت سمپاشی محل نگهداری دام جهت از بین بردن کنه و معاینه دامها ی الوده، خرید گوشت از مراکز فروش مجاز و ممهور به مهر دامپزشکی است.
نگهداری گوشت تازه در یخچال به مدت 24 ساعت و جگر و دل و قلوه به مدت 48 ساعت قبل از پاک کردن و تکه کردن گوشت تازه ، استفاده از دستکش هنگام پاک کردن گوشت، وسایل محافظت شخصی توسط پزشکان و کادر پزشکی هنگام مواجه شدن با بیمار مشکوک ، وسایل محافظت شخصی هنگام معاینه ، ذبح و سلاخی دام از دیگر توصیه های بهداشتی است.
این بیماری از سال 78 در ایران شناسایی شد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گوشت قربانی 24 ساعت در یخچال نگهداری شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..