تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مشکلات مهد سوارکاری ایران چیست؟

به بهانه فصل پایانی رقابت‌ها باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ قوم ترکمن اسب را عزیزترین مددکار خود دانسته و در طول تاریخ، ترکمن با اسبش شناخته شده است و اسب‌های ترکمن علاوه بر منطقه شمال شرقی ایران در کشور‌های ترکمنستان، روسیه و برخی از کشور‌های همسایه شمال ایران نیز پرورش می‌یابد. مشکلات مهد سوارکاری ایران چیست؟
تفاوت اسب‌های ترکمن با دیگر نژاد‌ها


اندام متناسب، بدن کشیده و با ظرافت، اندام حرکتی ظریف در عین حال مستحکم، نیم رخ صاف یا برجسته، سینه باریک و پشت و کمر کوتاه و مستقیم، گردن طویل از خصوصیات این نژاد است.

مشکلات مهد سوارکاری ایران چیست؟


اسب‌های ترکمن را اصولاً به لحاظ نژادی به اسب‌های اولیه تارپان و اسب‌های تیپ سوم منسوب می‌کنند که یکی از قدیمی‌ترین نژاد‌های دنیاست.

اسب‌های ترکمن به لحاظ داشتن استقامت در برابر شرایط نامساعد محیطی معروف هستند و یکی از صفات برجسته اسب‌های ترکمن طولانی بودن عمر باروری این نژاد مقایسه با سایر نژاد‌ها است.


تاریخچه سوارکاری در گلستان
ایگدری دبیر هیئت سوارکاری استان گلستان در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛ گفت: اسب‌های ترکمن از زمان‌های گذشته در مراسم و جشن‌های مختلف یار و یاور مردم این منطقه بوده اند و از سال ۱۳۵۳ مجموعه سوارکاری گنبدکاووس فعالیت خود را آغاز کرد و البته سوارکاری شهرستان بندر ترکمن سابقه طولانی‌تر دارد که تا کنون در این مجموعه‌ها کورس‌های اسب دوانی در فصل‌های مختلف برگزار می‌شود.


ایگدری افزود: این مجموعه‌ها در شهرستان‌های بندرترکمن، گنبدکاووس و آق قلا با هدف مسابقات اسب دوانی، تولید و پرورش اسب‌های نژاد ترکمن پایه گذاری شد.


وی افزود: مجموعه‌های سوارکاری استان به شرکت توسعه و نگهداری از اماکن ورزشی کشور تعلق دارد.


نبود زیر ساختار‌های اصولی مشکل اصلی مجموعه‌های سوارکاری


مجموعه‌های سوارکاری در بسیاری از کشور‌ها به عنوان منبع درآمد محسوب می‌شود که با مدیریت و سرمایه گذاری علاوه بر توسعه مجموعه‌های سوارکاری باعث ایجاد اشتغال و درآمد خواهد شد.

مشکلات مهد سوارکاری ایران چیست؟


تفریحگاه‌هایی که می‌توان با ورود سرمایه گذاران به این حوزه به درآمد استان و رونق اقتصادی کمک کرد.


ایگدری دبیر هیئت سوارکاری گلستان در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛ گفت: مالک مجموعه‌های سوارکاری استان شرکت توسعه و نگهداری از اماکن ورزشی کشور است که هیچ سودی برای مجموعه‌ها ندارد.


ایگدری افزود: این شرکت سالانه مجموعه‌ها را به بخش‌هایی اجاره می‌دهد که جز اتلاف وقت و هدر رفتن پتانسیل استان فایده دیگری ندارد.


وی افزود: شرکت باید روال خود را تغییر دهد و مجموعه‌ها به بخش خصوصی و طرح سرمایه گذاری بلندمدت واگذار کند، واگذاری که باید با مطالعه و شناسایی صفر تا صد مجموعه باشد و آورده‌ای هم داشته باشد.


وی ادامه داد: توسعه مجموعه سوارکاری استان با بخش خصوصی توانمند و با برنامه ریزی بلندمدت و تاثیر گذار و با حداقل هزینه ۵ تا ۶ میلیارد تومانی محقق می‌شود.


مجموعه‌های سوارکاری استان استاندارد نیستند


بهمن طیبی مدیر کل اداره ورزش و جوانان استان گلستان چندی پیش در سال ۹۶ به مدیریت نامناسب مجموعه‌های سوارکاری گلستان اشاره کرده و گفته بود: گلستان میراث دار مدیریت نا مناسب ۲۰ ساله فدراسیون است و امروز باید برای رفع مشکل باید هزینه‌هایی پرداخت شود.

مشکلات مهد سوارکاری ایران چیست؟


طیبی افزود: برگزاری مسابقات طبق قانون تحت پوشش فدراسیون سوارکاری است که به نمایندگی هیئت سوارکاری استان واگذار شده است، اما امکانات رفاهی و ورزشی فراهم نیست.


وی ادامه داد: همه ما خواستار واگذاری مجموعه‌ها به بخش خصوصی هستیم تا از این ظرفیت برای ایجاد شغل و درآمد و گردشگری استفاده کنیم و به استاندار‌های دنیا نزدیک شویم.


سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان در سفر خود به استان گلستان و بازدید از مجموعه سوارکاری گنبد کاووس که در ۲۴ اسفندماه سال ۹۶ انجام شده بود در حاشیه برگزاری مسابقات اسب دوانی گفت: شور و هیجان موجود در برگزاری رقابت‌های اسبدوانی گنبد کاووس اتفاق خوبی است و موجب شده تا اوقات فراغت جوانان در فضایی سالم پر شود.

مشکلات مهد سوارکاری ایران چیست؟


سلطانی فر افزود: این شهرستان کانون سوارکاری و اسب دوانی کشور است و بنده به عنوان متولی ورزش کشور اعتقاد دارم باید به توسعه این رشته در منطقه کمک کنیم.


وی افزود: باید امکانات بیشتری در اختیار علاقه‌مندان به سوارکاران و اسبدوانی در گنبد کاووس قرار بگیرد و مردم در فضایی مناسب‌تر از این مسابقات دیدن کنند.


وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های ما در وزارت ورزش و جوانان توسعه ورزش در شهرستان هاست که گنبد هم شامل آن می‌شود، زیرا ظرفیت‌های ورزشی فوق العاده‌ای در این منطقه وجود دارد.


وزیر ورزش و جوانان در خصوص توسعه سوارکاری و اسب دوانی گنبد گفت: یکی از برنامه‌های ما ورود بخش خصوصی به مجموعه سوارکاری و مسابقات اسب دوانی است، زیرا این ورزش ریشه دار باید شرایط بهتری نسبت به حال حاضر داشته باشد و بتوان این رقابت‌ها در فضایی مدرن برگزار شود.


پیست ماسه‌ای تنها شرایط نیمه مساعد در کورس گنبد
ایگدری دبیرهئیت سوارکاری در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛ گفت: در سال ۹۲ طرح پیست ماسه‌ای معمولی در مجموعه گنبد اجرا شد که باعث اجرای برگزاری مسابقات در فصل زمستان شد که تاثیر بسزایی در درآمد داشته است.


وی افزود: در این مجموعه‌ها وجود اصطبل‌های مناسب، امکانات رفاهی مناسب برای مربیان باعث مشارکت بیشتر مردم و در نهایت به درآمد و حتی ایجاد شغل افراد کمک کند، ولی متاسفانه مربیان سوارکاری هنوز در چادر‌ها در مجموعه برای تمرین حضور دارند و این یعنی هنوز با استاندار‌های دنیا فاصله بسیار زیادی داریم.

مشکلات مهد سوارکاری ایران چیست؟


وی افزود: یکی از راهکار‌ها می‌تواند تشکیل کمپ تمرینی مربیان در خارج از مجموعه سوارکاری باشد تا بتوانند با داشتن امکانات رفاهی و ورزشی مناسب برای تمرین بر خوددار باشند و در روز اجرای مسابقه وارد مجموعه شوند و این همان رشد و توسعه سوارکاری استان است.


در استان گلستان در هر فصل از مسابقات سوارکاری حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ راس اسب شرکت می‌کنند و علاقه‌مندان با حضور خود در مجموعه‌های سوارکاری شور و هیجان این مسابقات را دوچندان می‌کنند.


گزارش از گنجا محمودی

انتهای پیام / ا




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مشکلات مهد سوارکاری ایران چیست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..