تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




صادرات کاغذ ممنوع شد/ اعتراض ناشران به وضعیت نابسامان صنعت نشر

هر «بند» کاغذ ۱۲۵ هزار تومان شد/ ممنوعیت صادرات کاغذ!/علی اصغر سید آبادی و جمشید خانیان نامزد دریافت جایزه استرید لیندگرن شدندبه گزارش خبرنگار  حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اتفاقاتی در حوزه ادبیات در هفته گذشته رخ داده است در اینجا به مهمترین رویدادهای ادبی اشاره می کنیم

فراخوان یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال‌آل‌احمد منتشر شد

دبیرخانه جایزه ادبی جلال‌ آل‌احمد که همه ساله در ایام زادروز این نویسنده نامدار ایرانی برگزار می‌شود، از نویسندگان، پژوهشگران، پدیدآورندگان و ناشران دعوت کرد تا آثار خود را تا پایان شهریور و در چهار گروه داستان بلند و رمان، مجموعه داستان کوتاه، نقد ادبی و مستندنگاری به این دبیرخانه بفرستند.

براساس این گزارش، فقط کتاب‌هایی که برای نخستین‌بار در سال 1396 منتشر شده باشند، کتاب‌هایی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در داخل کشور به چاپ رسیده باشند و در یکی از چهار گروه بالا قرار گیرند، امکان حضور در بخش رقابت و داوری جایزه جلال را خواهند داشت.

هر «بند» کاغذ ۱۲۵ هزار تومان شد/ ممنوعیت صادرات کاغذ!

همایون امیرزاده نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کارگروه کاغذ در نشستی که  در این وزارتخانه برگزار شد، مهم‌ترین اقدامات این وزارتخانه در حوزه کاغذ را برای خبرنگاران شرح داد.

*نیم‌درصد نیاز ۴ ماهه اول سال تولید داخل بوده است

امیرزاده در ابتدای این جلسه گفت: این جلسه برای بیان آرایش جدید دولت در حوزه تأمین، تخصیص و توزیع کاغذ است. با توجه به بحران به وجود آمده در بازار کاغذ شاهد حضور پررنگ‌تر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحث کاغذ خواهیم بود. شکی نیست که کاغذ یک کالای واردات محور در کشور ماست. چراکه از نیاز ۴۰۰ هزار تنی سالانه تنها دو هزار و ۸۰۰ تن کاغذ در چهار ماهه نخست امسال تولید شده که یعنی نیم درصد کاغذ مورد نیاز است. متاسفانه میزان تولید کاغذ در داخل کشور به پایین‌ترین حد خود رسیده و این یعنی نیازمند حضور فعالانه‌تری برای تامین کاغذ هستیم.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: ‌در سیاست‌گذاری‌های جدید در بحث کاغذ چندین مورد برنامه‌ریزی مدنظر داشته‌ایم که اگر با قوت و براساس مصوبات عملی شود به نفع حوزه نشر و مطبوعات خواهد بود. شاید مهمترین دستاورد ما حضور جدی ارشاد در بحث قیمت‌گذاری است. موضوعی که براساس یک فرآیند و در کارگروه کاغذ کشور متشکل از تمام ذی‌نفعان، واردکنندگان و تولیدکنندگان و حضور سازمان حمایت از مصرف‌کننده مشخص و نهایی می‌شود. بالاخره یک مرجع رسمی باید قیمت کاغذ در بازار را اعمال و اطلاع‌رسانی می‌کرد.

*۱۲۵ هزار تومان قیمت مصوب برای هر «بند» کاغذ تا پایان فروردین ۹۸

او ادامه داد:‌ خوشبختانه تمام موارد مورد خاص ارشاد محقق شده و ستاد تنظیم بازار مصوبه قطعی در بحث قیمت کاغذ داشته که به تمام زیرمجموعه‌های خود نیز اعلام کرده است. مشخص شدن قیمت کاغذ یعنی نظارت و کنترل بیشتر. بر این اساس نرخ مصوب شده تا اطلاع ثانوی که فعلا تا پایان فروردین ۹۸ در نظر گرفته شده بندی ۱۲۵ هزار تومان است. البته باید تکانه‌های ارزی و افزایش احتمالی خدمات حمل و نقل و... را هم در نظر داشته باشیم که بر قیمت تمام شده اثر می‌گذارد. تمام کاغذهایی که هنوز در گمرک مانده و ترخیص نشده‌اند نیز با تمهیدات در نظر گرفته شده در ۱۰ روز آینده ترخیص می‌شوند تا بازار کاغذ مشکلی برای عرضه نداشته باشد. بانک مرکزی برای نحوه پرداخت بدهی تجاری که کاغذشان در گمرک مانده بود همکاری خوبی داشته. تمام این موارد باعث می‌شود تا سامانه‌های نظارتی کنترل بهتری بر موجودی انبار داشته باشند و آنها نیز موظف شده‌اند تا موجودی خود را به صورت شفاف اعلام کنند.

وزارت ارشاد در ثبت سفارش و تخصیص ارز برای کاغذ نقش تأییدی دارد

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه کارگروه ساماندهی کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این مطلب، گفت: این وزارتخانه به اعتبار اینکه در سال‌های گذشته تعادل در بازار کاغذ وجود داشت، بجز نقش سیاستگذاری از جمله اینکه کاغذ در ردیف کالا‌های اساسی قرار بگیرد و...، دخالت دیگری در این امر نداشت، ولی امروز با توجه به شرایط ایجاد شده در این بازار، نقش تأییدی نیز در این زمینه دارد.

وی ادامه داد: نقش تأییدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ثبت سفارش و تخصیص ارز کاغذ مسئولیت‌هایی را برای آن به وجود می‌آورد که از آن جمله باید مراقب بود که اشتباه‌ها و مشکلات گذشته تکرار نشود.

صالحی با اشاره به چند نرخی شدن بازار کالا‌ها از جمله ارز کاغذ تصریح کرد: وقتی ارز چند نرخی می‌شود، به طور قطع فساد‌هایی در این زمینه به وجود می‌آید و اگر ما با نظارت بالا در این حوزه حرکت کنیم و به گونه‌ای مسیر را طی کنیم که اعتماد اجتماعی ایجاد شود، جلوی بسیاری از این فساد‌ها گرفته می‌شود.

اعتراض ناشران به ضعف تدبیر در وضعیت نابسامان کاغذ/ صنعت نشر رو به ورشکستگی است

مجمع ناشران انقلاب اسلامی در راستای حمایت از ناشران به‌عنوان پیش‌قراولان عرصۀ فرهنگ ایران اسلامی، دربارۀ مشکلات پیش‌آمده در بازار کاغذ، بحران قیمت و احتکار این کالای اساسی، نامه‌ای خطاب به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نوشت.

در این نامه آمده است: چرا دستگاه‌های‌ عریض و طویل دولتی در مقابله با احتکار و گران‌فروشی تا این حد ناکارآمدی از خود نشان می‌دهند؟ و چرا محتکران شناسایی و برای برخورد قانونی معرفی نمی‌شوند؟

علی اصغر سید آبادی و جمشید خانیان نامزد دریافت جایزه استرید لیندگرن شدند

فریدون عموزاده خلیلی رئیس هیئت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در نشست معرفی نامزدهای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای جایزه جهانی استرید لیندگرن  اظهار کرد: با توجه به تمام ملاک ها، علی اصغر سید آبادی، به عنوان فردی که توانسته ترویج کتابخوانی را به طور گسترده انجام دهد برای نامزدی جایزه جهانی استرید لیندگرن انتخاب شد جمشید خانیان هم نویسنده منتخب ما برای این جایزه جهانی بود که رویکرد امسال انجمن برای انتخاب کاندیدا نوگرایانه بود.

وی افزود: در انتخاب مروج کتاب برای معرفی به عنوان نامزد جایزه استزید لیندگرن به این مسئله توجه کردیم اولا نهادی عمل کرده است ثانیا نوگرا بوده و از روش سنتی دور شده و با روش نو کار کرده است البته اثر گذاری و فراگیری برای ما در انتخاب مروج کتاب اهمیت داشت.

عموزاده خلیلی بیان کرد:پایلوتی و الگویی نبوده است برای ما مهم این بود بتواند دورترین جاهایی را که کودک و نوجوان وجود دارند تحت پوشش قرار داده باشد. این استمرار را در درون سیستم خودش ایجاد کرده باشد. قائم به فرد نباشد سیستماتیک عمل کند به طوری که اگر فرد نبود سیستم این کار را انجام دهد.

مدیرکل امور مالی و مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان منصوب شدند

فاضل نظری مدیرعامل کانون طی احکام جداگانه ای وحید کیانی را به سمت مدیرکل امور مالی و مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان و هادی یوسف‌زاده‌ بیرق را به عنوان مدیرکل امور مالی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، منصوب کرد.

مدیرعامل کانون در حکم انتصاب مدیرکل امور مالی کانون بر نظارت و کنترل دقیق امور، رعایت قوانین و مقررات جاری و بازنگری در قوانین و آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی کانون با توجه به اسناد بالادستی از رهگذر رعایت صرفه و صلاح این مجموعه فرهنگی تاکید کرده است.

سهم ۷۰ درصدی واردات در حوزه نوشت افزار/ ۷۰۰ نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی برگزار می‌شود

نشست خبری مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی، در حسینیه هنر با حضور سعید حسینی مدیر عامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی برگزار شد.

در این مراسم مجید حسینی، مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی با اشاره به اینکه یکی از بحث‌های مهم در نوشت افزار، بحث اقتصادی آن است، گفت: با توجه به ۱۴ میلیون دانش آموز، میلیون‌ها دانشجو و افراد دیگری که از نوشت افزار استفاده می‌کنند، حجم بازار نوشت افزار را در کشور حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌کنیم. اگر این میزان نوشت افزار در کشور تولید شود، حداقل ۵ هزار شغل ایجاد می کند. با توجه به اینکه نوشت افزار در کشور‌های همسایه تولید نمی‌شود، حتی می‌توانیم سهمی در بازار نوشت‌افزار‌های کشور‌های دیگر داشته باشیم.

وی افزود: نوشت افزار علاوه بر کارکرد اصلی اش، کارکرد رسانه‌ای و فرهنگی پیدا کرده است. خیلی ها آن را به عنوان کالایی فرهنگی می‌شناسند. کاراکترهایی که برای نوشت افزار‌های دانش آموزان خلق می‌شود، جنس قهرمان پیدا می‌کند و اینگونه مفاهیم فرهنگی به بچه ها منتقل می‌شود. البته برخی کاراکتر‌ها با فرهنگ، نظام آموزشی و آنچه به کودک منتقل می‌شود، متفاوت است که متاسفانه به این موضوع توجه نکردیم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «صادرات کاغذ ممنوع شد/ اعتراض ناشران به وضعیت نابسامان صنعت نشر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..