استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی بیشترین نگرانی را در بحث ایمنی جادهها در استرالیا به خود اختصاص داده است و مردم خواستار برخورد صحیح و قاطع پلیس با این مشکل هستند.
تقریباً سهچهارم رانندگان استرالیا در مورداستفاده از تلفن همراه در زمان رانندگی نگران هستند بیش از نیمی از آنها خواستار حضور قوی پلیس برای مقابله و برخورد با این مشکل و رانندههای خاطی هستند.
بر اساس یک مطالعه بروی ۱۵۰۰ راننده در استرالیا، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی در صدر لیست نگرانیها و مشکلات مربوط به ایمنی جادهها قرار دارد. در این مطالعه ۷۲ درصد از رانندگان استفاده از تلفن همراه را برای دیگران بسیار خطرآفرین میدانند. طبق همین مطالعه رانندگان مست با ۵۶ درصد و سرعت غیرمجاز با ۵۵ درصد در رتبههای بعدی این لیست قرار دارند. رانندگی نمایشی با ۴۶ درصد، رانندگان معتاد و متأثر از مصرف مواد مخدر با ۴۱ درصد و خستگی رانندگان با ۳۸ درصد از دیگر موارد ایجاد نگرانی در این لیست هستند که مردم خواستار برخورد قاطع و بدون اغماض پلیس با خاطیان هستند؛ زیرا این افراد در حین رانندگی علاوه بر خود، جان دیگر رانندگان که قوانین را رعایت میکنند را به خطر میاندازند.
یک متخصص ایمنی جادهها میگوید: استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی بسیار شایع است؛ و تقریباً به رفتار عادی بسیاری از آنها تبدیلشده است. بهطور مثال زمانی که فردی در هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده میکند دیگر آن تمرکز لازم برای رانندگی را ندارد و ذهن او به تلفن همراه معطوف شده است. در این لحظه رفتار او تقریباً شبیه به فردی است که براثر نوشیدن مشروبات الکلی مست بوده و هیچ کنترلی بروی ذهن و فکر خود ندارد و بنابراین نسبت به اتفاقات جاده نمیتواند عکسالعمل مناسب را نشان دهد و خطرآفرین میشود.
استرالیا یکی از کشورهای دارای بیشترین نرخ استفاده از تلفن همراه در جهان است؛ و به همین دلیل تعداد افرادی که بهطور غیرقانونی با تلفن همراه در زمان رانندگی صحبت میکنند در حال افزایش است.
بهعنوان یکراه حل برای این مشکل،۵۶ درصد از شرکتکنندگان در این مطالعه استفاده پلیس از آموزشهایی برای تغییر رفتار رانندگان را مؤثرترین راه برای مقابله با رفتار بد آنها میدانند؛ و بر این عقیده هستند که برگزاری کلاسهای آموزشی میتوانند تأثیر طولانیمدت بر رانندگان داشته باشد. همچنین ۷۹ درصد معتقدند که استفاده پلیس از خودروهای بدون چراغ و علامت شناسایی رسمی میتواند باعث کاهش این رفتار رانندگان شود. فقط ۹ درصد از افراد استفاده از دوربینهای ایمنی جادهها را بهعنوان یک عامل بازدارنده مؤثر میدانند. همچنین قابلتوجه است که تقریباً اکثر شرکتکنندگان از نقش پلیس در بحث ایمنی جادهها بهطور کامل حمایت کردهاند.
برخی نیز معتقدند که افزایش تعداد گشتهای جادهای که بهوضوح مشخص و قابلمشاهدهاند، مؤثرترین راه برای تغییر رفتار غیر صحیح رانندگان است؛ زیرا هنوز برای رانندگان حضور غیرقابلپیشبینی گشتهای پلیس در زمانها و مکانهای متفاوت بسیار بیشتر از دوربینهای کنترل جادهای تأثیرگذار است. از طرف دیگر دوربینهای کنترل بزرگراهها هنوز محدودیتهای خاص خود رادارند. بهطور مثال یک دوربین کنترل سرعت هنوز نمیتواند تفاوت بین یک راننده مست و عادی که با سرعت مجاز رانندگی میکنند را مشخص کند.