تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




انتظار ارائه تکنولوژی از سوی دین، اشتباهی بنیادین است

انتظار ارائه تکنولوژی از سوی دین، اشتباهی بنیادین استبه گزارش ایکنا؛ محمد مرادی، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث امروز ۲۵ مرداد در اولین سمینار دومین کنفرانس قرآن‌پژوهی پیشرفت در مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه(رشد) با بیان اینکه در مبانی تفسیر متن باید به چند نکته توجه کنیم گفت: قرآن ناظر به یکسری واقعیات نازل شده و بخش بزرگی از آن ناظر به واقعیاتی است که در ذهن مخاطبان وجود داشته است.

وی افزود: حتما برای درک قرآن باید فهم درستی از این واقعیات داشته باشیم؛ در سنت تفسیری ما دائما بر سبب نزول تاکید می‌شده ولی امروز از فضای نزول سخن به میان است یعنی آیات ناظر به این واقعیات هستند ولی به صورت جزئی و ریز به این واقعیات نپرداخته‌اند.

مرادی تصریح کرد: واقعیات باید به تفسیر اضافه شود نه به متن مقدس به همین دلیل مفسران همواره مطالبی را به تفسیرشان اضافه می‌کنند؛ از این رو انسان و جهان و حیات و زیست او حتما باید به درستی شناخته شود متوجه تفسیر درست متن هم نمی‌شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به فرایند فهم تصریح کرد: نیازها، تمایلات و خواسته‌ها و فهم‌های بیرونی و ... دست به دست هم می‌دهد تا ما از متن معنایی را بفهمیم که با دیگری متفاوت است؛ ما به فرایند فهم کم توجه کرده‌ایم لذا هر مفسری فهم متفاوتی از دیگر به دست داده است.

وی افزود: در قرآن گزاره‌هایی وجود دارد که همگی ناظر به واقعیات محسوس و عینی عالم نیستند و دور از دسترس ما هستند که نیاز به تاویل دارد که فرایند خاص خود را دارد؛ در تفسیر متن باید این مولفات را هم مدنظر داشته باشیم.

مرادی همچنی در تبیین کارکرد دین و تعریف از آن بیان کرد: با توجه به واقعیتی که از دین می‌شناسم سه کاربرد دارد؛ اول اینکه مجموعه آموزه‌های قدسی است که انسان به آن دلبستگی دارد ولی ممکن است متافیزیکی نباشد؛ دسته دوم آموزه‌ها و گزاره‌هایی قدسی و متافیزیکی که تجربه معصوم(ع) هستند و یا از جانب خدا به صورت مستقیم نازل شده است و نوع سوم انتظار از دین هم هر نوع فهم توسعه یافته از دین است و امری کاملا بشری است چیزی که در اختلافات میان فقها شاهد آن هستیم.

مرادی بیان کرد: دین آمده تا حوزه‌های ناشناخته را به بشر نشان و به او تعالی بدهد و بیش از این انتظار از دین کاری خلاف هدفگذاری از دین است لذا از دین نباید انتظار تکنولوژی داشته باشیم زیرا تکنولوژی چیزی است که خود بشر می‌توانسته ایجاد کند و اگر دین در این مسائل بحثی دارد موردی است.

انتهای پیام




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «انتظار ارائه تکنولوژی از سوی دین، اشتباهی بنیادین است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..