تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نگاه شخصی در اعلام منطقه آزاد منافع استانی را لطمه می‌زند/بی‌تدبیری کشور را رنج می‌دهد

ساعت: 11:19 منتشر شده در مورخ: 1397/05/25 شناسه خبر: 1398622

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه اگر بنا باشد در استان مازندران مناطق آزاد تجاری تعریف شود تمام شهرهای استان این قابلیت را دارند و دو یا 3 نقطه کم است؛ گفت: اما قطعا با این تعداد در یک استان به طور همزمان موافقت نمی‌شود؛ لذا اینجا است که همدلی معنا پیدا می‌کند؛ این است که باید از گلوگاه تا رامسر را یک استان ببینیم و به دور از شهر و منطقه، استانی بیندیشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، عبدالله مهاجر چهارشنبه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه مازندران در خصوص اینکه آیا صادرات 3 میلیارد دلاری مورد اشاره استاندار مازندران شدنی است یا خیر، اظهار کرد: آن‌چه از ظرفیت استان در بخش صادرات صورت گرفته است بیش از دو برابر میزان اعلام شده از سوی گمرکات استان است، چرا که بنا به موانع موجود برای برخی صادرکنندگان در استان، کالاها از سایر گمرکات کشور صادر می‌شود.

افزایش 14 درصدی صادرات مازندران
وی با بیان اینکه میزان صادرات 4 ماهه نخست سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 14 درصد افزایش را نشان می‌دهد، افزود: در 4 ماهه نخست سال‌ گذشته، 129 میلیون دلار از مرزهای استان صادرات صورت گرفته است که این رقم طی سال‌جاری به 147 میلیون دلار رسیده است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه استان به سمت اهداف تعیین شده در حال حرکت است، اظهار کرد: پیش‌بینی ما در چنین شرایط اقتصادی آن است که ما فراتر از چشم‌انداز تعیین شده در سال‌جاری، عمل خواهیم کرد.

این مسئول با بیان اینکه خیلی‌ها معتقدند غالب ظرفیت صادرات استان مازندران متکی به شرکت کاله است، ادامه داد: باید اذعان کنیم میزان صادرات این شرکت طی سال‌جاری نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

صدور 225 میلیون دلار گواهی مبدأ برای صادرکنندگان استان
مهاجر با بیان اینکه طی سال‌جاری بنا به اعلام گمرک، 225 میلیون دلار گواهی مبدأ صادر شده است، عنوان کرد: این بدان معنا است که این میزان کالا یا صادر شده است یا که می‌شود، از سویی دیگر باید اعلام کنیم که از این رقم، میزان خروجی ما از گمرکات استان 147 میلیون دلار بوده است و مابقی از سایر گمرکات خارج شده است.

وی در ادامه در خصوص ارز ثانویه و اثرات آن بر واحدهای صنعتی و صادرات بیان کرد: در این خصوص ایراداتی بر دولتمردان ما وارد است چراکه باید در زمانی که تصمیم درست می‌گرفتند، مطلوب عمل نکردند و ارز ثانویه انحرافاتی را ایجاد کرد و هنوز هم دارای اشکالاتی است که به سمت اصلاح شدن در حال حرکت است.

آنچه کشور را رنج می‌دهد تحریم نیست بی‌تدبیری است
رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه آنچه کشور ما را رنج می‌دهد، تحریم‌ها نیست بلکه بی‌تدبیری است، تصریح کرد: خیلی‌ها ازرگرفتند کالا هم خریداری کردند اما به دلیل بخش‌نامه‌های صادره روزانه، درگیر مشکلاتی شده‌اند که کالاها از گمرکات ترخیص نشده است و چنین تصمیماتی موجب اشکالاتی می‌شود که تبعات آن را باید مردم متحمل شوند، لذا همه باید دست در دست هم بدهیم تا مشکلات حال حاضر را مرتفع کنیم.

همدلی حلقه مفقوده تحقق عملیاتی شدن منطقه آزاد تجاری در مازندران
این مسئول در بخش دیگری از سخنانش در خصوص منطقه آزاد تجاری در استان و دلایل عدم تحقق آن پاسخ داد: این موضوع مشکل چندین ساله ما است. منطقه آزاد تجاری یکی از ظرفیت‌های اقتصادی هر استان است که غالب استان‌ها یا برخوردار شده‌اند و یا در حال برخورداری‌اند؛ برخی‌ها فقط زمین در اختیار داشتند اما به دلیل همدلی، آن‌ها اکنون در مرحله تعیین تکلیف قرار دارند، اما مازندران علیرغم ظرفیت‌های کم نظیرش در گام نخست مانده است.

مهاجر با بیان اینکه اگر بنا باشد در استان مازندران مناطق آزاد تجاری تعریف شود تمام شهرهای استان این قابلیت را دارند و دو یا سه نقطه کم است؛ افزود: اما قطعا با این تعداد در یک استان به طور همزمان موافقت نمی‌شود؛ لذا اینجا است که همدلی معنا پیدا می‌کند؛ این است که باید از گلوگاه تا رامسر را یک استان ببینیم و به دور از شهر و منطقه استانی بیندیشیم.

وی متذکر شد: امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر هر سه محق این موضوع هستند اما در هر صورت باید از یک نقطه شروع کنیم، چرا که سهمیه ما تنها یک نقطه است و پس از به ثمر رسیدن آن، به دنبال گزینه‌های بعدی باشیم وگرنه با جدل و کش‌وقوس به جایی نمی‌رسیم.

از نگاه شخصی و منطقه‌ای پرهیز کنیم
رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه در جلسه اخیر شورای برنامه‌ریزی برگزار شد نظر مشترک کارشناسان مربوطه و همچنین نتیجه رأی‌گیری حاضران در جلسه آن بود که بندرامیرآباد گزینه بهتری است، تأکید کرد: اما علیرغم این تصمیم و نظر کارشناسی، می‌بینیم که باز نمایندگان ما شهرستانی می‌اندیشند و طوری رفتار می‌کنند که اگر شهر ما نشد در جایی دیگر هم نشود و با نگاه شخصی، منافع استانی را لطمه می‌زنند.

این مسئول با بیان اینکه برای تحقق این موضوع باید همه و همه از استاندار تا نمایندگان در کنار هم قرار بگیریم، گفت: چه فرقی دارد منطقه ازاد تجاری در کجای استان باشد، مهم ظرفیت استان، ثمرات آن است؛ نباید اگر نگاه و نظر ما نشد، سنگ‌اندازی کنیم یا استاندار را زیر سوال ببریم.

مهاجر افزود: شاید در خیلی از شهرهای ما ظرفیت منطقه آزاد تجاری وجود داشته باشد اما باید بپذیریم بر اساس ضوابط قانونی این شدنی نیست و باید از یک‌جا شروع کنیم و سپس به دنبال افزایش آن در سایر شهرها باشیم و به سراغ گزینه‌های بعدی برویم و مطمینا اینگونه، هیچکس ما را سرزنش نخواهد کرد.

کاهش پذیرش و اعزام هیئت‌های تجاری در سال‌جاری
به گفته رئیس اتاق بازرگانی مازندران، به دلیل سردرگمی اقتصادی طی سال‌جاری شاهد کاهش اعزام و یا پذیرش هیئت‌های تجاری در سال 97 هستیم که بنا داریم در سال جاری، بدنبال پیگیری مجدانه سفرهای خارجی سال قبل باشیم و از سویی دیگر به نبال تعاملاتی باشیم که نتیجه بخش باشد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نگاه شخصی در اعلام منطقه آزاد منافع استانی را لطمه می‌زند/بی‌تدبیری کشور را رنج می‌دهد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..