تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شاید دهه‌ها هشدار درمورد مقدار مصرف نمک اشتباه بوده باشد

پژوهشی جدید درمورد مقدار نمکی که برای بدن مناسب است، مباحثی ایجاد کرده‌ است.

نتایج مطالعه‌ای که روی بیش از ۹۵ هزار فرد انجام شده‌ است، نشان می‌دهد که میزان مصرف نمکی که اکثر ما داریم (تا حدود دو و نیم قاشق چایخوری در روز)، مقدار خطرناکی نیست. این مقدار معادل ۵ گرم سدیم در یک روز است. بسیاری از متخصصان به‌منظور کاهش خطر افزایش فشار خون و مشکلات سلامتی مرتبط با مصرف نمک، سطوح بسیار پایین‌تری را که اغلب کمتر از نصف این مقدار است، توصیه می‌کنند. اگرچه طبق مطالعه‌ی جدید مقادیر زیر ۵ گرم موجب افزایش بیماری‌های قلبی عروقی و سکته نمی‌شود. بیش از ۹۴ درصد از افراد در کشورهای توسعه‌یافته مقدار مصرفشان زیر این مقدار است. علاوه بر این حتی سطوح بالای مصرف نمک می‌تواند توسط یک رژیم غذایی شامل میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات و دیگر غذاهای غنی از پتاسیم خنثی شود. پس آیا ما بیش از حد درمورد نمک نگران هستیم؟

آندرو مینت یکی از پژوهشگران مطالعه می‌گوید:

سازمان بهداشت جهانی مصرف روزانه کمتر از دو گرم سدیم را که برابر یک قاشق چایخوری از نمک است، به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر بیماری‌های قلبی عروقی توصیه می‌کند؛ اما شواهد کمی در مورد نتایج بهبود سلامتی افرادی که چنین مقادیر کمی از نمک را مصرف می‌کنند، موجود است.

طبق آماره‌های به‌دست‌آمده در مطالعه‌ی مصرف مقدار متوسط نمک که معادل همان مقداری است که اکثر ما در حال حاضر مصرف می‌کنیم، خطری برای سلامتی ندارد اما سطوح بالا (خصوصا) و پایین نمک در غذا می‌تواند موجب بروز مشکلاتی شود؛ اگرچه قبل از روانه شدن به سوی نزدیک‌ترین فست فودی برای تهیه غذا، باید بدانید که این مطالعه با انتقاداتی هم رو به رو است.

مقاله‌های مرتبط:

طبق نظر سایر دانشمندان، استفاده از یک نمونه‌ی ادرار به ازای هر بیمار به‌جای نمونه‌گیری طی ۲۴ ساعت، نشان‌دهنده‌ی عدم دقت نتایج است. منتقدان همچنین اشاره می‌کنند که گنجاندن افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی‌، یعنی افرادی که مقدار زیادی نمک مصرف نمی‌کنند، در مطالعه، نتایج را تحریف می‌کند. گراهام مک گریگور از دانشگاه کوئین ماری در بریتانیا که در این پژوهش نقشی نداشته‌است، گفت:

مجموعه‌ی شواهد نشان می‌دهند که کاهش مصرف نمک موجب پایین آمدن میزان بیماری‌های قلبی عروقی، شایع‌ترین علت مرگ‌و‌میر و ناتوانی در دنیا می‌شود.

 البته پشت این توصیه مقالات زیادی وجود دارد؛ پژوهش‌های دقیق انجام شده توسط بنیاد قلب آمریکا می‌گوید: حمایت علمی قوی پشت توصیه‌ی مصرف ۱/۵ گرم نمک در روز موجود است.

تفکر معمول این است که سدیم بسیار زیادی که در نمک و دیگر غذاهای فرآوری‌شده موجود است، آب بیشتری را در بدن نگه می‌دارد و فشار بیشتری بر قلب اعمال می‌کند. البته هرچه ما بیشتر درمورد اثرات نمک در بدن خود بدانیم، متوجه می‌شویم که مسئله‌ی نمک یکی از موضوعات متناقض در علوم سلامتی رژیم غذایی ما است. پژوهشگران مطالعه‌ی جدید می‌گویند که کاهش مصرف نمک باید در کشورهایی مثل چین که مصرفشان از ۵ گرم تجاوز می‌کند، مورد توجه قرار گیرد و بقیه مشکلی ندارند.

مارتین اودانل یکی از اعضای این گروه می‌گوید:

شواهد قانع‌کننده‌ای مبنی بر این وجود ندارد که افراد دارای مقدار مصرف متوسط سدیم، باید مقدار مصرف خود را به منظور جلوگیری از بیماری‌های قلبی و سکته کم کنند.

این پژوهش در The Lancet منتشر شده‌است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شاید دهه‌ها هشدار درمورد مقدار مصرف نمک اشتباه بوده باشد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..