تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




22 پایان‌نامه برتر 22 حق شهروندی انتخاب می‌شوند/ بازتعریف منشور حقوق دانشجویی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری نخستین جشنواره پایان نامه‌های دانشجویی برتر حوزه حقوق شهروندی، امروز یکشنبه 21 مرداد ماه با حضور فریدون جعفری، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا و دستیار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور حقوق شهروندی، جواد نوروزی، حقوقدان و مدرس دانشگاه و مونس کشاورز رئیس دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی برگزار شد.

فقر منابع داخلی در حوزه حقوق شهروندی

در ابتدای این نشست مونس کشاورز با اشاره به همراهی وزارت علوم در برگزاری این جشنواره بر فقر منابع داخلی در حوزه حقوق شهروندی اشاره و اظهار کرد: با هدف گردآوری اطلاعات و منابع در این حوزه و تلاش برای مطرح کردن مباحث مربوط به حقوق دانشجویان اولین جشنواره پایان نامه‌های دانشجویی برتر حوزه حقوق شهروندی برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست، جعفری، رئیس جشنواره با اشاره به اینکه منشور حقوق شهروندی در ایران حرف تازه‌ای نیست و پارامترهای 22 گانه آن در فصل سوم قانون اساسی به صورت اصل مطرح شده است، گفت: منشور حقوق شهروندی مطالب تفصیلی‌تر سازوکارهای اجرایی این اصول را مطرح و برای هر وزارتخانه وظایف مشخصی معین کرده است.

آموزش همگانی و تخصصی حقوق شهروندی وظیفه وزارت علوم است

وی وظیفه مطرح شده در منشور حقوق شهروندی برای وزارت علوم را آموزش همگانی و تخصصی عنوان و اظهار کرد: در همین راستا برگزاری اولین جشنواره پایان نامه‌های حقوق شهروندی مطرح و در جلسه‌ای با حضور وزیر علوم برگزاری این جشنواره جزو برنامه‌های اجرایی قرار گرفت و در ادامه طی نامه‌ای به همه دانشگاه‌های کشور از آنها خواستیم که پایان‌نامه‌هایی که با موضوعات 22 سر فصل اعلام شده در منشور حقوق شهروندی تدوین شده را به ما اعلام کنند.

شناسایی 637 پایان‌نامه در حوزه حقوق شهروندی

جعفری از شناسایی 637 پایان‌نامه در حوزه حقوق شهروندی که طی 10 سال اخیر تدوین شده است، خبر داد و گفت: از این تعداد 606 پایان‌نامه مربوط به دوره کارشناسی ارشد و بقیه مربوط به دوره دکتری و فوق دکتری است. همچنین جست‌و‌جوی کلید واژه حقوق بشر در میان پایان‌نامه کشور نیز منجر به شناسایی دو هزار و 366 پایان نامه کارشناسی ارشد و 158 پایان نامه دوره دکتری تخصصی شد. منشور حقوق شهروندی 22 بند دارد و در تلاش هستیم 22 پایان نامه برتر مرتبط با هر بند را شناسایی و معرفی کنیم.

مردم باید آگاه باشند تا حقوق خود را مطالبه کنند

وی با تأکید بر اینکه تلاش شده تمام مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها درگیر مسئله حقوق شهروندی شوند و در جریان برگزاری این جشنواره قرار گیرند، گفت: رسالت آموزش حقوق شهروندی در سطح پایه بر عهده وزارت آموزش و پرورش و در سطح عمومی بر عهده رسانه‌ها و خبرنگاران است و ما با تعامل با این وزارتخانه و رسانه‌ها در تلاش هستیم مردم را با حقوق خود آشنا کنیم چرا که تا مردم با حقوق خود آشنا نشوند حقوق خود را مطالبه نخواهندکرد. مردم باید آگاه باشند تا حقوق خود را مطالبه کنند.

دستیار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور حقوق شهروندی در ادامه گفت: 29 آذر ماه سالروز رونمایی از منشور حقوق شهروندی است و ما تلاش داریم در این روز از برگزیدگان جشنواره پایان‌نامه دانشجویی تجلیل کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که پس از شناسایی پایان‌نامه‌های برتر از این منابع چگونه برای آگاهی مردم در خصوص حقوقشان استفاده خواهدشد؟ گفت: تمامی این منابع در یک کتابخانه تخصصی که ایجاد آن را وزیر علوم قول داده‌اند جمع‌آوری و سازو‌کارهای اجرایی آنها برای استفاده نهادهای مختلف استخراج می‌‌شود.

منشور حقوق دانشجویی بازتعریف می‌‌شود

جعفری با اشار به اینکه در گذشته منشور حقوق دانشجویی تدوین شده اما اجرایی نشده است، گفت: این منشور بازتعریف و دوباره به دانشگاه‌ها ارسال می‌شود و دانشگاه‌ها بر اساس اجرای پارامترهای مطرح در این منشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. همچنین افراد می‌توانند موارد نقض حقوق شهروندی را به ستاد گزارش کنند تا ما آن را پیگیری کنیم.

وی از شناسایی و ساماندهی مربیان و مدرسان حقوق شهروندی برای اعزام به مناطق مختلف کشور برای تدریس مباحث مربوط به حقوق شهروندی نیز خبر داد و گفت: تاکنون 200 پایان نامه برای بررسی از سوی دانشگاه‌ها برای ما ارسال شده است و البته پایان‌نامه‌هایی که دفاع شده و نمره آن اخذ شده است مورد داوری قرار می‌گیرند و پایان ‌نامه‌های در دست دفاع در این دوره مورد داوری قرار نمی‌گیرند.

پایان نامه‌های برتر به صورت کتاب منتشر می‌شود

جواد نوروزی، حقوقدان و مدرس دانشگاه نیز در این نشست، هدف از برگزاری این جشنواره را کمک به ارتقای جایگاه حقوق شهروندی دانست و گفت: اگر دانشگاهیان و نخبگان ورود نکنند این مسئله از بین خواهدرفت.

وی با اعلام این خبر که پایان نامه‌های برتر به صورت کتاب منتشر شده و در تیراژ دو هزار جلد به تمام کتابخانه‌های کشور و وزرات‌خانه‌های مربوطه ارسال می‌شود، تصریح کرد: تلاش داریم حلقه وصل دانشگاه‌ها و جریان اجرایی کشور در حوزه حقوق شهروندی باشیم و نخبگان و دانشگاهیان را برای ورود به مبحث و مسئله مهم حقوق شهروندی تشویق کنیم.

انتهای پیام




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «22 پایان‌نامه برتر 22 حق شهروندی انتخاب می‌شوند/ بازتعریف منشور حقوق دانشجویی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..