تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




توقیف اتوبوس‌ها و کامیون‌های فاقد معاینه فنی از اول مهر

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محسن پورسید آقایی در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دو مسئله جدی در تهران وجود دارد که دغدغه تمام شهروندان است که از آن جمله می‌توان به آلودگی و ترافیک اشاره کرد که برنامه‌های ما نیز حول این دو  محور است. در بحث ترافیک و حل آن گام‌های اساسی از جمله ایجاد سیستم هوشمند برای مدیریت ترافیک از سوی معاونت حمل و نقل شروع شده است و گام‌هایی نیز برداشته شده که البته بخش‌هایی نیز باقی مانده که با تکمیل طرح  زوج و فرد این اقدامات کامل خواهد شد.

پورسید آقایی با تاکید بر اینکه ما اعتقاد داریم اجرای طرح زوج و فرد در سال‌های گذشته درست نبوده گفت: اگر چه این طرح اثرات کوتاه مدت داشته اما در بلندمدت کارآیی لازم را نداشته و ما باید طرحی را جایگزین طرح زوج و فرد فعلی بدهیم که در این زمینه دانشگاه تربیت مدرس مطالعاتی را برای جایگزینی طرح زوج و فرد در دستور کار خود قرار داده و در این زمینه از تجریبات سایر کشورها استفاده کرده است.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران افزود: مسئله بعدی در شهر تهران پارکینگ‌ها در شهر و پارک‌های حاشیه‌ای است که در این زمینه نیز مطالعات داخلی و خارجی انجام شده است و گزارش کامل و مستنداتی نیز تهیه شده که بر همین اساس مزایده پارک‌های حاشیه‌ای را هفته آینده برگزار خواهیم کرد. در بخش پارک‌های حاشیه‌ای در تهران که از پتانسیل‌های قابل توجه برخوردار است بنا داریم طرحی را به صورت پایلوت در منطقه دو اجرا کنیم و در نهایت با به دست آوردن نتایج این طرح را در 22 منطقه تهران اجرا کنیم.

پورسیدآقایی ادامه داد: در بحث محدودیت شماره‌گذاری خودروها نیز مطالعاتی انجام شده است که بتوانیم درخصوص میزان شماره‌گذاری خودروها مدیریت کنیم که در این بخش هم مردم از آزادی برخوردار باشند و هم شماره‌گذاری ها نامحدود نباشد که در این بخش نیز تمهیداتی پیش‌بینی شده است.

وی به توسعه حمل و نقل خطوط عمومی بویژه مترو در راستای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: بسیاری از بیماری‌ها به دلیل آلودگی هواست به طوریکه بر اساس مطالعات انجام شده 70 درصد از آلودگی هوای تهران به موضوع حمل و نقل مرتبط است و 30 درصد از آن نیز ناشی از فعالیت صنایع در شهر تهران است. بر همین اساس این معاونت اقداماتی را در راستای کاهش آلودگی هوا انجام داده است که از آن جمله می‌توان به معاینه فنی خودروها و سخت‌گیری در این بخش اشاره کرد به طوریکه بر همین اساس معاینه فنی برتر را راه‌اندازی کردیم و مشوق‌هایی را نیز برای این بخش در نظر گرفته‌ایم.

وی گفت: در خصوص سایر خودروها نیز معاینه فنی به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است به طوریکه مرحله دوم کاهش آلودگی هوا از اول آبان ماه در شهر تهران برگزار خواهد شد به طوریکه در این طرح، تمام خودروها برای تردد در سطح شهر تهران باید معاینه فنی اخذ کنند و در صورتی که خودرویی فاقد معاینه فنی باشد مبلغ 50 هزار تومان جریمه خواهد شد.

پورسیدآقایی افزود:‌ طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با پلیس راهور از ابتدای آبان ماه مرحله دوم کاهش آلودگی هوا در شهر تهران اجرا خواهد شد و خودروهایی که معاینه فنی نداشته باشند جریمه می‌شوند و این طرح به صورت 24 ساعته و در طول ایام هفته اجرا می‌شود و بر همین اساس از شهروندان تهرانی درخواست می‌شود تا در خصوص اخذ معاینه فنی اقدام کنند. ما دنبال جریمه کردن شهروندان نیستیم اما در صورتی که خودروی آنها فاقد معاینه فنی باشد مجبوریم آنها را جریمه کنیم که رقم جریمه هر خودرو مبلغ 50 هزار تومان خواهد بود. از آنجایی که مسئله جدی تردد کامیون‌ها و اتوبوس‌ها در تهران است در این زمینه نیز طرحی در نظر گرفته شده است که این طرح می‌تواند در کاهش آلودگی هوای تهران موثر باشد.

پورسیدآقایی افزود: متاسفانه تردد کامیون‌ها در تهران حساب و کتاب نداشته و کنترلی بر آن وجود نداشته و همین امر مشکلات جدی برای شهر تهران بوجود آورده است که بر همین اساس سامانه جدیدی راه‌اندازی شده که هر کامیونی که در داخل شهر ورود پیدا می‌کند برای تردد باید نسبت به اخذ بارنامه الکترونیکی اقدام کند که رانندگان می‌توانند با ورود به سامانه مای تهران و ثبت مشخصات و در ادامه در سامانه بارنامه اقدام به اخذ مجوز برای تردد در شهر تهران داشته باشند.

وی گفت: در صورتی که کامیون‌ها در سطح شهر تهران فاقد این برنامه الکترونیکی باشند قطعا آنها نیز جریمه خواهند شد و بر همین اساس از چهارشنبه هفته جاری این طرح به صورت آزمایشی اجرا اما از اول آبان ماه در کل شهر تهران به صورت سراسری در شهر اجرا خواهد شد و کامیون‌های فاقد بارنامه متوقف می‌شوند.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران افزود: در بحث اتوبوس‌ها نیز تمهیداتی پیش‌بینی شده تا در این بخش نیز بتوانیم آلودگی هوا را کاهش دهیم به طوریکه اتوبوس‌های شرکت واحد از جمله بی آر تی و بخش خصوصی و همچنین اتوبوس‌های سرویس ادارات ملزم به اخذ معاینه فنی هستند و در صورت نداشتن معاینه فنی اجازه تردد در سطح شهر را نخواهند داشت.بر همین اساس ظرف 45 روز گذشته، میزان معاینه فنی اتوبوس‌های بخش خصوصی و بی آر تی از 76 درصد از کل اتوبوس‌ها به 88.4 درصد افزایش یافته است و بیش از 75 دستگاه از اتوبوس‌ها برای اخذ معاینه فنی مراجعه کرده‌اند.

وی افزود: امیدواریم تا فاصله باقیمانده تا اول مهر ماه تمام اتوبوس‌ها چه اتوبوس‌های وابسته به شهرداری و چه اتوبوس‌های سرویس ادارات نسبت به اخذ معاینه فنی اتوبوس‌شان اقدام کنند به طوریکه پیش‌بینی می‌شود 94 الی 95 درصد اتوبوس‌ها بتوانند معاینه فنی اخذ کنند و به تبع مابقی اتوبوس‌ها در این بخش دیگر قادر به تردد در سطح شهر نخواهند بود.

پورسیدآقایی با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته با استانداری تهران درخصوص تاکید بر اخذ معاینه اتوبوس‌های سرویس ادارات اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز استاندار تهران طی بخشنامه‌ای سازمان‌ها و ارگان‌ها را مکلف به اخذ این معاینه فنی کرده و از دستگاه‌ها وارگان‌ها خواسته است با پیمانکارانی که اتوبوس‌هایشان معاینه فنی ندارند قرارداد امضا نکنند.اتوبوس‌ها و کامیون‌های فاقد معاینه فنی از اول مهر ماه متوقف می‌شوند.

وی افزود: درخصوص رفع آلودگی موتورسیکلت‌ها نیز در گذشته کارهایی صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به برقی شدن موتورسیکلت‌ها اشاره کرد اما واقعیت این است که این طرح‌ها زمانبر است و باید همزمان با این طرح‌ها طرح‌های جدید نیز اجرا شود و این در حالیست که ما در حال حاضر در تهران 2 میلیون موتورسیکلت داریم که در طول 6 ماه و حتی در طول یک سال نمی‌توانیم کل موتورهای تهران را برقی کنیم و به موازات برقی کردن موتورها دو طرح در دستور کار معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران قرار گرفته است از آن جمله می‌توان به تبدیل کاربراتور موتورها به انژکتور اشاره کرد که در این زمینه با دو شرکت ایرانی قرارداد امضا کرده‌ایم.

پورسیدآقایی افزود: بر همین اساس بنا داریم موتورهای کاربراتوری را به انژکتوری تبدیل کنیم که هزینه تبدیل هر کاربراتور به انژکتور حدود یک میلیون تومان است که بخش قابل توجهی از هزینه را شهرداری پرداخت خواهد کرد. در مرحله نخست که از هفته آینده آغاز خواهد شد 50 دستگاه موتور کاربراتوری تبدیل به انژکتوری خواهد شد که در نهایت با به دست آمدن نتایج ظرف 3 ماه آینده این طرح به صورت کلی‌تر در شهر تهران اجرا خواهد شد.

وی گفت: کار دیگری که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران انجام داده مذاکره با انجمن‌های موتورسیکلت‌های کشور برای اجرای طرح کلید به کلید است که این طرح مانند طرح نوسازی خودروهای فرسوده خواهد بود که ما در این طرح بنا داریم موتورسیکلت‌های فرسوده را به نو تبدیل کنیم که در این زمینه نیز بخشی از هزینه را شهرداری و بخشی دیگر به صورت وام ارزان‌قیمت از راکبان دریافت خواهد شد. ضمن اینکه این اقدام ایجاد یک فرصت شغلی در موتورسیکلت‌سازان در راستای کاهش آلودگی هوا خواهد داد. ما در این طرح به سمت موتورسیکلت‌های یورو3 و یورو4 و همزمان برقی کردن موتورسیکلت‌ها گام خواهیم برداشت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه این نشست خبری با تاکید بر اینکه بنده هیچ گاه لفظ رانت‌خوار را برای خبرنگاران استفاده نکردم گفت: این لفظی است که مرتبا از سوی خبرنگاران مطرح می‌شود که خوب نیست و اگر خبرنگاران صدای بنده را که گفته‌ام رانت‌خوار، دارند برای من بیاورند.

وی با بیان اینکه بنده عضو هیئت علمی در دانشگاه هستیم گفت: حضور بنده در معاونت و هیئت علمی دو شغله نیست و در سمت‌های قبلی که در رجا و راه‌آهن داشتم به عنوان هیئت علمی نیز عضو بودم و در واقع هیئت علمی شغل اصلی بنده محسوب می‌شود و منافاتی با حضور بنده در شهرداری ندارد.

پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه برای کاهش کامل آلودگی هوای تهران نیاز به هزار میلیارد تومان اعتبار است گفت: ما اعلام کردیم که در صورت تامین اعتبار آلودگی هوای تهران به طور قطع حل می‌شود که البته از سال های گذشته اقداماتی در راستای کاهش آلودگی هوای شهر تهران انجام شده است و بخشی از این کارها نیز در حال انجام است. ما همچنین از دولت و مجلس درخواست کردیم که سالانه 1500 میلیارد تومان در بودجه دولت برای شهرداری پیش‌بینی شود تا ما بتوانیم برنامه‌های مورد نظر در مورد کاهش آلودگی هوا را انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه 18 درصد از آلودگی هوا ناشی از اتوبوس‌های سرویس‌ ادارات، 12 درصد اتوبوس‌های شرکت واحد و  10 الی 11 درصد ناشی از موتورسیکلت‌ها است گفت: در صورت تامین اعتبار ما می‌توانیم بخش قابل توجهی از الودگی هوا که ناشی از 3 بخش اشاره شده است را کاهش دهیم.

وی همچنین از برنامه‌ریزی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای توسعه دوچرخه‌سازی و پیاده‌روسازی در شهر تهران خبر داد و گفت: در این بخش نیز طرح‌هایی در دستور کار گرفته که به زودی انجام خواهد شد که از آن جمله می‌توان به توسعه دوچرخه اشتراک در سطح شهر تهران اشاره کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به منابع حاصل از اجرای طرح ترافیک جدید گفت: کل منابع حاصل از این طرح تا پایان سال 250 میلیارد تومان است که تا به امروز 67 میلیارد تومان از درآمد حاصل از طرح ترافیک 97 بوده که بیش از 10 میلیارد تومان آن برای توسعه مترو داده شده و بخشی از آن نیز به شرکت اتوبوس‌رانی اختصاص یافته که در همین مدت 42 دستگاه اتوبوس به این ناوگان اضافه شده است.

وی همچنین به همراهی پلیس راهور برای اجرای طرح‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: تمام طرح‌های مورد نظر با همکاری پلیس راهور خواهد بود ضمن اینکه طرح L.E.Z نیز بدون همکاری پلیس امکانپذیر نخواهد بود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «توقیف اتوبوس‌ها و کامیون‌های فاقد معاینه فنی از اول مهر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..