تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آموزش استحمام نوزاد، آنچه که باید بدانید

حمام کردن نوزاد می تواند تجربه ای لذتبخش هم برای نوزاد و هم برای والدین باشد؛ اما همان طور که می دانید بسیاری از والدین از حمام کردن نوزاد به ویژه در ماه های اول تولد می ترسند. پدر و مادرها می ترسند موقع شست و شو به او آسیب بزنند یا آنکه نوزاد از دستشان لیز بخورد و خدای نکرده بلایی سر نوزادشان بیابد. البته درست است که نوزاد بسیار آسیب پذیر است، اما با رعایت برخی نکات می توانید با خیال راحت او را حمام کنید. در این مطلب قصد داریم روش صحیح حمام کردن نوزاد و همین طور نکاتی مهم و ضروری در این مورد را به شما آموزش بدهیم. مطمئنیم از این به بعد حمام کردن نوزاد به یکی از لذت بخش ترین تجربیات شما تبدیل خواهد شد.

چند وقت یک بار باید نوزادم را حمام کنم؟

در بسیاری از خانواده ها حمام کردن یکی از کارهای روزانه محسوب می شود و برخی دیگر حتما قبل از خواب حمام می کنند. به همین دلیل شاید بعضی پدر و مادرها دوست داشته باشند نوزادشان را هرروز حمام کنند؛ اما اگر از جنبه نظافت و تمیزی به موضوع نگاه کنیم تا زمانی که نوزادتان هنوز خزیدن و حرکت کردن را یاد نگرفته نیازی به حمام مداوم نیست. اگر هربار که پوشکش را عوض می کنید ناحیه تناسلی نوزاد را کاملا تمیز می کنید یکی دوبار در هفته حمام کردن نوزاد کاملا مناسب و کافی خواهد بود.

نوزادم را کجا حمام کنم؟

حمام کردن نوزاد داخل وان بزرگ ممکن است خطرناک باشد؛ چون معمولا والدین مجبورند کنار وان در حالتی ناراحت زانو بزنند و کنترل کافی روی نوزاد نخواهند داشت. یک لگن پلاستیکی کوچک یا وان حمام خصوص نوزاد می تواند گزینه بهتری باشد. البته برخی والدین نوزادشان را داخل سینک ظرفشویی حمام می کنند. شاید سینک از نظر اندازه برای این کار مناسب باشد اما به دلیل آلودگی هایی که ممکن است در سینک وجود داشته باشد این کار پیشنهاد نمی شود.

چطور نوزادم را حمام کنم؟

قبل از هرچیز، تمام وسایل لازم مثل حوله، لباس، شامپو، پوشک تمیز و …را آماده کنید و کنار وان قرار بدهید. دمای اتاق باید کاملا گرم و مناسب باشد تا از سرما خوردن نوزاد جلوگیری شود.

حدود ۷ سانتی متر آب گرم (نه داغ) داخل وان بریزید و دمای آب را با مچ دستتان امتحان کنید.

نوزاد را کنار وان بیاورید و لباس هایش را کامل دربیاورید.

نوزاد را بغل کنید و در حالی که یک دستتان زیر سر و گردن او قرار دارد به آرامی پاهای نوزاد را داخل آب قرار دهید. نوزاد را کم کم داخل آب بکنید تا احساس ناراحتی نکند. در حالی که او را حمام می کنید دائما با یک کاسه کوچک روی بدنش آب گرم بریزید تا احساس سرما نکند.

با استفاده از یک صابون یا شامپوی ملایم و مخصوص بدنش را شست و شو بدهید. برای شستن سر و صورت از شامپویی استفاده کنید که چشم های نوزاد را نمی سوزاند. به آرامی همه جای بدنش را با دست بشویید و در عین حال با دست دیگر مراقب نوزاد باشید و او را محک نگه دارید.

بعد از آنکه تمام بدن نوزاد را شسستید به آرامی با کاسه روی بدن نوزاد آب تمیز بریزید تا کف ها کاملا شسته شوند. سپس نوزاد را روی یک حوله تمیز قرار دهید.

حوله را دور نوزاد بپیچید و بدن و سر و صورتش را به آرامی خشک کنید. اگر پوستش زیادی خشک شده یا کهیرهای پوستی مشاهده می کنید می توانید بعد از حمام از یک لوسیون ملایم و مخصوص نوزاد استفاده کنید.

نکات مهم برای حمام کردن نوزاد!

اولین و مهم ترین قانون در حمام کردن نوزاد این است: هنگام حمام کردن هیچ وقت نوزادتان را حتی برای یک دقیقه هم به حال خود رها نکنید! نوزادان در چند سانتیمتر آب هم ممکن است خفه شوند، بنابراین قبل از آنکه حمام کردن را شروع کنید تمام وسایل مورد نیاز مثل صابون، شامپو، حوله، لباس تمیز و … را دم دست قرار دهید. اگر حین حمام کردن تلفن زنگ زد یا زنگ در به صدا درآمد هرگز او را داخل آب رها نکنید. اول نوزاد را حوله پیچ کنید و بیرون آب قرار دهید؛ بعد تلفن یا زنگ در را جواب بدهید.

قبل از آنکه نوزادتان را داخل آب قرار دهید از گرم بودن و مناسب بودن دمای آب مطمئن شوید (حدود ۲۵ درجه سانتیگراد)؛ چون نوزادان خیلی سریع سردشان می شود و دمای بدنشان را از دست می دهند.

وقتی هنوز شیر آب باز است هیچ وقت نوزادتان را داخل وان یا لگن قرار ندهید؛ چون دمای آب ممکن است گرم و سرد شود یا میزان آب بیش از اندازه زیاد شود. علاوه بر این، صدای شرشر آب می تواند برای نوزاد شما زیادی بلند و آزاردهنده باشد.

پیشنهاد می کنیم نوزادتان را در وان مخصوص نوزاد یا لگنی کوچک حمام کنید. وان حمام یا سینک ظرفشویی ممکن است زیادی لیز یا آلوده باشد و محیط مناسبی برای استحمام نوزاد شما نباشد. وقتی نوزادتان را در لگن یا وانی کوچک حمام می کنید کنترل بهتر و بیشتری هم بر اوضاع دارید و احتمال لیز خوردن نوزاد کاهش پیدا می کند.

برای حمام کردن نوزاد لازم نیست مقدار زیادی آب داخل لگن بریزید. تنها در حدی که ۵ الی ۱۰ سانتیمتر آب داخل لگن باشد برای شست و شوی نوزاد کافی است. در مورد نوزادان بزرگ تر که می توانند داخل وان بنشینند هم مقدار آب نباید بالاتر از سطح کمرشان باشد.

به نوزادتان یاد بدهید که داخل وان نایستد تا از لیز خوردن و افتادن او پیشگیری کنید.

برای حمام کردن نوزادان تازه متولد شده نیازی به شامپو و صابون ندارید و می توانید تنها با آب هم او را حمام کنید. صابون و شامپو می تواند پوست حساس نوزادتان را خشک کند و باعث ایجاد کهیر شود. در صورتی که از صابون استفاده می کنید حتما از صابون ملایم و مخصوص نوزاد استفاده کنید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آموزش استحمام نوزاد، آنچه که باید بدانید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..