تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پیشنهاد تدوین لایحه آب و ارائه آن به مجلس

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی قاسمی در جریان هشتمین اجلاس شورای عالی استان‌ها با اشاره به تصمیم‌سازی‌ اشتباه در سال‌های اخیر اظهار کرد: متاسفانه در پی این تصمیمات منابع طبیعی‌مان اعم از منابع تجدید‌پذیر و تجدید‌ناپذیر نابود شده است و اگر نبود این تصمیم‌سازی‌های غلط امروز جنگل‌هایمان 4 میلیون هکتار نسبت به 50 سال پیش کاهش پید انکرده بود و حال و روز خوزستان، سیستان و بلوچستان در دست ریزگردها و طوفان‌ها اینگونه نبود و وضعیت آب کشور اینگونه بغرنج نبود و گونه های گیاهی و جانوری مختلف رو به انقراض نگذاشته بود و دریاچه‌ها و تالاب‌ها نیز خشک نمی‌شدند.

وی تصریح کرد: هر چه می‌اندیشیم اما و اگرها در ذهن‌مان بیشتر می‌شود و امروز کدام عملکرد دولتمردان در دولت‌های مختلف در جهت حفظ و نگهداری و استفاده بهینه و پایداری از منابع آبی می‌توان دفاع کرد؟ در زمینه باز چرخانی آب و استفاده از آب‌های خاکستری که 80 درصد مصرف آب خانگی را شامل می‌شود کدام عملکرد قابل تعامل را دارند؟ متاسفانه فقط 20 درصد از این آب‌ها تصفیه شده و دوباره در سیستم قرار می‌گیرد.

قاسمی در ادامه با توجه به اینکه 92 درصد از مصرف آب در بخش کشاورزی است با طرح این سوال که چه تلاشی در جهت افزایش بهره‌وری و تولید ثروت حاصل از مصرف آب کشاورزی انجام شده است گفت:  کدام تلاش معنادار برای کاهش مصرف آب کشاورزی انجام شده است.

وی گفت: هنوز که هنوز است وزارت عریض و طویل جهاد کشاورزی نتوانسته الگوی کشت متناسب با هر منطقه با توجه به بحران آب را ارائه کند.

نماینده مردم استان فارس در شورای عالی استان‌ها ادامه داد:  قوانین کهنه و مندرس که در سال 1362 تصویب شده چرا توسط دولت در قالب لایحه و در مجلس در قالب طرح اصلاح نمی‌شود و در زمان تصویب قوانین در آن زمان آب معضل اصلی کشور و بحران آن زمان نبوده است و مسئله اصلی بیکاری و افزایش تولید بوده است و مالکیت دولت بر آب و عدم مالکیت بخش خصوصی باعث ایجاد فساد در سامانه اداری توزیع آب می‌شود و این مسئله در صدور پروانه‌ها و میزان بهره‌برداری آب‌ها جلوگیری می‌کند.

قاسمی تصریح کرد: بحث تغییر اقلیم که یکی از بحث های نوین زیست محیطی است در قوانین آب لحاظ نشده است و جایگاهی برای آن در نظر گرفته نشده است در حالیکه این مسئله در حال تبدیل شدن به یک چالش بزرگ است.

وی در ادامه این اجلاس گفت: ما ناگزیر هستیم که فرهنگ و الگوی مصرف استفاده از آب را تغییر دهیم و این همت ارکان نظام را می‌طلبد که هر چه زودتر چاره‌ای بیندیشند و در اصلاح و بازنگری قانون آب باید کارگروهی از نخبگان دانشگاهی و دانشگاه‌های ما در شورای عالی استان‌ها به عنوان نهادی که می‌تواند طرح به دولت و مجلس ارائه تشکیل تا لایحه قانون آب را تدوین کند.

وی گفت: کشور دارای تنوع اقلیم و آب و هواست و مطمئنا قوانینی که در استان گیلان باید پیاده شود در استان خراسان جنوبی موضوعیت ندارد پس تصویب قوانین به صورت مجزا و برای اقلیم‌های مختلف باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی در ادامه جلسه خطاب به رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: دریاچه بختگان در حال خشک شدن است و هیچ فریادرسی ندارد. دریاچه‌ای که زیستگان زمستانه پرندگانی از دشت‌های سیبری است که به ایران مهاجرت می‌کنند که از آن جمله می‌توان به فلامینگو و مرغابی اشاره کرد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پیشنهاد تدوین لایحه آب و ارائه آن به مجلس»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..