تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مروری بر کیفیت اجرای تفاهمنامه‌های وزارت ارشاد و شهرداری تهران/ سرانجام خیابان فرهنگ به کجا می‌رسد؟

خیابان فرهنگ به کجا می‌رسد؟کیفیت اجرای تفاهمنامه‌های وزارت ارشاد و شهرداری تهران را در این گزارش مرور کنید و ببینید که با توجه به آنچه در گذشته رخ داده است، تفاهمنامه‌های فعلی و آینده این نهاد‌ها به کجا می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بنا بر آنچه که محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران در تیر ماه سال ۱۳۹۶ و در جلسه شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد؛ شهرداری تهران در دوره ریاست وی برای شهر و اقدامات عمرانی آن پیوست فرهنگی تهیه کرد و برای اجرایی کردن این پیوست‌ها تفاهمنامه‌هایی را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضا رساند.

از آن میان می‌توان به امضای تفاهمنامه مابین وزارت ارشاد و شهرداری تهران در خرداد ماه سال ۱۳۹۳ اشاره کرد. علی جنتی، وزیر ارشاد وقت در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: پیش از اینکه به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت داشته باشم، همواره ناظر فعالیت‌های شهرداری تهران در زمینه‌های مختلف بودم و دیدم خدمت رسانی در عرصه فرهنگ نزد این نهاد بسیار جدی پیگیری می‌شود. از زمانی هم که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمدم، به طور مستقیم با مسائل فرهنگی مواجه شدم و شاهد حضور چشمگیر شهرداری در این حوزه هستم که تمام فعالیت‌ها نشان دهنده عزم جدی شهردار محترم برای ارتقای سطح فرهنگی شهروندان تهران است.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: تفاهم‌نامه مابین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری در زمینه زیرساخت‌ها و فضا‌های مورد نیاز شهروندان خواهد بود که امروزه پاسخگوی مطالبات نیست. در همین راستا برای تامین نیاز شهروندان به زیرساخت‌ها و محتوا‌های هنری با یکدیگر همکاری می‌کنیم. من اعتقاد دارم این حرکت نوعی هم‌افزایی است که اگر دست به دست هم بدهیم، مردم حداکثر استفاده را از این ارتباط خواهند برد.

بنا بر این گزارش؛ اختصاص شهر آفتاب به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اولین تفاهمنامه جدی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران بود. این تفاهم نامه در حالی میان وزارت ارشاد و شهرداری تهران امضا شد که رضا تقی‌پور، سخنگوی شورای شهر تهران آن زمان از مفاد تفاهمنامه شهرداری تهران و وزارت ارشاد مبنی بر برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: «هر توافقنامه‌ای که بار مالی بر شهرداری تحمیل کند، باید با تأییدیه شورا باشد. البته نمی‌دانم که در این تفاهم نامه عبارت (پس از تایید شورا) آمده است یا نه، اما از آنجایی که در بودجه شهرداری این بار مالی در نظر گرفته نشده است باید اجازه شورا داشته باشد.»

البته با همه این صحبت‌ها تفاهمنامه در اسفند ماه سال ۱۳۹۴ امضا شد و طی آن شهرداری موظف شد که شهر آفتاب را به مدت ۶ سال برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به وزارت ارشاد اجاره دهد و این امر باعث معرفی هر چه بیشتر شهر آفتاب به نهاد‌های برگزارکننده نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور می‌شد، زیرا این مجموعه با هدف ایجاد مکانی دائمی برای برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ و بین‌المللی تهران در پیرامون این شهر ساخته شده و شکل گرفته بود.

یکی دیگر از اهداف ساخت مجموعه شهر آفتاب کاهش ترافیک سطح شهر بود. اما به راستی شهر آفتاب تا چه اندازه برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آماده بود؟

شایان ذکر است؛ ناشران در اولین سال حضور در شهر آفتاب ضرر زیادی کردند؛ زیرا در وهله اول با کاهش بازدیدکنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مواجه شدند و این کاهش مخاطب نتیجه ضعف در معرفی کامل شهر آفتاب و فاصله نسبتا زیاد آن از مرکز شهر تهران بود. آماده نبودن زیرساخت‌های شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب نیز یکی دیگر از عواملی بود که به ناشران ضرر رساند؛ زیرا سقف‌های محوطه‌های سرپوشیده این مجموعه توان جلوگیری از نشت آب باران‌های بهاری به داخل محوطه را نداشتند و این امر باعث آب‌گرفتگی محوطه‌های سرپوشیده شد. به نحوی که ناشران تلاش کردند کتابهایشان را از آب‌خوردگی در امان نگه‌دارند.

البته در همان زمان اهالی رسانه تلاش کردند که پاسخ مناسبی از مسئولان بگیرند و مسئولان نیز گفتند این مجموعه تازه ساخته شده و از نقص‌های جزئی آن مطلع نبودیم. سعی می‌کنیم که این نقص‌ها را تا سال آینده رفع کنیم. این گونه شد که نمایشگاه کتاب یک سال دیگر هم در شهر آفتاب ماندگار شد، اما مسئولان برگزاری آن در عین خوش‌خیالی در دوره بعدی نمایشگاه نیز شاهد بروز همان مشکلات سال گذشته شهر آفتاب بودند.

با این حساب و به رغم تلاش مسئولان شهرداری برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی سال ۱۳۹۷ در شهر آفتاب، اولین تفاهمنامه جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران در نیمه راه فسخ شد و مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران تصمیم گرفتند که به خانه موقت، اما امن خود یعنی مصلای امام خمینی (ره) بازگردند تا ناشران بیشتر از آنچه بود، متضرر نشوند.

در اینجا داستان اولین تفاهمنامه جدی وزارت ارشاد و شهرداری به صفحه پایانی خود رسید؛ زیرا مسئولان شهرداری آنچنان که باید و شاید همّ و غم فرهنگی نداشتند و تلاشی برای ساخت یک خانه امن برای ناشران نکردند.

در اینجا باید گفت: دومین تفاهمنامه جدی وزارت ارشاد و شهرداری نیز در روز‌های اخیر امضا شده است و از مفاد آن می‌توان به فراهم کردم زیرساخت‌های مناسب برای راه‌اندازی خیابان فرهنگ در تهران و راه‌اندازی چهار راسته کتاب، سینما و تئاتر، موسیقی و صنایع دستی در سطح شهر تهران اشاره کرد.

باید بنشینیم و ببینیم که با توجه به گذشته امضای تفاهمنامه‌ها میان وزارت ارشاد و شهرداری، این تفاهمنامه به کجا می‌رسد و تا چه اندازه و با چه کیفیتی اجرا می‌شود؟

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مروری بر کیفیت اجرای تفاهمنامه‌های وزارت ارشاد و شهرداری تهران/ سرانجام خیابان فرهنگ به کجا می‌رسد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..