تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




در شرایط فعلی نباید از خبرنگار انتظار صوراسرافیل داشت/ اثر کلی جریانات ثروت در بزنگاهها و رویدادهای کلان/ هر کسی تابلویی در دست دارد و تشکلی ساخته است

ساعت: 15:38 منتشر شده در مورخ: 1397/05/17 شناسه خبر: 1396083

در گفت‌وگو با چهره های روزنامه نگار استان مطرح شد؛

به مناسبت روز خبرنگار پای صحبت چند تن از فعالین رسانه‌ای نشستیم تا از مشکلات و کمبودهای فضای رسانه‌ای و مطبوعاتی سخنی به میان آید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، کار خبری و روزنامه نگاری از آن دسته مشاغلی به حساب می آید که توانایی به تصویر کشیدن وضعیت اجتماع را در اختیار دارد. اما اگر همین حرفه در ریل صحیح خود نگنجد و بر اساس وظایف ذاتی رسانه‌ای نموّ پیدا نکند، نه تنها در میان مخاطب جایگاهی نخواهد داشت بلکه رسالت ذاتی خبرنگاری را هم زیر سوال می رود.

به مناسب روز خبرنگار پای صحبت‌های چند تن از فعالین رسانه‌ای استان نشستیم تا از رسالت‌های کار خبری، وظایف ذاتی اصحاب رسانه و وضعیت خبرنگاری در استان بشنویم.

مهرداد خوشکار مقدم مدیرمسئول ترجمان صبح در گفت‌و گو با آناج به مناسبت روز خبرنگار در خصوص لزوم حفظ حریت رسانه‌ای اظهار داشت: برای آزادی و حریت رسانه‌ای باید فضا را در اختیار قرار دهند یعنی زمینه آزادی وجود داشته باشد. با محدودیت مطلق حریت معنایی ندارد، ابتدا باید فضای آزاد وجود داشته باشد و سپس فعالیت و جریان آزاد رسانه‌ای به وجود می‌آید.

در شرایط فعلی نباید از خبرنگار انتظار صوراسرافیل داشت

وی ادامه داد: مساله دیگر در خصوص استقلال رسانه‌ها است که حتما باید منابع مالی‌شان تامین باشد تا بتوانند مستقل عمل کنند، همیشه این کشمکش وجود داشته که یک طرف نخواسته چنین اتفاقی بیافتد زیرا اگر رسانه تامین باشد و جریان آزاد رسانه وجود داشته باشد قطعا مطالبه‌گری رخ خواهد داد.

این فعال رسانه‌ای تاکید کرد: باید هم قانون و هم فضای حاکم بر مسئولین این اجازه را بدهد که فضای آزادِ رسانه از نظر مالی تامین باشد و در این صورت می‌توانیم حریت رسانه‌ای را مطالبه کنیم.

وی افزود: از هر پنج خبرنگار همه آنها نمی‌توانند استقلالشان را حفظ کنند؛ زیرا برخی‌ها مشکلات معیشتی و خانوادگی دارند.  به نظرم برای حریت رسانه‌ای این موارد باید وجود داشته باشد و در غیر این صورت از رسانه‌ها نمی‌توان انتظاری داشت.

خوشکار مقدم پیرامون خلا نقشه جامع رسانه‌ای در کشور توضیح داد: دو موضوع در اینجا وجود دارد که یکی بحث ساختار کلی رسانه‌ای در کشور ماست که اشتباه است و باید قبول کنیم که آزادی مطبوعات وجود ندارد و دوم اینکه در منطقه آذربایجان‌شرقی این محدودیت‌ها و ساختار نامناسب چندین برابر مشاهده می‌شود.

وی عنوان کرد: نمی‌توان برای رسانه مشخص کرد که چه چیز را بنویسد یا ننویسد بلکه فقط می‌توان منافع ملی را ترسیم کرد و استراتژی رسانه را در مقابله با مخاطرات خارجی مشخص کرد و سپس هرکس با نظر خودش به کار ادامه دهد؛ اما این موضوع اتفاق نمی‌افتد و گاهی منافع ملی را هم به خاطر منافع گروهی و شخصی زیر سوال می‌بریم.

مدیرمسئول پایگاه خبری ترجمان صبح در خصوص اینکه آیا روزنامه‌نگاران استان ما حرفه‌ای عمل می‌کنند یا آماتور، اذعان داشت: منظور از حرفه‌ای همیشه این است که معیشت فرد بستگی به آن کار و حرفه‌اش داشته باشد؛ اگر اقتصاد مالی وجود ندارد و یا چرخ‌ روزنامه نگاران سخت می‌چرخد، در این صورت ذهن خبرنگار درگیر روزمرگی‌های زندگی می‌شود و نمی‌تواند درست کار کند.

به رسانه چه داده‌اند که نمی‌توانند پس بگیرند؟

وی خاطرنشان ساخت: خبرنگار از فضا نیامده است، البته من در مورد استثنائات روزنامه‌نگاران نمی‌گویم بلکه از جو غالب بر رسانه‌ها صحبت می‌کنم. خبرنگار فتوسنتز نمی‌کند و خانواده و زندگی دارد در چنین فضایی نمی‌توان انتظار داشت خبرنگار جهانگیرخان صوراسرافیل و یا محمدعلی تربیت باشد.

خوشکار مقدم با بیان اینکه در کشور ما خبرنگاری اصلا شغل به حساب نمی‌آید، توضیح داد: چهل سال است که در کشور دعوای این وجود دارد که یک روز بیمه خبرنگاران ریخته شده و روز دیگر قطع می‌شود، وقتی در کشور ما روزنامه‌نگاری شغل به حساب نمی‌آید و هنوز درگیر مسائلی مانند بیمه هستیم نمی‌توان انتظار زیادی داشت ، به رسانه چه چیزی داده‌اند که نمی‌توانند پس بگیرند؟

وی تاکید کرد: بسیاری از رسانه‌ها در استان ما سر بلند کرده‌ و کار می‌کنند که همین هم یعنی شق القمر.

این فعال رسانه‌ای در خصوص نسل جدید خبرنگاران و پیشرفت خبرنگاری در استان گفت: در یک برهه وضعیت بسیار خوب بود و همه در کلاس‌های روزنامه‌نگاری شرکت کردند و نتیجه بسیار خوبی داشت اما نسل جدیدی که وارد عرصه شده احساس می‌کنم تنبل است، ما نسل دوره میانی بودیم که هم روزنامه هم خبرگزاری و هم پایگاه خبری را دیدیم اما نسل امروز حتی نمی‌داند فاکس چیست و شاید بوی کاغذهای کاهی روزنامه را تا به امروز استشمام نکرده باشد.

سواد نسل جدیدِ خبرنگاران عمق ندارد

وی تصریح کرد: احساس می‌کنم این نسل تنبل بار آمده و سوادشان عمق ندارد، سوادشان شاید گسترده باشد و بگویند که در چندین شبکه مجازی حضور دارند اما عمق ندارد و این یک خطر بزرگی است؛ زیرا وقتی عمق سواد خبرنگار کم باشد زود سرش کلاه می‌رود و نمی‌تواند نیازهای جامعه را بازگو کند.

خوشکار مقدم با اشاره به گسترش فضای مجازی و نقش آن در رسالت خبرنگاران ابراز کرد: جهان سوم همیشه ده قدم از دنیا عقب است، در حوزه فضای مجازی هنوز گیج عمل می‌کنیم و هر روز یک شبکه را فیلتر می‌کنیم در حالیکه در تمام دنیا قبل از اینکه تکنولوژی وارد عرصه شود ابتدا آموزش و آمادگی ذهن انجام می‌شود. اما در کشور ما اول تکنولوژی وارد می‌شود و بعد از اینکه همه چیز به هم خورد می‌خواهیم با زور آموزش انجام دهیم.

وی گفت: خبرنگار خوب همیشه خبرنگار خوب است چه اینکه همه خبرنگار باشند و چه اینکه ابزارها عوض شوند، خبرنگار توانمند کسی است که شم خوبی دارد و هرکسی هم شم خبرنگاری ندارد؛ ممکن است همه افراد خبر بیار باشند اما کسی که تحلیل نداشته باشد تنها یک ربات نویسنده است.

این خبرنگار باسابقه تاکید کرد: خبرنگار خوبی که سواد تحلیل درک از مسائل دارد همیشه خبرنگار خوب است و ربطی به این موضوع ندارد که همه خبرنگار باشند و یا ابزارها تغییر کرده باشد، اینکه بگوییم همه گوشی موبایل دارند و در فضای مجازی هستند دلیل نمی‌شود زیرا خبرنگار خوب در نوشته‌اش مشخص می‌شود که عیارش چیست.

جریان رسانه ایِ قابل اعتنا در استان وجود ندارد

روح الله رشیدی روزنامه نگار با سابقه تبریز در گفت‌وگو با آناج در خصوص اینکه آیا فضای مجازی حضور خبرنگاران را پرنگ‌تر کرده یا کمرنگ‌تر توضیح داد: اضافه شدن فضای مجازی یک امکانی فراهم کرد، امکانی که به صورت ارزان میسر گردید، می‌دانیم که قبلا به دلیل هزینه‌های مطبوعاتِ مکتوب، کسی نمی‌توانست این فضا را تجربه کند. اما فضای مجازی این امکان را فراهم کرد تا بسیاری از افراد بصورت ارزان کار رسانه‌ای را تجربه کنند اما این به معنای عمیق شدن نبود.

وی افزود: اتفاقا با وجود فضای مجازی ، کار رسانه ای در سطح گسترده اما در عمق بسیار کم انجام شد. این ارزان بودن باعث کوچ افراد از فضای مکتوب شد که اگر مزیتی هم در حوزه مکتوب داشتیم رو به زوال رفت.

این فعال فرهنگی اذعان داشت: سابقه روزنامه‌نگاری در گذشته تبریز بسیار درخشان است اما در دهه اخیر نمی توان ادعا کرد که در حوزه مکتوب، جریان رسانه‌ای وجود دارد . بسیار محدود و به صورت تک ستاره خود افراد گل می‌کنند. من قائل به این نیستم که جریان رسانه‌ایِ قابل اعتنایی در استان وجود دارد. اگرچه نشریات منتشر می‌شوند اما خودشان هم قبول دارند که میزان اثرگذاریشان چه در حوزه اجتماعی، شهری و چه در حوزه تربیت افراد بسیار ناچیز و نزدیک به هیچ است.

وی با انتقاد از وضعیت رسانه‌های استانی اذعان داشت: عملا رسانه‌ها و روزنامه‌های مکتوب از چرخه خارج شده‌اند؛ البته نه اینکه بگویم تمام شده و نمی‌توانند برگردند اما فعلا وضعیت اینگونه است.

تاثیر سرمایه های بیرونی بر فعالیت در فضای مجازی

رشیدی با بیان اینکه فضای مجازی امکانات زیادی را فراهم آورد، تصریح کرد: با این حال باز هم نوعی سطحی بودن به لحاظ محتوایی وجود دارد و به نوعی ساده بودن فعالیت در فضای مجازی توهم موثر بودن را ایجاد کرده است. البته رفته رفته فضای مجازی هم مانند رسانه‌های مکتوب که امروز هم‌شکل و هم‌راستا هستند به سمت استاندارد شدن حرکت می‌کنند. تنها گرایش‌های سیاسی‌شان تفاوت دارد اما در حالت کلی خودشان همسان و هم‌قد هستند.

وی خاطرنشان ساخت: فعالیت در فضای مجازی بسیار خوب بود زیرا به نوعی آزادگی وجود داشت و متکی به خود بودند اما کم کم سرمایه‌های بیرونی وارد کار شدند و وقتی سرمایه‌های بیرونی وارد شود ارزش‌های سرمایه‌گذار بر رسانه تاثیر خواهد گذاشت.

این روزنامه‌نگار باسابقه استان در خصوص حفظ حریت رسانه‌ها و مطبوعات گفت: برخی اهل رسانه و نه خودِ رسانه نصیب ها برده‌اند. البته دست خودشان نیست و نمی‌توانند این حریت را نشان دهند، باید به ارزش حریت باور داشته باشیم. زمانیکه حریت ارزش نباشد حرف زدن از آن بیهوده است.

رابطه مستقیم اتکا به دیگران و به مسلخ کشیدن حریت رسانه

وی تاکید کرد: ساز و کار حفظ حریت رسانه‌ها تلاش برای استقلال فکری ایدئولوژیک و مادی است؛ اگر بدون اتکا به خود، توسعه مادی و سخت افزاری ایجاد می کنیم، نتیجه ی آن به مسلخ رفتن حریت و آرمان‌هایی است که به خاطر آن رسانه ساخته بودیم.

رشیدی با اشاره به تاثیر گذاری جریان‌های ثروت و قدرت ابراز داشت: کسر وسیعی از اِعمال جریان ثروت و قدرت به صورت مستقیم نفوذ خودش را نشان می‌دهد اما برخی اعمال قدرت‌ها ناملموس و نانوشته است. اثر کلی آن در بزنگاه‌ها و رویدادهای کلان دیده می‌شود.

وی تاکید کرد: برخی رسانه‌ها به صورت نشاندار از جریان ثروت و قدرت پیروی نمی‌کنند اما احتمالا با سکوت و بی اعتنایی به برخی مسائل اثراتشان دیده می‌شود.

اثر کلی جریانات ثروت در بزنگاهها و رویدادهای کلان

این فعال فرهنگی در پاسخ به این سوال که تشکل‌های مطبوعاتی استان تا چه اندازه در پیشرفت رسانه‌ها تاثیر داشته‌اند، اذعان داشت: هیچ! تشکل‌ها عموما انگیزه‌های ابتدایی خدماتی و رفاهی را دنبال می‌کنند و حتی در نشست‌هایشان مسائلی از این دست را مطرح می‌کنند که مثلا بیمه خبرنگاری به کجا رسید، چون تشکل‌ها کارکرد حرفه‌ای ندارند به ویژه در شرایط موجود که برخی تشکل‌های ما رسما دولتی هستند.

وی در پایان تصریح کرد: گاهی برخی رسانه‌ای‌ها خودشان معدلشان بالاتر از تشکل‌هاست، من جسارتی به افرادی که در این تشکل‌ها فعال هستند نمی‌کنم اما کارکردشان در پیشرفت رسانه‌ها که خودشان نیز معترف‌اند قطعا صفر است و اگر بتوانند در نهایت برخی حمایت‌های حقوقی و صنفی دارند. البته شنیده‌ام که گاهی این توفیق را داشته‌اند که با لابی و گفت‌وگو شکایت از یک رسانه را پس بگیرند اما این هم کافی نیست.

نفوذ در لایه های سیاسی و اقتصادی یا طرح مشکلات مردم؟

سجاد حسین زاده مدیر مسئول پایگاه خبری ائل در گفت‌وگو با آناج پیرامون آزادگی رسانه ها اذعان داشت: حریت رسانه ای فارغ از اخلاق ذاتی هر شخص بستگی دارد به هدفی که از رسانه ای بودن دارد؛ اگر کار رسانه ای ابزاری است برای نفوذ در لایه های سیاسیون و اقتصادی ها و زد و بندهای مرسوم، در آن حالت حریت رسانه ای معنی ندارد اما اگر هدف از کار رسانه کمک به حل مشکلات جامعه و مردم باشد آنوقت باید بدون توجه به اشخاص و جناح و ... نقد و مطالبه انجام داد.

وی در خصوص خلا نقشه جامع رسانه‌ای توضیح داد: در استان ما این موضوع بیشتر احساس می‌شود و البته در کشور هم موازی کاری، تعدد رسانه های مشابه، کار رسانه ای را سخت و البته افکار عمومی را هم دچار سردرگمی می‌کند.

مدیرمسئول پایگاه خبری ائل پرس در خصوص حضور خبرنگران در لایه‌های جامعه تاکید کرد: خبرنگار و روزنامه نگار اگر با مردم نباشد، حرف مردم را نداند به مانند این است که در فضای هپروت سیر می‌کند، باید حرف مردم را زد نه آن چیزی را که فکر می‌کنیم حرف مردم است.

وی با اشاره به اینکه آیا روزنامه‌نگاران استان ما حرفه‌ای هستند یا آماتور گفت: در استان ما بسیاری مدعی حرفه ای بودن و کار حرفه ای هستند اما بهتر است اهل نظر بگویند که چند درصد از تولید محتواها حرفه ای می‌باشد و دیگر اینکه حرفه ای بودن لزوما به معنی سابقه زیاد نیست.

حسین‌زاده در خصوص وضعیت خبرنگاری در استان نسبت به گذشته تصریح کرد: قطعا این سالها میزان بازآموزی خیلی بیشتر شده اما بازهم آموزش برای همه به مانند خود من نوعی نیاز محسوب می‌شود.

وی درباره اینکه گسترش فضای مجازی حضور خبرنگاران را پررنگ‌تر کرده یا کمرنگ‌تر توضیح داد: این حضور پر رنگ تر شده است، حضور خبرنگاران در شبکه های اجتماعی گاها خود خبرنگار را تبدیل به رسانه کرده و این موضوع در نوع خودش فرصت به شمار می آید.

هر کسی تابلویی در دست دارد و تشکلی ساخته است

مدیرمسئول پایگاه خبری ائل در خصوص میزان تاثیر تشکل‌های مطبوعاتی بر پیشرفت رسانه‌های استان عنوان کرد: برای بحث محتوایی خیلی کم کاری انجام شده است البته بهتر است ابتدا دعواهای بین تشکلی جمع شود و وحدت رویه شکل بگیرد تا بعدا به محتوا برسند، هر کسی تابلویی در دست دارد و تشکلی ساخته و در این میان آنچه که نیست صدای واحد برای مطالبه حقوق روزنامه نگاران و رسانه هاست.

وی در خصوص نقش جریان ثروت و قدرت بر کار رسانه‌ای خاطرنشان ساخت: همیشه جریان قدرت و ثروت در صدد مدیریت فضای رسانه بوده و هست و متاسفانه هم در این باب موفق عمل کرده است، جز برخی رسانه‌ها و برخی روزنامه نگاران اکثریت جریان رسانه‌ای به دلایل مختلف در حال تعامل و بده بستان با جریان قدرت و ثروت هستند.

جریان قدرت و ثروت دست از سر رسانه برنخواهد داشت

غلامرضا سیفی روزنامه نگار و فعال رسانه ای استان نیز پیرامون حفظ حریت رسانه ها اظهار نظر کرد. وی در کفت‌وگو با آناج افزود: در سخن بسیار راحت و در عمل حفظ حریت رسانه‌ای سخت و حتی غیرممکن است اما چیزی که در عمل مشاهده میکنیم اگر رسانه‌ای بخواهد حریت خودش را حفظ کند باید از کانون‌های زر و زور دوری کند.

وی ادامه داد: این موضوع مستلزم این است که رسانه به اصل و رسالتش توجه کند نه اینکه به عنوان یک بنگاه درآمدی چشم داشته باشد، اگر کسی رسانه‌ای به راه می اندازد که درآمدی کسب کند در کشور ما با توجه به عدم وجود منابع مالی پایدار به دام جریان‌های ثروت و قدرت خواهد افتاد.

این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: اگر کسی با نگاه رسانه‌ای و برای روشنگری و مطالبات مردم وارد کار شود می‌تواند خودش را از جریان‌های ثروت و قدرت دور نگه دارد، اما بخشی از این موضوع به پرهیز جریان‌های ثروت و قدرت بازمیگردد که دست از رسانه‌ها بردارند اما امری غیرممکن است.

وی افزود: این جریانات به رسانه‌ها به چشم طمع نگاه می‌کنند که می‌توانند با پول نازل و یا کلان آنها را خریداری کنند و این جریان بدینگونه ادامه می‌یابد.

برخی ها بنا بر سابقه ی خود مدعی حرفه ای گری هستند نه توانمندی

سیفی در خصوص تغییر وضعیت روزنامه‌نگاران و سطح خبرنگاری در استان خاطرنشان ساخت: مساله‌ای که وجود دارد این است که منظور از حرفه‌ای چیست، متاسفانه برخی افراد هستند که بنا بر سابقه‌شان مدعی حرفه‌ای بودن هستند نه بر اساس توانمندی.

وی تاکید: باید پارامترها و معیارهای حرفه‌ای بودن را در استان تعریف کنیم و بعد از آن می‌توانیم رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و افراد را قضاوت کنیم که چقدر نسبت به شاخص‌های حرفه‌ای‌گری دخیل هستند ؛ در استان ما فضا مبهم و غبارآلود است افراد به خاطر سابقه، مدعی حرفه‌ای بودن هستند.

این فعال فرهنگی توضیح داد: برخی ها افزایش خبرنگاران و رسانه‌ها را آفات می‌دانند اما بنده به چشم فرصت به آن نگاه می‌کنم شاید کسانی که برای خودشان حصاری کشیده و خودشان را رسانه می‌دانند برایشان آسیب است اما برای منِ مخاطب حرفه‌ای تفاوت قلم‌ها خوشایند است.

افزایش تعداد رسانه و خبرنگاران یک فرصت است نه آفت

وی در خصوص تاثیر گسترش فضای مجازی بر عملکرد خبرنگاران اذعان داشت: کسی که در حوزه رسانه نبوده و صرفا بنا به شرایط، جایگاهی برای خودش کسب کرده  لزوما از تعریف روزنامه نگاری و خبرنگاری بهره نمی‌برند، اما از سوی دیگر اهالی رسانه نتوانسته‌اند نقششان را در فضای مجازی تعریف کنند. چرا که در روزنامه نگاری آنلاین و برخط کار نکرده‌ایم.

سیفی عنوان کرد: وقتی مردم خودشان را در بستری تعریف می‌کنند، روزنامه نگاران هم باید بتوانند خودشان را علاوه بر حوزه مکتوب در فضای مجازی تعریف کنند. اگر کسی روزنامه نگار و خبرنگار نیست و صرفا با یک کانال خودش را بالا می‌کشد، قطعا خبرنگار نیستند.

وی با بیان اینکه روزنامه نگار باید از قدرت تحلیل برخوردار باشد، تصریح کرد: روزنامه نگار علاوه بر اینکه قلمش باید از حرفه‌ای بودن نشان داشته باشد در کنار آن باید بتواند تحلیل مسائل مختلف را انجام دهد، اینکه آیا ادمین یک کانالی که از اعضای زیادی هم تشکیل شده توان تحلیل دارد یا خیر، خود یک مساله است.

این فعال رسانه‌ای در خصوص اینکه آیا خلا نقشه جامع رسانه در استان احساس می‌شود یا خیر، اظهار داشت: چون در حوزه رسانه‌ای تکلیف ما با خودمان مشخص نیست در این مساله هم تکلیف مشخص نیست، فعالین حوزه مکتوب تنها در همان حوزه باقی می‌مانند. در حالیکه می‌توانند آثارشان را در فضای مجازی منتشر کنند.

وی خاطرنشان ساخت: برعکس این موضوع هم صدق می‌کند که آیا رسانه‌ی برخط تنها در همان حوزه خود را تعریف می‌کند و یا در بسترهای دیگر هم کار می‌کنند؟ همان چیزی که روزنامه خراسان در آن بسیار موفق عمل کرده و علی‌رغم مکتوب بودن در شبکه‌های اجتماعی هم حضور داشته و موفق هستند.

تشکل‌های مطبوعاتیِ استانی محدود و جناحی هستند

سیفی گفت: در این حوزه مطبوعات و رسانه‌های ما بسیار ضعیف عمل کرده‌اند . امروز عموما کسانی موفق هستند که نه رسانه مکتوب و نه رسانه آنلاین دارند اما خط و خطوط را آنها مشخص می‌کنند.

وی درباره نقش تشکل‌های مطبوعاتی بر پیشرفت رسانه‌ها تاکید کرد: با توجه به اینکه در این تشکل‌ها حضور ندارم قضاوتم کامل و جزئی نیست اما مساله‌ای مشهود است که تمام تشکل‌های استانی محدود و جناحی است، در تشکل‌های مختلف افراد خودشان را تعریف کرده و در یک تشکل واحدی همه اصحاب رسانه حضور ندارند و  افراد به دنبال منافع حزبی و گروهی هستند. در حالیکه افرادی هم وجود دارند که در هیچکدام از این تشکل‌ها حضور ندارند.

رامین نظامی‌خواه دیگر روزنامه نگار استانی نیز در گفت‌وگو با آناج به وضعیت رسانه های استان اشاره کرد و گفت:  نظامات رسانه در کشورمان دچار اختلال است. اگر سیر تاسیس رسانه تا نظارت بر آن را مرور کنیم خواهیم دید که سیستم رسانه نیازمند اصلاح و روزآمد شدن است. روند مجوزدهی ها، اقتصاد مطبوعات و خبرگزاری ها، سازوکار نظارت و برخورد با تخلفات احتمالی همه و همه نیازمند اصلاح است.

نظامات رسانه در کشورمان دچار اختلال است

وی ادامه داد: شکل گرفتن نظام رسانه ای سامانمند نیازمند اصلاح و تنقیح قوانین و مقررات گذاری با مشارکت خود اهالی رسانه است. طبعا جایگاه خبرنگار، رسانه، تشکل های رسانه ای، مخاطب و حاکمیت در این سیستم باید بازتعریف شود.

این فعال رسانه‌ای در خصوص ضرورت حضور خبرنگاران در لایه‌های جامعه تاکید کرد: اندیشمندان پارادایم انتقادی مطالعات رسانه می گویند هر رسانه ای لاجرم پیوست سیاسی و اقتصادی دارد و استقلال و بی طرفی عملا ممکن نیست. اما در بین الگوهای هنجاری رسانه می توان نگاه مسئولیت اجتماعی را برگزید که تجویز می کند رسانه، منفعت مردم و مصلحت جامعه را اصل و هدف کار خود قرار دهد.

وی افزود: بنابراین تا نهایت حد ممکن باید کنار مردم ایستاد و زبان مردم بود. طبعا یک بخشی از کار هم رساندن پیام مسئولان به گوش مردم است. باید نقطه تعادل را در این دوگانه یافت تا هم اعتماد مردم جلب شود، هم نیازهای ارتباطی جامعه پاسخ داده شود.

نظامی‌خواه اذعان داشت: در این زمینه معتقدم که دولت باید حمایت های مادی و معنوی خود را در مسیر تقویت رسانه های آزاد مصروف کند نه آنکه رسانه ها به دولت وابسته شوند و تیغ انتقادشان کند شود.

لزوم مشارکت خبرنگار در لایه های اجتماعی

وی تصریح کرد: خبرنگار بدون حضور و مشاهده مشارکتی در لایه های مختلف اجتماعی نمی تواند وظیفه اش را ایفا کند. خبرنگاری که فقط املا نوشتن از سخنرانی آن مدیر و این سیاستمدار نیست. شخصا گزارش های میدانی را خیلی دوست دارم چون خبرنگار روایتگری می کند و نظرات مختلف درباره موضوع را منعکس می کند.

ممارست کلید حرفه ای گری

این فعال رسانه‌ای در خصوص عملکرد روزنامه‌نگاران استان و حرفه‌ای یا آماتور بودن آنها توضیح داد: اولا که هیچ کس از اول حرفه ای نبوده و این ممارست است که کسی را در حوزه رسانه ماندگار و کارش را پخته و حرفه ای می کند. البته مطالعه و ابتکار و آموزش هم نقش مهمی در حرفه ای شدن دارند.

وی افزود: ولی این را هم بگویم که کسی می تواند مدعی حرفه ای گری باشد که نرود پی استخدام در فلان اداره و نهاد. نمی گویم استخدام شدن بد است ولی با ادعای خبرنگار حرفه ای بودن در تناقض است.

نظامی‌خواه گفت: این که رسانه های ما چقدر حرفه ای هستند، من می گویم رسانه حرفه ای کم داریم. رسانه ای که محتوا تولید می کند، تحلیل دارد، مانا است و به ابتذال نیفتاده باشد.

وی در خصوص گسترش فضای مجازی و تاثیر آن بر کار خبرنگاران ابراز کرد: با همه گیر شدن اینترنت، خبرنگاری برخط مطرح شده. تحولاتی در سبک و سیاق کار اطلاع رسانی پدید آمده و بستر توزیع پبام متکثر شده و ازطرفی هم روزنامه نگاری مشارکتی مطرح است و هر کاربر یک خبرنگار بالقوه است. کار خبرنگار در اثر این وضعیت سختتر شده و باید کار خودمان را ارتقا دهیم تا از این تحولات سریع عقب نمانیم.

نظامی‌خواه با اشاره به نقش تشکل‌های مطبوعاتی بر پیشرفت رسانه‌ای خاطرنشان ساخت: نقش و وظیفه ای که تشکل های مطبوعاتی ما در عمل برای خود قائل اند، ساختاری و بنیادی نیست. بنابراین نتوانسته اند کاری در این جهت بکنند. البته تشکل صنفی قدرت خود را از همراهی اعضا می گیرد و مطالبه ماست که به آنها جهت بدهد. وقتی من انتظارم کارت هدیه و شام است طبیعی است که تشکل بدنبال اصلاح ایرادات ساختاری و کارهای اساسی نمی‌رود.

انتهای پیام/

                                                                                                                                                                                                                                                                                            




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «در شرایط فعلی نباید از خبرنگار انتظار صوراسرافیل داشت/ اثر کلی جریانات ثروت در بزنگاهها و رویدادهای کلان/ هر کسی تابلویی در دست دارد و تشکلی ساخته است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..