تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خبرنگاران قشری از متن مردم و برای مردم باشند/ همه تلاش خود را برای بودن با مردم بکار ببریم

ساعت: 15:51 منتشر شده در مورخ: 1397/05/17 شناسه خبر: 1395897

مدیرمسئول سامانه اطلاع رسانی سورم سرا گفت: بیاییم قشری از متن مردم و برای مردم باشیم و همه تلاش خود را برای بودن با مردم بکار ببریم، از این رو باور و یقین داریم حرف و گویش و بیان و مطالب ما به عنوان خبرنگار و رسانه در دل و جان مردم اثر گذار باشیم و تا زمانیکه فعالیت و عملکرد خود را برای سعادت جامعه میبینیم موثر و عمل مقبول خواهیم داشت و جامعه هم پذیرنده ما خواهند بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رادکانا؛ روز ۱۷مرداد ماه ، به مناسبت شهادت شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در سال۱۳۷۷، به دست گروهک تروریستی طالبان در مزار شریف افغانستان توسط شورای فرهنگ عمومی به عنوان ” روزخبرنگار ” نامگزاری شده است .

خبرنگار کسی است که با اتکاء به ذوق و استعداد شخصی ، وظیفه کسب، تهیه ، جمع آوری و تنظیم اخبار و انتقال آن را از طرق ارتباط جمعی به مخاطبان را بر عهده دارد.

به همین منظور، برای آشنایی بیشتر با این حرفه و فعالان در عرصه خبر و رسانه با یکی از فعالین خبر و خبرنگاری در استان گلستان بویژه غرب استان آقای “عبدالرسول جوادی بالاجاده” گفتگویی را ترتیب دادیم که به سمع و نظر شما همراهان گرامی و مخاطبان پایگاه اطلاع رسانی رادکانا می رسانیم:

عبدالرسول جوادی بالاجاده با بیش از یک دهه فعالیت رسانه ای با عنوان “سورم سرا ” بالاجاده، کردکوی را در پرونده کاری خود دارد.

یادداشتها و تحلیلهای و گفتگوی وی زبان خاص و منحصر بخود دارد و جذابیت کلامی و قلم وی نامی دارد و فعالیتهای رسانه ای اش اثر تعلق و علاقه و علقه خاص ایشان به منطقه و استان و ارزشهای فرهنگی و تاریخی و انقلابی آن دارد .

متن این گفتگو بدین شرح است:

از آقای جوادی بالاجاده خواستیم تا خود را بیشتر برای مخاطبان این رسانه معرفی کند:

اینگونه خود را معرفی کرد:
با سلام و درود به ارواح پاک ائمه ، امام و شهدای گرانقدر انقلاب و دفاع مقدس و به ویژه یاد و نام شهدای عرصه خبر و علی الخصوص شهید شاهد محمودصارمی و استاد شهید مرتضی آوینی.

عبدالرسول جوادی بالاجاده متولد سال ۱۳۵۲ از روستای دارالمومنین بالاجاده از شهرستان کردکوی هستم .

دوران تحصیل از ابتدایی تا متوسطه را در زادگاهم بالاجاده در مدارس شهید امیر هوشنگ کمالی، حشمت الله کبیری و شهید نبی الله مهقانی سپری کردم و پس از خدمت مقدس سربازی به لحاظ محدودیتهای اقتصادی و اشتغال به ناگزیر به شهر تهران هجرت داشته ام و در دانشگاه امام حسین علیه السلام و موسسه علمی کمال معرفت و طلوع فجر اداره آموزش و پرورش منطقه ۴ تهران و سپس به استخدام رسمی سازمان صدا و سیما در آمدم و به وظایف محوله اداری خود اشتغال دارم، دارای ۲۳ سال سابقه خدمت می باشم .

تحصیلاتم کارشناسی در رشته خبرنگاری و در شاخه و گرایش فرهنگی و اجتماعی است .

از آقای جوادی بالاجاده درباره سوابق فعالیتهای رسانه ای پرسیدیم و بیان داشت :

سبقه علاقه و فعالیت در عرصه رسانه بر میگردد به سالهای تحصیل، آن دورانی که در دبیرستان از محضر و مکتب اساتیدی ارجمند در ادبیات زبان فارسی چون استاد محمدباقر داودی، سید تقی بنی هاشمی ، مرحوم استاد حاج مهدی کاتبی و استاد فقید دکتر ابوالحسن شهواری تلمذ میکردم و شیوه تدریس این اساتید در ادبیات زبان فارسی چراغهایی از علاقه و علقه شخصی ام را به فعالیتهای ادبی و نگارشی مطالب روز ایجاد کرد و سنگ بنایی برای فعالیتهای فوق برنامه ام شد که جا دارد از همین جا یاد و نام اساتید خود را گرامی بدارم .

یادم میاید اولین نگارش ادبی خود را در جشنهای دهه فجر در دوران راهنمایی با نگارش مطلبی با عنوان نقش روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی آغاز کردم که برای مسابقات دانش آموزی در آن سال مقام اول را بدست آوردم و همین عامل تشویق و ترغیب من شد به ادامه مطالعات ادبی و نگارشی و پس از آن نگارش سفرنامه نویسی از” سفر به روستای ییلاقی درازنو” و تکمیل اطلاعات ادبی در درس علوم اجتماعی “استاد حسین گراییلی ” که در دوره دبیرستان به جمع اوری اطلاعات و نگارش ” تاریخ روستای بالاجاده ” بالغ بر ۸۰ صفحه بر موضوعات مختلف فرهنگی، تاریخی ، اجتماعی ،جغرافیایی انسانی و طبیعی ادامه دادم .

از مهمترین فعالیتهای فرهنگی ام در آن دوران نیز مقاله نویسی و شعر خوانی و مشارکت در برنامه های هنری و فرهنگی در مدارس بود و آغاز حرکتهای فرهنگی و رسانه ای .

از جوادی از اولین آثار رسانه ای اش هم پرسیدیم و از کجا و چگونه آغاز کرده بود و پاسخ داد :

یادم میاید در دهه ۷۰ بود در هییت جوانان متوسلین به حضرت علی اکبر علیه السلام بالاجاده ایهای مقیم تهران در بخش فرهنگی فعالیت داشتیم که برنامه ریزی شده بود اولین رسانه رسمی این تشکل را با مدیر مسئولی و سردبیری اینجانب اقدام شود.

اولین نشریه رسمی را با عنوان “عزاداران حسینی سورم سرایی ” در سال ۱۳۷۸ در سه ویژه نامه ۱۲ صفحه ای (روزنامه ای ) به تیتراژ ۴۰۰۰نسخه به شرح فعالیتها و عملکرد این تشکل و معرفی تاریخ و فرهنگ روستا ، علما و شهدای روستای بالاجاده را با همکاری جوانان فرهنگ دوست بالاجاده شروع کردم .

پس از آن به سنخیت مسئولیت فرهنگی ام در فدارسیون و سبکهای رزمی کشور به نوشتن مطالب فرهنگی و نقش هنرهای رزمی در فرهنگ ورزشکاران پرداختم.

و بیش از ۲۰ عنوان یادداشت و مقاله و سرمقاله در نشریات ورزشی دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ چون هفته نامه نیرو و جسم و جان و… آغاز کردم .

اولین مسئولیت رسانه ایم، مدیر سرویسهای اجتماعی و فرهنگی در نشریات ورزشی (جسم و جان) و سالهایی هم به عنوان قائم مقام مدیر مسئول فعالیت کردم .

بعد از ورود فضای مجازی و توسعه آن طراحی و فعالیت در این حوزه را از سال۸۵ ،با عنوان سایت هییت حضرت علی اکبر در قالب هییت مذکور فعالیت کردم و پس از سالها ، سامانه اطلاع رسانی سورم سرا به عنوان سایت در حوزه جغرافیایی روستای بالاجاده و منطقه کردکوی فعالیت داشتم.

در حال حاضر هم به عنوان مدیر مسئول سامانه اطلاع رسانی سورم سرا در منطقه غرب استان گلستان فعالیتهای رسانه ای دارم .

در فضای رسانه ای موفق به نگارش بیش از ۱۰۰عنوان یادداشت ، مقاله ، مطلب و گفتگوهای تخصصی در رسانه های استانی ،منطقه ای و کشوری در موضوعات سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی را در پرونده فعالیتهای رسانه ای خود دارم .

در آستانه روز خبرنگاری، از این فعال رسانه ای تعریف خبر و خبرنگار را پرسیدیم و اینگونه تعریف کرد:

به نظر من بیان واقعی رخدادها و رویدادهای پیرامون می تواند منشا و منبع تولید خبر باشد، بیان واقع گرایانه ، به رویدادها و انعکاس مناسب آن به مخاطبان به هر وسیله ای را خبر و کسی است که با ذوق و استعداد شخصی اش به کسب ،تهیه ؛جمع اوری ،تنظیم خبر و انتقال آن به مخاطبان به وسیله ارتباط جمعی را خبرنگارمعنا میشود.

“واقع گویی از رویدادها و انعکاس مطلوب آن به مخاطبان به وسیله وسایل ارتبازط جمعی “.

از جناب آقای جوادی از ویژگیهای خبرنگاری پرسیدیم و گفت:

به نظر من ، مهمترین ویژگیهای خبرنگار را می توان: ذوق و استعداد ،داشتن عشق و علاقه ، هنر واژه گزینی ،هنر سوژه یابی ،سرعت و دقت در انتقال خبر ، مطالبه گری و حق جویی ، اطمینان از صحت و درستی خبر و جسارت و شجاعت در بیان واقع گویی و اطلاعات کافی ،علمی از آن رویداد بدست آورد را میتوان از مهمترین ویژگیهای خبرنگار نام برد.

از مدیر مسئول سامانه سورم سرا درباره ضرورتهای رسانه ای امروز جامعه هم سوال کردیم و گفت:

آنچه که مسئولیت رسانه ها را در این مقطع حساس زمانی بیشتر از همیشه مهم میکند ؛ تلاش برای بیان خدمات و عملکرد نظام مقدس جمهوری اسلامی به جامعه با نگاه مقایسه ای و تحلیلی است .

مهمتر از آن امید دهی جامعه به فردای بهتر با تلاش مسئولان و مشارکت و همراهی خود مردم با دولتمندان در تحمل مشکلات اقتصادی و ایجاد فرصت برای توانمند سازی اقتصادی جامعه است که مسئولیت مهمی است بر عهده همکاران ما در رسانه هاست .

واقع گویی مشکلات و آسیبها با رویکرد انعکاس دقیق آن به دستگاههای متولی برای رفع مشکل و زیبنده تر از آن باز گویی اقدامات مسئولان در رفع مشکلات مطروحه به عنوان رسانه مطالبه گر اجتماعی.

از جوادی بالاجاده درباره تعامل رسانی ای در منطقه پرسیدیم و گفت:

ما بر این باوریم که همه رسانه ها دارای نقش و کارکرد واحدی هستند آنهم بیان واقع از رویدادها ، آنچه که تمایز فعالیت رسانه ای را نشانگر خواهد بود حیطه موضوعی و جغرافیایی فعالیت رسانه هاست .

لهذا با توجه به نقش و مسئولیت رسالتی همه رسانه ها از مکتوب ، مجازی، دیداری و شنیداری و… تعامل و تفاهم و فعالیت همسویی در موضوع عمومی جامعه بیان مشکلات عمومی و مطالبه گری و حفظ ارزشها و ارمانهای و اصول اصلی کشور در تمامیت ارضی ، استقلال و عزت و اقتدار کشور را طلب میکند.

از این سو مردم نیز رسانه را از خود میدانند و عملا چشم و گوش جامعه به حساب می آیند.

و سخن پایانی عبدالرسول جوادی با مخاطبان:

بیاییم قشری از متن مردم و برای مردم باشیم و همه تلاش خود را برای بودن با مردم بکار ببریم، از این رو باور و یقین داریم حرف و گویش و بیان و مطالب ما به عنوان خبرنگار و رسانه در دل و جان مردم اثر گذار باشیم و تا زمانیکه فعالیت و عملکرد خود را برای سعادت جامعه میبینیم موثر و عمل مقبول خواهیم داشت و جامعه هم پذیرنده ما خواهند بود.

خبرنگاران و اصحاب رسانه عملا پیوندی مستحکم بین مردم ، جامعه و مسئولان ایجاد می نمایندو در واقع چشمان بینا و گوشهای شنوا جامعه باشند و زبان گویا برای مسئولان در رفع مشکلات اجتماعی.

خبرنگار باید مشکلات جامعه و اسیبهای انرا از آن خود بداند تا با این بینش برای آن مشکل بگوید و بنویسد تا اثرگذاری داشته باشد و نگاه حاکمیتی و بالاسری نداشته باشد که آنوقت تعبیری دیگر از جامعه بخود خواهد گرفت .

از مدیریت و همکاران رسانه ای خود و در رسانه مردمی و انقلابی رادکانا که با حمیت و همت عالیه در جهت حفظ ارزشها و آرمانهای اسلامی و انقلابی و پاسداشت واقعی ارزشها و کرامت انسانی و حلقه بسیار مستحکم پیوند مردم با مسئولان در منطقه است صمیمانه تقدیر و تشکر می نمایم.

و سپاس از اینکه در این روز ویژه خبرنگار یاد ما بودید.

گفتگو از علی لیاقتی

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خبرنگاران قشری از متن مردم و برای مردم باشند/ همه تلاش خود را برای بودن با مردم بکار ببریم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..