تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ضروریست عزمی جدی در حمایت از اصحاب رسانه در عمل و نه در حرف را شاهد باشیم

ساعت: 15:50 منتشر شده در مورخ: 1397/05/17 شناسه خبر: 1395901

فرزند شهید شاخص رسانه گلستان گفت: روز خبرنگار قرار است تلنگری باشد به همه ما درباره اصول و ارزشهایی که خبرنگاران شهید و بسیاری از فعالان عرصه رسانه جان خود را در این راه از دست داده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رادکانا؛ فعالیت های رسانه ای علم، تعهد، آگاهی و شناخت دقیق از جامعه را طلب دارد و مهمتر از آن زمان شناسی و تاکتیکهای حرکتهای رسانه ای متناسب با زمان و شرایط جامعه.

یکی از برجستگیهای رسانه ای استان گلستان و گرگان و دشت قدیم فعالیت رسانه ای شاخصهایی که با رسانه و فعالیتهای آن عامل رشد ، حرکت ، تحول و آگاهی بخشی و بصیرت افزایی بوده است، شهید معظم حضرت حجه الاسلام و المسلمین شیخ محمد علی روحانی فرد از روستای ایلوار شهرستان کردکوی بوده است که سابقه آن به سالها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برمی گردد.

به یمن ۱۷مرداد، روز خبرنگار و تجلیل و تکریم از مقام این شهید شاخص رسانه، گفتگویی را با یادگار شایسته این شهید، “حسین روحانی فرد ” با موضوعیت معرفی شهید رسانه و شخصیت و عملکرد و فعالیتهای رسانه ای و موضوعات اجتماعی ترتیب دادیم که به نظر شما همراهان عزیز سورم سرا میرسد:

متن این گفتگو بدین شرح است:

 

حسین روحانی فرد اینگونه کلام بر لب می گشاید و پاسداشت ارزشهای رسانه (شهدای عزیز رسانه و خبر ) می کند :

 

بسم الله الرحمن الرحیم

ضمن عرض سلام محضر مبارک حضرت ولی عصر (عج) و با درود به پیشگاه باریتعالی و سپاس خدمت مخاطبان گرامی پایگاه خبری اجتماعی “سورم سرا” و همچنین با تشکر و قدردانی از زحمات دست اندرکاران و  تبریک به اهالی رسانه کشور به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار.

 

ضروریست در این ایام یادی کنیم از تمامی شهدای گرانقدر کشورمان در عرصه رسانه که تلاش داشتند با قلم خود در اعتلا و پیشرفت کشورمان و همچنین آگاهی بخشی به جامعه در مسیر صحیح آن گام های استوار بردارند و در این رسالت خویش اگرچه جان خود که عزیزترین هدیه الهی است نثار کردند اما به هدف والای خود دست یافتند و جاودانه شدند.

 

هنگامی که از شهدای عرصه رسانه کشور یاد می شود، خاطره شهید حجت الاسلام حاج شیخ محمدعلی روحانی فرد از شهدای غرب استان گلستان در ذهن ها متبادر می شود، انسانی که  عمر کوتاه اما شریف و پربار خود را فقط و فقط در خدمت رسانی به مردم کشور خویش صرف کرد.

 

احیانا برای آن دسته از مخاطبان گرامی شما که شناختی اگرچه اندک از این شهید عزیز دارند و یا اگرچه شناختی ندارند و اینکه بعضا برخی دوستان فراموش کرده اند، برخود لازم می دانم به عنوان یادگار این شهید مختصری از زندگینامه اش را به طور اجمال بیان نمایم:

 

فرزند شهید شاخص رسانه استان گلستان به تعریف شخصیت پدر شهیدش می پردازد:

 

شیخ محمد علی روحانی فرد جزء اولین مبارزین منطقه علیه رژیم ستمشاهی و همزمان با انقلاب مردم ایران، جزو یکی از مهره های اصلی نظام در منطقه به شمار می آمدند.

 

ایشان یکی از شهدای مظلوم استان گلستان است، اینک که بیش از ۳۳ سال پس از شهادت زوایای مهم زندگیش بر همگان آشکار شده است.

 

متولد ۱۳۲۵ روستای ایلوار (کردکوی) و به گفته اکثر انقلابیون منطقه، اولین کسی بود که در دوران خفقان ستمشاهی و دوران پایه گذاری ساواک توسط سرلشکر تیمور بختیار در سالهای ۱۳۳۶ ، ۱۳۳۷ و ۱۳۳۸ سخنرانی هایی علیه رژیم ایفاد می کرد.

 

او در دهه چهل با شهیدان بزرگواری همچون “شهید حجت الاسلام هاشمی نژاد” به حلقه اصلی مبارزین کشوری پیوست و مبارزات خود را در مشهد با “حضرت آیت الله العظمی خامنه ای” ادامه داد.

 

پس از انقلاب از طریق ارتباط با مرحوم “آیت الله مهدوی کنی و شهید مظلوم آیت الله بهشتی” توانستند در خصوص گسترش رسانه ها و آگاهی بخشی به مردم منطقه اولین نشریه استان گلستان تحت عنوان “پیام مستضعفین” را  پایه گذاری و منتشر نماید.

 

دوران فراگیری علوم دینی حجت الاسلام روحانی فرد همزمان بود با مبارزات خستگی ناپذیر روحانیت مبارز و مردم مسلمان به رهبری زعیم عالیقدر حضرت امام خمینی (ره) بر علیه نظام فاسد شاهنشاهی.

 

لذا نامبرده که جوان باهوش و پرشوری بود، با استفاده از سخنرانی­ها و اطلاعیه­ های امام امت و رهنمودهای “حضرت آیت الله العظمی خامنه ای” و مرحوم “واعظ طبسی” و “شهید هاشمی نژاد” در مشهد با هیجان بیشتر وارد مبارزات سیاسی علیه نظام حاکم شد.

 

شهید روحانی فرد در دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت، اما متاسفانه به علت جریانی خاص در استان از رسیدن به کرسی مجلس باز ماند.

 

او پس از این رویدادها به وزارت امور خارجه راه یافت و ریاست اداره هفتم و سپس نهم سیاسی را بر عهده گرفت.

 

یک سال پس از آن در سال ۶۴ به همراه “شهید حجت الاسلام فضل الله محلاتی” نماینده امام (ره) در سپاه عازم مناطق عملیاتی اهواز بودند که هواپیمای حامل ایشان و چهل نفر از شخصیتهای مملکتی در آسمان شهر اهواز مورد اصابت موشک جنگنده های بعثی قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

 

شایان ذکر است؛ شهید روحانی فرد در کنگره های؛ شهدای طلبه، هنرمندان، دانشجویان، کارمندان، رسانه، زندانیان سیاسی، در سطوح استان و کشور، شهید شاخص می باشند که عنوان همه آنها در این اندک مقال نمیگنجد.

 

شهید در عرصه های مختلف ساعی و سختکوش بود و به دلیل فعالیت در عرصه رسانه به دلیل مدیر مسئولی و صاحب امتیاز و سردبیر هفته نامه پیام مستضعفین، به عنوان شهید شاخص رسانه کشور در سال۱۳۹۴ انتخاب شد.

 

روحانی فرد از فعالیتهای شهید در عرصه رسانه میگوید:

فعالیتهای پدرم در چند بخش مجزا قابل بیان است:

– چاپ نشریه:
شهیدروحانی فرد مدیرمسئول و صاحب امتیاز و سردبیر هفته نامه پیام مستضعفین بود.

– نگارش مقاله و کتاب:
شهیدروحانی فرد در سال۱۳۴۷ مقالات خود را در مجله مکتب اسلام می نوشت. ایشان همچنین مقالات بسیاری در روزنامه ندای حق، سالنامه جوانان و نجات نسل جوان به چاپ رساند.

نویسنده چندین کتاب از جمله کتاب اسلام در ایالات متحده آمریکا و کانادا نیز بود.

– تشویق نویسندگان به نگارش:
او از کسانی بود که نویسندگان را به نوشتن داستانهای انقلابی نظیر سوگند مقدس و طاغوت و سلحشوران علوی تشویق می‌کرد.

از جمله این نویسندگان “محمودحکیمی” بود که آثار فراوانی در حوزهای داستانهای اسلامی و نشر ادبیات کودکان به چاپ رسانده است.

آقای حکیمی در مصاحبه ای گفت: شهید روحانی فرد بارها به من گفت که داستان «نقابداران جوان» در بیدار کردن نسل جوان بسیار مؤثر بوده است.

یادگار شهید شاخص از نقش فعالیت رسانه ای در آگاهی بخشی مردم از ظلم طاغوتیان هم می گوید:

شهید از نیروهای اندک روشن کننده جرقه های مبارزه با رژیم ستمشاهی در سال ۴۲ بود.

آن زمانی که افراد شجاعی که به مخالفت با رژیم برمی خواستند، بسیار کم بودند.

شهید با تکثیر اعلامیه های حضرت امام خمینی (ره) به صورت دست نویس و چاپی، در دوران خفقان پهلوی به سختی به همراه همسر و فرزندش به شهرها و روستاهای دور افتاده و همچنین منطقه خود ‌، حمل می کرد تا مردم آن خطه را نسبت به رهنمون های حضرت امام آگاه سازد.

شهید روحانی فرد ضمن ادامه تحصیلات ادبیات و مقدمات فقه در مشهد، به مبارزه خود علیه رژیم فاسد پهلوی ادامه داد و در عید نوروز سال۴۴، کارت تبریک سال نو را با عکس امام و با پرچم حریت و عدالت و آزادی چاپ و منتشر نمود و به همراه اطلاعیه ­های امام در صحن مطهر حضرت رضا(ع) پخش نمود که توسط عمال ساواک دستگیر و مدت سه ماه در زندان مشهد بود.

در سال ۴۶ مبارزه خود را جدی­تر نموده و در حالی که با یک چمدان اعلامیه و عکس امام از مشهد عازم گرگان بود، مورد تعقیب ساواک قرار گرفت و در محرم سال۴۶ در حالی که ژاندارمری و ارتش و ساواک روستای ایلوارین را در محاصره گرفتند به اتهام توطئه علیه نظام مشروطه سلطنتی و اهانت به شخص اول مملکت و اخلال در نظم عمومی و امنیت کشور دستگیر و مدت­ها در زندان انفرادی شهربانی گرگان بود و پس از ماهها شکنجه و اسارت در دادگاه نظام محکوم شد و سپس برای دادگاه تجدیدنظر به دادرسی ارتش نیروهای مسلح در تهران اعزام و مدتی در زندان کمیته شهربانی و قصر زندانی بود و در بیدادگاه نظامی شاه محاکمه و به یکسال زندان محکوم که با آیت الله محی الدین انواری هم سلول شد.

شهید روحانی فرد در مشهد مرتب در جلسات سخنرانی های شخصیتهای تاثیر گذار که بسیار گرم و انقلابی بودند و جلسات سخنرانی شهید هاشمی نژاد شرکت و تراکت و اطلاعیه پخش می نمود.

در یکی از ماه­های مبارک در طول ۳۰ شب در جلسات نیمه مخفی تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی خامنه­ ای شرکت کرد و قبل از سخنرانی ایشان، مقالات تند و کوبنده ­ای در جهت حمایت از انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و در کوبیدن رژیم شاه می خواند که مورد تحسین شرکت کنندگان قرار می گرفت.

او در۱۵خرداد۱۳۵۴، درقیام طلاب جوان حوزه در مدرسه فیضیه قم همراه با حدود۲۰۰۰نفر از طلاب در تظاهرات و تحصن قم شرکت نمود که گارد شاهنشاهی و ساواک به مدرسه فیضیه حمله نمود و حدود ۵۰۰ نفر از طلاب را مورد ضرب و شتم قرار داد و دستگیر نمود.

روحانی فرد به عنوان یکی از محرکین اصلی طلاب در این واقعه، پس از سه ماه مخفی بودن در شهر گرگان توسط ساواک دستگیر و روانه زندان شد و حدود ۴ماه در زندان گرگان بازداشت بود.

او در هنگام اوج­ گیری انقلاب خونبار اسلامی­مان در سال ۵۷ به شهرها و روستاهای کشور مسافرت و مردم را به تظاهرات علیه رژیم دعوت می­ کرد.

وی در تحصن دانشگاه تهران (بهمن۵۷) شرکت کرد و در جریان استقبال از امام همکاری نزدیکی با کمیته استقبال از امام داشت. او تا پیروزی انقلاب از پای ننشست و در این راه فداکاری زیادی نمود تا به آرزویش که بازگشت حضرت امام و سقوط رژیم منحوس پهلوی بود رسید.

حسین روحانی فرد در ادامه از فعالیتهای اجرایی شهید هم می گوید:

شهید روحانی فرد پس از پیروزی انقلاب برای مدتی کوتاه یکی از مشاوران امور تبلیغاتی حوزه علمیه بود.

ایشان اولین فرماندار روحانی کشور بودند که با حکم مرحوم آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور وقت کشورمان به عنوان فرماندار شهرستان کردکوی را برعهده گرفتند و پس از آن با هجرت به شهر تهران و انتقال به دستگاه دیپلماسی سمت معاون اداره هفتم و نهم سیاسی وزارت امور خارجه را عهده دار شدند.

از حسین روحانی فرد خواستیم تا از فعالیت های خود هم در عرصه خبر و رسانه بگوید:

دارای مدرک کارشناس ارشد در رشته علوم سیاسی با گرایش روابط بین الملل هستم که به صورت حرفه از سال ۱۳۸۵ فعالیت رسانه ای خود را به عنوان سردبیر بخش اخبار خارجی در بخش سیاسی آغاز کردم.

در حال حاضر در واحد بین الملل خبرگزاری با عنوان سردبیر فعالیت می کنم. فعالیت در عرصه خبر و رسانه شغل نیست بلکه حرفه ای است با مشقت ها و سختی های فراوان که باید آنها را پذیرفت چراکه در برخی مواقع آنقدر عرصه برای یک خبرنگار و فعال رسانه ای در حوزه کاری ، سختی های مربوط به کار و همچنین حوزه پیرامونی تنگ می شود که اگر توان کنترل آنرا نداشته باشد در کارش موفق نخواهد شد.

از این فعال رسانه ای شاخص ها یا معیارهای خبرنگار متعهد را پرسیدیم و گفت :

حرفه خبرنگاری جز آن دسته از اشتغال هایی است که اگر فردی که تخصص لازم در این عرصه را نداشته باشد با سپری شدن چند سالی از درگیر بودن در این حرفه دچار روزمرگی و یکنواختی می شود و این آفت بزرگی است در عرصه رسانه که ضرورت دارد افرادی در این شغل به خدمت گرفته شوند که مهارت کافی داشته تا بتوانند خواست عمومی را در گزارش های خود بگنجانند و باعث اعتبار رسانه مربوطه شوند.

از دیگر مواردی که باید به آن اشاره کرد علاقه و تعهد یک خبرنگار به حرفه خود و پرداختن به واقعیت های جامعه و نگاه تک بعدی نداشتن به ماهیت پرسمانها است که در صورت اجرای این موارد خواستگاه جامعه را درک کرده و جامعه هم به رسانه اعتماد خواهد کرد.

و در ادامه پیام یک یادگار شهید رسانه به اصحاب رسانه را سوال کردیم و اینگونه میگوید:

روز خبرنگار قرار است تلنگری باشد به همه ما درباره اصول و ارزشهایی که خبرنگاران شهید و بسیاری از فعالان عرصه رسانه جان خود را در این راه از دست داده اند.

خبرنگار فقط یک لغت نیست بلکه مسیری است که هدایت و راهبری آن را برعهده دارد.

انتظار یادگار شهید شاخص رسانه از جامعه و مسئولان:

با توجه به مشکلاتی که به وفور در این عرصه وجود دارد توقعی که از مسئولان انتظار می رود حمایت از فعالان رسانه در حوزه های مختلف اعم از شنیداری و دیداری و مکتوب و روزنامه ها است.

رفع فشارهای مضاعفی که بر نیروهای این عرصه وارد است باتوجه به شرایط فعلی که با بحران های متعددی مواجهیم و اوضاع کشور با شرایط خاصی روبروست بخصوص درگیر بودن همه بخش ها با مشکلات اقتصادی و معیشتی ، ضروریست یک عزم جدی در حمایت از اصحاب رسانه در عمل و نه در حرف را شاهد باشیم. من الله توفیق

با تقدیر از حسین روحانی فرد که وقتی را در اختیار رادکانا قرار دادند.

گفتگو از عبدالرسول جوادی بالاجاده

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ضروریست عزمی جدی در حمایت از اصحاب رسانه در عمل و نه در حرف را شاهد باشیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..