تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جولان افراد فاقد صلاحیت‎ رسانه‎ای در چالش‎های عرصه رسانه /سقوط صدام ،جذابترین تیتر دوران خبرنگاریم است

ساعت: 10:10 منتشر شده در مورخ: 1397/05/16 شناسه خبر: 1395471

خبرنگار پیشکسوت زنجان گفت: یکی از چالش‎های مهم عرصه رسانه در حال حاضر اظهار وجود افراد و جولان افراد فاقد صلاحیت‎های رسانه‎ای است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا،در هفدهم مرداد ماه سال 1377، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.

این روز فرصت مناسبی است تا مشکلات و دغدغههای این قشر به گوش مسئولان برسد.از این فرصت استفاده کرده و پای صحبت یکی از پیشکسوتان خبر استان زنجان مینشنیم.

علی اکبر شیوخی،متولد 1351 در حال حاضر صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت و دو هفتهنامه عصرملّت در زنجان است.وی همچنین نمایندگی  خبرگزاری ایسکانیوز و روزنامههای فرهیختگان و آفرینش را نیز برعهده دارد.

این خبرنگار زنجانی در ابتدای سخن یاد و خاطره شهید صارمی را گرامی میدارد و معتقد است، شهید محمود صارمی خبرنگار پرتلاش و انقلابی نظام مقدس جمهوری اسلامی بود که به دست تحجر طالبان و اندیشه های خرافی این فرقه به فیض شهادت نائل آمده و حقانیت نظام جمهوری اسلامی و مظلومیت جامعه رسانه‎ای مستقل را در عرصه بینالمللی به اثبات رساند.

وی می‏گوید: اولین خبر من در قالب یک یادداشت با عنوان "چرا حقوق بشر" بود که در مجله آیندهسازان اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان در سال 69 به چاپ رسید.

این خبرنگار زنجانی ادامه میدهد: از همان سالها جسته و گریخته فعالیتهای خبری خود را با روزنامه کیهان و برخی روزنامه‎های سراسری ادامه دادم و مدتی نیز در خبرگزاری ایرنا و پس از آن هم در روزنامههای کثیر الانتشار در تهران فعالیت کردم.

 

آغاز فعالیت های رسانه ای در زنجان*

شیوخی با اشاره به ورود خود از سال 77 در فعالیتهای رسانهای استان زنجان،میگوید: از سال 78 در هفتهنامه مهر زنجان فعالیت کرده و در سال 79 مسئولیت مدیریت اجرایی و سپس سردبیری این هفتهنامه را برعهده گرفتم، آن زمان بعد از توقیف "امید زنجان" نشریاتی مانند هفتهنامه پیام زنجان، صدای زنجان، بهار زنجان و مهر زنجان در استان به صورت مستمر فعالیت  میکردند و منتشر می شدند.

وی ادامه میدهد: دنیای خبر و رسانه دنیای افت و خیزها و دنیای تلخیها و شیرینیها است اگر چه خبرهای جذاب و تلخ زیادی را کار کردهام اما جذابترین تیتر خبری که کار کردم مربوط به سقوط صدام بود که در هفتهنامه مهر زنجان تیتر زدیم "دیکتاتور رفت".

شیوخی بازداشت یکی نمایندگان مجلس، سرقت تعدادی از فرزندان مسئولان یکی از استان‌ها از منزل یکی از قضات دادگستری را از خبرهای پر حاشیه ‎ای عنوان میکند که توسط وی تهیه و منتشر شد و میگوید: خبرنگار در عرصه رسانه باید در کنار مردم باشد و اگر غیر از این باشد توسط مردم به حاشیه رانده می‎شود.

این خبرنگار در پاسخ به سئوالی در خصوص مشکلات خبرنگاران، بیان میکند: خبرنگاران همانند سایر صنوف دارای مشکلاتی بوده و از این قاعده مستثنی نیستند.یک خبرنگار دوست دارد واقعیتها را بنویسید اما ممکن است شرایطی پیش آید که دچار خود سانسوری و یا سانسور از بالا و پایین شود که این خود سانسوری و سانسورهای اجباری خبرنگار را دچار یاس میکند،وقتی خبرنگار واقعیتهای جامعه را میبیند که با ایدهآلهای او در تعارض است، این یاس و سرخوردگی بیشتر میشود.

وی میگوید:ما باید بپذیریم که عرصه خبر، عرصه تحولات بوده و خبرنگار همواره در معرض تغییر است،اگر از دیدگاه جامعه شناختی و ژورنالیستی به موضوع نگاه کنیم، ژورنالیست سطحی نازک از یک پدیده بیان میکند،اما دیدگاه جامعه شناختی عرصه را به صورت عمقی مورد مطالعه قرار می‎دهد.

این خبرنگار پیشکسوت میافزاید: یک خبرنگار به معنای واقعی کلمه باید پیه خیلی چیزها را به تن خود زده و حرف و حدیث‏ها را هضم کند،چرا که در این راه با انبوهی از تخریبها، تهمتها،سختیها،مشکلات اجتماعی و برخوردهای حاکمیتی و اجتماعی مواجه میشود.

شیوخی بیان میکند: این مشکلات موجب میشود تا بسیاری از افرادی که به عرصه خبر می‏آیند،نتوانند ادامه دهند و این عرصه را ترک کنند.

وی در خصوص ارتباط خانوادهاش با کار خبر میگوید: خوشبختانه امروز جمهوری اسلامی با دهه 50 و 60 قابل مقایسه نیست،امروز هر ایرانی یک رسانه و تحلیگر است اما با این وجود برخی خبرها را خانواده از من پیگیری میکنند.

 

رسانه موفق مردم را در کنار خود دارد*

شیوخی در خصوص وضعیت رسانههای زنجان معتقد است،رسانههای استان همواره با افت و خیزهایی مواجه بوده و هستند ، معتقدم یک رسانه موفق ، رسانه‎ای است که مردم را بتواند در کنار خود داشته باشد.فعالیت رسانه‎ها می‎بایست مبتنی بر مطالبه عمومی برای حفظ منافع و مصالح باشد

مدیر مسئول پایگاه خبری - تحلیلی پیام ملّت می‎گوید: یکی از چالش‎های مهم عرصه رسانه در حال حاضر اظهار وجود افراد و جولان افراد فاقد صلاحیتهای رسانهای است.

این خبرنگار زنجانی تصریح میکند: فعالیت رسانه در کشورهای توسعه یافته مبتنی بر تخصص و نیاز جامعه است و عموما در چنین فضایی رسانه‎های مستقل و منتقد شکل می‎گیرند.

مدیرمسئول دوهفته نامه عصرملّت معتقد است: وجود رسانه‌‎های ارگانی و سازمانی در ایران آفت این حرفه است و یکی از ثمرات این آفت نگرش‎های سازمانی و بخشی و محدود به مقوله توسعه یافتگی است.

وی در ادامه به وضعیت رسانه‎های استان زنجان اشاره کرد و گفت : حوزه رسانهای استان نیازمند همگرایی و هم‎افزایی است. توجه و تاکید بر منافع عمومی از الزامات فعالیت رسانه‎ای است، میزان اثرگذاری رسانه‎ها در جامعه و اقبال مردم به آنها وضعیت رسانه‎های زنجان را می‎سنجد.

وی در پایان تعامل دستگاه‎های اجرایی و قضایی و نهادهای امنیتی با رسانه‎ها را قابل قبول عنوان کرد و گفت: رفتار دستگاه قضایی استان زنجان با مسئولان رسانه‎ها و خبرنگاران مبتنی بر احترام و تکریم و ایفای مسئولیت اجتماعی است.

علی اکبر شیوخی به آخرین شکایت از خود را به مربوط به رییس دانشگاه آزاد زنجان عنوان کرد که متهم به تشویش اذهان عمومی شده بود و اضافه کرد: معتقدم قانون گره‎گشای مشکلات در همه حوزه ه‎است و رعایت حدود مسئولیت و اختیارات مرتفع‎کننده مسیر پیچ و خم فعالیت در جامعه است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جولان افراد فاقد صلاحیت‎ رسانه‎ای در چالش‎های عرصه رسانه /سقوط صدام ،جذابترین تیتر دوران خبرنگاریم است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..