تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بیمه، معیشت و امنیت شغلی مهم‌ترین دغدغه امروز خبرنگاران

ساعت: 12:16 منتشر شده در مورخ: 1397/05/16 شناسه خبر: 1395399

بیمه، معیشت و امنیت شغلی مهم‌ترین دغدغه امروز خبرنگاران استان است و این در حالی است که رسانه همیشه دارند مشکلات مردم را داد می‌زنند، اما کسی داد مشکلات رسانه‌ها را نمی‌زند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، در روز هفدهم مرداد ماه سال 1377 محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید و به مناسبت شهادت این خبرنگار وظیفه شناس، شورای فرهنگ عمومی، 17 مرداد ماه را به عنوان "روز خبرنگار" نام‌گذاری کرد.


استان مازندران یکی از پرتراکم‌ترین استان‌های کشور در حوزه فعالیت رسانه‌ای و خبرنگاری است که ما در این گزارش ضمن اهمیت این روز و گرامی‌داشت آن، در خصوص مشکلات این قشر سخن به میان آورده‌ایم.

*درخواست به استاندار برای حل مشکل بیمه خبرنگاران

ﻋﺒﺎﺱ ﺯﺍﺭﻉ ﻣﻌﺎﻭﻥ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮐﻞ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﺍﺳلامی مازندران در خصوص مهمترین چالش‌ها و مطالبات خبرنگاران رسانه‌های مجازی و مکتوب استان اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده، بحث بیمه است. سیاست وزارت ارشاد تا پایان سال 96 این بوده که هزینه بیمه مدیران مسئول رسانه‌ها طبق سهمیه‌ای که اعلام کردند از سمت ارشاد پرداخت می‌شد؛ اما پس از گذشت یکی دو سال از اجرای این طرح، چند ماهی است این موضوع کنسل و به مدیران رسانه‌ها یارانه نقدی پرداخت می‌شود تا از این محل، مکلف به بیمه خبرنگاران خود شوند.

وی افزود: موضوع دیگر در خصوص مطالبات خبرنگاران، بیمه تکمیلی است. درخصوص قرارداد این بیمه در حال پیگیری هستیم و حتی تقاضا را به استاندار ارائه کردیم و با مشارکت خانه مطبوعات در حال رایزنی برای حل این موضوع هستیم که در کش‌وقوس پیگیری برای تحقق این مطالبه خبرنگاران هستیم.


ﻣﻌﺎﻭﻥ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮐﻞ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﺍﺳلامی مازندران خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگر در خصوص رسانه‌های مکتوب است که با مشکلات عدیده‌ای در تأمین کاغذ پس از حذف یارانه کاغذ مواجه هستند که در این راستا مکاتبات و جلساتی را با صنایع چوب کاغذ داشتیم و تقاضا کردیم تا سهمیه کاغذ برای روزنامه‌ها قائل شوند که تا این لحظه، توافق بر سر قیمت محقق نشده و در حال ادامه پیگیری هستیم.

به گفته زارع، بیش از 290 خبرنگار عضو خانه مطبوعات و 320 رسانه دارای مجوز در استان در حال فعالیت هستند.

*لایحه نظام جامع رسانه‌ای کشور مدت‌ها است در مجلس و دولت خاک می‌خورد

علی یوسفی مدیرعامل خانه مطبوعات مازندران نیز در خصوص تعداد خبرنگاران فعال در استان گفت: چیزی که معمولا در این ایام و در خصوص پرداخت هدیه روز خبرنگار از سوی رسانه‌ها به ما اعلام می‌شود، حدود 800 نفر است که عملا 300 تا 350 خبرنگار فعال داریم که روزانه کار رسانه‌ای می‌کنند.

وی در خصوص عمده‌ترین مشکلات خبرنگاران استان بیان کرد: موضوع اولی که وجود دارد بحث امنیت شغلی است. نکته‌ای که بارها مطرح کردیم آن است که لایحه نظام جامع رسانه‌ای کشور مدت‌ها است که در کشوی مجلس و دولت خاک می‌خورد و به قانون تبدیل نمی‌شود.

مدیرعامل خانه مطبوعات مازندران افزود: خبرنگاران درد معیشت دارند و امنیت شغلی ندارند و امیدواریم نمایندگان مجلس با ورود جدی در این موضوع، نسبت به حل مشکلات موجود اقدام عملی صورت دهند.

یوسفی ادامه داد: موضوع دوم، مسئله اقتصادی رسانه‌ها و خبرنگاران است. نشریات مکتوب مشکلات جدی در تأمین منابع مالی هزینه چاپ دارند و دولت هم حمایتی از رسانه‌ها نمی‌کند.

وی بیان کرد: تعداد صدور مجوزهای بالا در استان سبب شد تا رسانه‌ها به‌دنبال تأمین منابع مالی‌شان باشند و برای کسب درآمد، رپرتاژی عمل کرده و از رسالت اصلی خود دور شوند.

مدیرعامل خانه مطبوعات مازندران بیمه را از دیگر مشکلات خبرنگاران استان مطرح و اعلام کرد: برای مدتی بحث بیمه انجام می‌شد که هم‌اکنون چند ماهی است که کنسل شده است و هزینه‌های درمان بر معضلات پیش روی خبرنگاران افزوده شده است.


یوسفی تصریح کرد: رسانه همیشه دارند مشکلات مردم را داد می‌زنند، اما کسی داد مشکلات رسانه‌ها را نمی‌زند. ما از مدیران استانی انتظار داریم که حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران منوط به این روز و هفته نباشد و پیگیر مشکلات این قشر باشند.

وی اضافه کرد: البته شکایت‌های متعددی از خبرنگاران رسانه‌های استان می‌شود که مسئولان تاب نمی‌آورند و خبرنگاران را درگیر سالن‌های دستگاه‌های قضایی می‌کنند.

مدیرعامل خانه مطبوعات مازندران در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص برنامه‌های خانه مطبوعات در روز خبرنگار اظهار کرد: طبق معمول، برنامه جشن روز خبرنگار پا برجاست و اولویت ما حضور اعضای خانه مطبوعات است. البته در این مراسم حدود 400 نفر از خبرنگاران و پیشکسوتان حوزه رسانه و همچنین 100 نفر از مسئولان و مدیران استانی و کشوری نیز حضور دارند.

یوسفی افزود: جشن روز خبرنگار در ساعت 10 صبح 20 مردادماه سال‌جاری به میزبانی شهرستان نور برگزار می‌شود که ضمن تجلیل از خبرنگاران برجسته، از برگزیدگان جشنواره خانه مطبوعات نیز تقدیر می‌شود.

به گفته وی، طی سال‌جاری برای اولین بار در استان، علاوه بر هدیه 250 هزار تومانی روز خبرنگار از سوی استانداری، مبلغ 100 هزار تومان هدیه به‌صورت مستقل از خانه مطبوعات به حساب اعضا واریز می‌شود.

انتهای پیام/

 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بیمه، معیشت و امنیت شغلی مهم‌ترین دغدغه امروز خبرنگاران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..