تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آخرین وضعیت ارس، توله پلنگ ایرانی باغ وحش وکیل آباد /درمان ارس در مشهد امکان پذیر است

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ در روز‌های اخیر انتشار خبر تلف شدن ببر‌ها در باغ وحش مشهد، دگر بار بزرگترین باغ وحش مشهد را سوژه رسانه‌ها کرد. موضوعی که با جوابیه روابط عمومی حفاظت محیط زیست خراسان رضوی رفع ابهام شد و ابعاد مختلف موضوع را روشن کرد. رسیدگی به وضعیت ارس، توله پلنگ ایرانی باغ وحش مشهد /درمان ارس در مشهد امکان پذیر است

اما از آنجا که انتشار یک خبر، زمینه سوژه آفرینی را در دیگر رسانه‌ها فراهم می‌سازد، این بار وضعیت ارس – پلنگ باغ وحش وکیل آباد – مطرح شد . خبری که خیلی زود جهت گیری رسانه‌ها را به سمت مرگ زود هنگام این توله پلنگ معطوف کرد.

 متخصصین به منظور بررسی میدانی وضعیت ارس و تبادل نظر دراین خصوص راهی باغ وحش وکیل آباد مشهد شدند.


نگرانی ها درباره باغ مشهد جدی است


تورج همتی، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی که تنها 45 روز از حضور وی دراین استان می‌گذرد، درباره وضعیت باغ وحش مشهد می‌گوید: در زمینه نگهداری گونه‌های مختلف باغ‌وحش مشهد نگرانی‌هایی وجود دارد که به دلیل قدیمی بودن فضای فیزیکی این مکان و نبود امکانات لازم برای اجرای آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و ضوابط فنی جدید است، اما با فراهم شدن یک فضای جدید این مسائل مرتفع می‌شوند.


وی دراین ارتباط از صدور اخطاریه به مدیر باغ وحش مشهد خبر می‌دهد و می‌گوید:طی این اخطاریه ای که صادر شده است، رعایت کلیه ضوابط ومقررات زیست محیطی و بهداشتی و ارائه تعهد نامه مبنی بر تعدیل گونه‌های جانوری و اختصاص حداقل 20 درصد فضای سبز مورد نیاز و اتمام اصلاحات جایگاه‌ها با توجه به زیستگاه طبیعی حیوان و توجه به رفتارشناسی و نیاز‌های بوم شناسی و... مورد تاکید قرار گرفته است.


تورج همتی تصریح کرد: از تاریخ ابلاغ این اخطاریه حداکثر به مدت یک هفته به مالک باغ وحش مهلت داده شده است تا برنامه زمان بندی اجرای موارد مورد انتظار را با ذکر جزئیات جهت اصلاحات اساسی به این اداره کل رسما اعلام نماید.

رسیدگی به وضعیت ارس، توله پلنگ ایرانی باغ وحش مشهد /درمان ارس در مشهد امکان پذیر است بیهوشی ارس به منظور قلاده گذاری انجام شده است

 فربد هومن دامپزشک حفاظت محیط زیست خراسان رضوی که اخیرا به عنوان نماینده تام الاختیار مدیر کل در امور تخصصی حیات وحش منصوب شده است، نیز به طور ویژه درباره وضعیت پلنگ باغ وحش مشهد می‌گوید: نخستین بار بیهوشی ارس به منظور قلاده گذاری انجام شده  و از سال 93 تا 96 عارضه حادی از سوی آن مشاهده و یا گزارش نشده است و طی بازدیدی که صورت گرفته وضعیت جسمانی و ظاهری آن مطلوب ارزیابی شده، ولی در موضوع عکس العمل‌های محیطی، تمرکز و کنترل شرایط محیطی، حساسیت لازم را نداشته است.


وی هدف از این تبادل نظر تخصصی را تصمیم گیری درخصوص چگونگی درمان ارس اعلام می‌کند و می‌گوید: با نظر متخصصان درخصوص درمان آن در مشهد و یا اعزام گونه به پارک پردیسان تهران تصمیم گیری خواهد شد.

کلنیک‌های دامپزشکی مشهد می توانند ارس را درمان کند


 سرچاهی دامپزشک متخصص دام‌های کوچک و عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد، با اعزام ارس به تهران مخالف است و معتقد است با توجه به تجهیزات کلنیک‌های دامپزشکی مشهد می‌توان درمان را از همین جا آغاز کرد.


وی اعلام علت تشنج‌های ارس را به بررسی‌های بیشتر و معاینه دقیق و مشاهده رفتارشناسی آن منوط می‌داند و می‌گوید چنانچه ارس دچار صرع اولیه باشد تا 90 درصد احتمال بهبودی وجود دارد.

 برای درمان ارس در مشهد نباید ریسک کرد


 خوشنگاه دامپزشک متخصص دام‌های کوچک و عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد، نیز که زمینه مداوای موفق حیات وحش را در کارنامه خود دارد، اما معتقد است بهتر است مقدمات انتقال پلنگ به پارک پردیسان تهران فراهم شود و ریسک درمان آن در مشهد را نمی‌پذیرد.


وی به ابهاماتی در گذشته باغ وحش مشهد اشاره می‌کند و از عدم وجود مستنداتی از سوی باغ وحش گله‌مند است و می‌گوید: حتی دوربین‌های مداربسته نیز دراین باغ وحش وجود ندارد.

رسیدگی به وضعیت ارس، توله پلنگ ایرانی باغ وحش مشهد /درمان ارس در مشهد امکان پذیر است
وی می‌گوید: هدف را گم کرده ایم. پیداکردن مقصر مهمتر است یا درمان پلنگ.


خوشنگاه پیشنهاد تشکیل یک کارگروه تخصصی درخصوص رسیدگی به وضعیت حیوانات باغ وحش می‌دهد و می‌افزاید: اگر ابهامات موجود رفع نشود باید برای مدیریت و حفاظت از گونه‌های موجود درباغ وحش از صفر شروع کرد.


وی همچنین نظر به حساسیت بالای پلنگ و ضرورت بی هوشی آن با روش دارتینگ می‌گوید بهتر است پلنگ فقط یک بار بیهوش شود تا دچار عوارض پس از آن نشود.

تهیه دستور العمل سازمانی درخصوص سبک زیست حیات وحش دراسارت


محسن طیرانی مدیر داخلی سابق باغ وحش که چندی است از این مجموعه جدا شده و به عنوان مطلع از وضعیت ارس و شخصی که بار‌ها در کنار آن به داخل قفس حیوان رفته است  می‌گوید: چند سال است که ارس دچار صرع شده و به نظر می‌رسد شاید این موضوع به بیهوشی نخست آن برگردد.


وی می‌افزاید: برای انتقال ارس به تهران حتی قفس مناسب هم موجود نیست و امکان وارد آمدن استرس به حیوان و تشدید بیماری اش بالاست. ضمن اینکه این گونه حتما باید از طریق خطوط هوایی انتقال یابد.


وی هم چنین پیشنهاد تنظیم یک دستور العمل سازمانی درخصوص سبک زیست حیات وحش دراسارت از سوی ساز مان محیط زیست کشور را می‌دهد.

مشکلات اخیر باغ وحش به حوزه مدیریت داخلی  برگردد


رحمان وهاب زاده مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست کشور که به منظور بررسی وضعیت باغ وحش مشهدبه این استان سفر کرده است گفت :خراسان رضوی جزو استان‌های برتر در بسیاری از زمینه‌های زیست محیطی است و به نظر می‌رسد مشکلات اخیر باغ وحش به حوزه مدیریت داخلی آن و عدم هماهنگی‌های بین شرکاء برگردد.

رسیدگی به وضعیت ارس، توله پلنگ ایرانی باغ وحش مشهد /درمان ارس در مشهد امکان پذیر است
وی ادامه می‌دهد: این باغ وحش مطابق استاندارد‌های زیست محیطی بنا نشده است و از آنجا که اهتمام بر پیگیری و بهبود وضعیت باغ وحش است باید تمام موضوعات از پایه و اساسی و اصولی انجام شود. باید نظارت بیشتری بر فعالیت باغ وحش انجام می‌گرفت

علی تیموری مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز  از انتقال برخی گونه‌های باغ وحش به پارک تهران درسنوات گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: باید پیش ازاین نظارت بیشتری بر فعالیت باغ وحش انجام می‌گرفت.


وی به گسترش فضا‌های محصور باغ وحش تا متراژ 1000 متر مربع سخن گفت و افزود: باغ وحش مشهد درصدد ایجاد اصلاحاتی است که طبق برنامه ریزی‌ها و چارچوب های مدیریتی درحال اعمال است، اما توجه به این نکته ضروری است که طرف صحبت ما موجودات زنده‌ای هستند که نیاز به توجه دارند.

رسیدگی به وضعیت ارس، توله پلنگ ایرانی باغ وحش مشهد /درمان ارس در مشهد امکان پذیر است

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت:هرچند برای تعدیل گونه‌ها دفتر مدیریت و حفاظت شکار و صید سازمان بیش از یک سال بدنیال انتقال گونه‌ها به سایر باغ وحش‌های کشور بود، ولی هیچ متقاضی برای این موضوع پیش قدم نشد.


تیموری می‌گوید: درمقطعی در گذشته بنا بر تعطیلی باغ وحش مشهد بود که با پیگیری مسئولان قضایی بنا بر ادامه فعالیت باغ وحش مشهد با لحاظ دستورالعمل‌های زیست محیطی شده است تا این مرکز تفریحی گردشگری مردم در مشهد مقدس پا برجا بماند.

 مقرر شد کارگروهی متشکل از چهار دامپزشک متخصص، نماینده اداره کل دامپزشکی استان شکل گیرد و عملیات بهبود ارس نخستین اقدام این کارگروه باشد.


انتهای پیام//ا.س

گزارشگر: هلیا جنگی




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آخرین وضعیت ارس، توله پلنگ ایرانی باغ وحش وکیل آباد /درمان ارس در مشهد امکان پذیر است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..