تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بورس تهران شگفتی ساز شد/ بازدهی روزانه بیش از دو درصدی

 

بازار سرمایه این روزها به طور مداوم در حال شگفتی آفرینی است و با رکوردهای تاریخی نگاه اکثر سرمایه گذاران را به خود خیره کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) امروز هشتمین روز متوالی است که شاخص کل بورس بدون هیچ استراحتی سبز پوش شد. بررسی روند حرکتی این متغیر نشان می دهد که بورس تهران وقتی با تیرماه خداحافظی کرد شاخص کل در رقم ۱۰۸ هزار و ۸۳ قرار داشت.

بازدهی بورس ۳۳ درصد شد

این در حالی بود که دو روز اول مرداد ماه نماگر بورس اندکی نزولی شد تا برای جهش های خیره کننده دورخیز کند.

این متغیر از روز چهارشنبه سوم مرداد ماه با دوربرگردان در مسیر جدیدی قرار گرفت که منجر به رشدی ۲۰ هزار واحدی تا پایان معاملات امروز( ۱۴ مرداد ماه) شد. به این ترتیب در این مدت سرمایه گذاران بورسی به طور میانگین بازدهی بیش از ۱۸ درصدی را شناسایی کردند.

صعود پرقدرت بورس باعث شد تا بازدهی این بازار از ابتدای سال تا پایان معاملات امروز به بیش از ۳۳ درصد برسد.

آمار معاملات

اما در بازار روز جاری شاخص کل بورس برای اولین بار جهشی بیش از ۴ هزار واحدی را ثبت کرد و با رشدی ۴ هزار و ۹۴ پله ای ، برای اولین بار به رقم ۱۲۸ هزار و ۴۴۸ رسید.

 این متغیر امروز بیش از ۳ درصد رشد کرد. نماد شرکت های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، پتروشیمی پارس، گل گهر، گسترش نفت و گاز پارسیان و تاپیکو با تاثیر مثبت بیش از دو هزار واحدی، مهمترین نمادهایی بودند که این رکورد شکنی را رقم زدند.

امروز شاخص کل هم وزن نیز ۱۰۰ واحد بالا رفت تا نشان دهد سبزپوشی بازار نتیجه رشد گروهی اکثر صنایع و سهام حاضر در تابلوی معاملات بورس است. شاخص بازار اول نیز دو هزار و ۹۹۶ واحد صعود کرد. شاخص بازار دوم هم رشد شگفت انگیز ۸ هزار و ۲۴۸ واحدی را به ثبت رساند.

در صدر جدول بیشترین رشد قیمت امروز ، نماد شرکت های گروه صنعتی سپاهان، گسترش نفت و گاز پارسیان، دوده صنعتی پارس، پالایش نفت تبریز، پتروشیمی فناوران، پتروشیمی شازند و پتروشیمی فجر قرار داشتند.

این در حالی بود که الکتریک خودرو شرق، لنت ترمز ایران، سیمان خزر، کاشی پارس، داروسازی اکسیر، شیشه همدان و ایرکا پارت صنعت با بیشترین کاهش قیمت رو به روشدند.

تقاضای ۱۱۴ میلیون سهمی در ۷ نماد

سرمایه گذاران امروز برای خرید سهام پتروشیمی مبین، پتروشیمی پارس، فولاد خراسان، پتروشیمی شازند، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، گسترش نفت و گاز پارسیان و پتروشیمی فجر بیشترین تقاضا را ثبت کردند. این هفت نماد بیش از ۱۱۴ میلیون حجم تقاضای خرید داشتند.

در مقابل سرمایه گذاران برای خروج از اوراق صکوک سایپا، اوراق صکوک گل گهر، سهام نهادهای مالی بورس و توسعه شهری توس گستر بیشترین عرضه ها را داشتند. صف های فروش در این نمادها حدود ۲۳ میلیون حجم بود که بالغ بر ۲۱ میلیون آن متعلق به سهام نمادهای نبورس و وتوس بود.

در جدول پر بیننده ترین نماهای بورسی نیز پتروشیمی پارس، فولاد مبارکه اصفهان، سایپا، پالایش نفت بندرعباس، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان وتاپیکو با رشد قیمت و معاملات مثبت قرار داشتند.

افزیش حجم و ارزش معاملات

امروز حجم و ارزش معاملات بورس هم خیره کننده بود. به این ترتیب که بیش از دو میلیارد و ۸۵۳ میلیون برگه سهم،حق تقدم و سایر دارایی های مالی در بازار داد و ستد شدند. ارزش این مبادلات بالغ بر ۹۶۵ میلیارد تومان بود و در ۱۵۴ هزار نوبت معاملاتی انجام شد. حجم معاملات نسبت به دیروز حدود ۵۰ درصد و ارزش معاملات ۳۷ درصد رشد کردند.

فولاد مبارکه با معامله بیش از ۲۶۰ میلیون سهم به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.

 صادراتی ها همچنان صدرنشین

بررسی عملکرد صنایع بازار هم نشان می دهد همچنان گروه های ارز آور مورد توجه قرار دارند.

 شیمیایی ها، فلزات اساسی و کانه فلزی با بیشترین ارزش معاملات در صدر جدول برترین گروه های صنعت قرار گرفتند.

بیشترین بازدهی هم در گروه های تامین آب،برق، گاز، شیمیایی، چند رشته ای، فنی مهندسی، کانه فلزی، فلزات اساسی و فرآورده های نفتی ثبت شد. شاخص صنعت این گروه ها بیش از ۴ درصد رشد در معاملات امروز داشتند.

همچنین گروه های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده های نفتی بیشترین تاثیر مثبت را برشاخص کل بورس داشتند. در مقابل افت قیمت سهام در شرکت های زیر مجموعه صنایع مواد و محصولات دارویی، سیمان،آهک وگچ و بانک ها و موسسات اعتباری باعث شد این گروه ها بیشترین تاثیر منفی را بر نماگر بورس داشته باشند.

سرمایه گذاران همچون روزهای گذشته بیشترین تمایل را برای خرید سهام صنایع فرآورده های نفتی، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی داشتند و تلاش می کردند از سهام گروه های سیمانی، بانکی و قند و شکری خارج شوند.

خبرهای موثر بورسی

در معاملات امروز استقبال گرم بورس از بسته جدید ارزی دولت جهش بیش از ۴۰۰۰هزار واحدی شاخص کل و رشد خیره کننده حجم و ارزش معاملات را رقم زد.

در مجموع ارزش معاملات امروز حقیقی های بورس بیش از ۱۲۶ میلیارد تومان بود.همچنین بیش از 60 درصد ارزش معاملات در دو صنعت پتروشیمی و فلزات اساسی ثبت شد.

نکته جالب توجه بازار امروز صف خرید سنگین اکثر نمادهای بزرگ و مطرح بورس بود.همچنین معاملات مثبت و پرحجم در نمادهای بزرگ بیشترین تاثیر را در پرواز شاخص داشتند.

در بازارهای موازی سکه و ارز  نیز سرمایه گذاران شاهد تداوم روند نزولی  قیمت ها بودند که باعث هدایت نقدینگی ها و سرمایه های جدید از این بازارها به تالار حافظ می شود.

تحلیل عرضه و تقاضا

امروز  صادرکنندگان برجسته صنعت پتروشیمی بورس تهران برای هفتمین روز متوالی با صف خرید مواجه‌ شدند. فلزکاران و معدنی‌های صادرکننده نیز همگام با پتروشیمی‌ها و فضای غالب بازار با تقاضای گسترده از سوی سهامداران روبه‌رو بودند.همزمان گروه پالایشگاهی نیز با توجه به دورنمای افزایش نرخ ارز رسمی وضعیت نسبتا مشابهی داشت و مرکز توجه قرار گرفت.

در نقطه مقابل، ضعف معاملاتی در سهام گروه‌های خودرویی به چشم آمد اگر چه خودروسازان توانستند در مقابل افت ملموس قیمت سهم مقاومت کنند،اما اغلب قطعه‌ُسازان این گروه در محدوده منفی قیمت معامله شدند. بزرگان این گروه نیز وضعیت جالب توجهی ندارند و با توجه به چشم‌انداز ارزی تحت فشار عرضه هستند.

همچنین امروز قندی‌ها  پس از رشد روز گذشته، با فشار عرضه مواجه‌ بودند و فضا ی غالب این گروه منفی و همراه با افت نسبتا ملموس قیمت‌ بود.

آخرین اخبار از بسته جدید ارزی

روز گذشته جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، از برگزاری جلسه شورای عالی اقتصادی و تصویب بسته ارزی مورد نظر از جانب سران سه قوه خبر داد. این مساله محرک اصلی رشد بورس و کاهش نرخ در بازارهای ارز و سکه است. بنابر آخرین اخبار قرار است رییس جدید بانک مرکزی امشب جزییات این بسته را به اطلاع عموم برساند.

به نظر می‌رسد بازار به این باور رسیده است که بسته جدید ارزی مبتنی بر شناورسازی ارزهای غیرنفتی است. البته این رویکرد به سهامداران بورس تهران محدود نمی‌شود بلکه رفتار فعالان سایر بازارهای موازی از جمله بازار نقد و آتی سکه و همچنین بازار ارز نیز از پیامدهای مثبت این بسته حکایت دارد. اظهارات مقامات دولتی در یک هفته گذشته نشان داده که رویکرد حاکم بر بسته در راستای تقویت عرضه ارز در بازار ثانویه است. بنابراین، از آنجا که نرخ‌های بازار دوم به نرخ تعادلی نزدیک است انتظار می‌رود که رونمایی از این بسته، بازار ارز و متعاقب آن سایر بازارهای دارایی را به آرامش برساند.

 

 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بورس تهران شگفتی ساز شد/ بازدهی روزانه بیش از دو درصدی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..