تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از بورس کالای ایران بازدید کردند

امروز و به منظور تشریح کارکردهای ابزارهای مالی؛

صبح روز جاری اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با حضور در بورس کالای ایران با حامد سلطانی نژاد مدیرعامل و جمعی از معاونین و مدیران ارشد بورس کالای ایران دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش شمانیوز و به نقل از بورس کالا، طی این دیدار جایگاه بورس کالای ایران در بازار سرمایه تشریح شد و علاوه بر معرفی مکانیسم‌های معاملاتی در این بازار، پیشنهادات راهبردی و ابزار‌های نوین مالی قابل استفاده در حوزه معاملات کشاورزی مورد تحلیل قرار گرفت.
همچنین حاضرین در جلسه به بررسی و تبادل نظر پیرامون چالش‌های بخش کشاورزی پرداخته و قوانین و راهکار‌های موجود در حوزه کشاورزی را مورد ارزیابی قرار دادند.
در ابتدای این نشست، حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران ضمن عرض خیر مقدم و قدردانی از توجه ویژه نمایندگان خانه ملت به کارکرد‌های بورس کالای ایران گفت: طی چند سال اخیر و با حمایت‌های مجلس و دولت، شاهد توسعه رینگ محصولات کشاورزی و عرضه پرحجم محصولاتی همچون گندم، ذرت، جو، زعفران، شکر، مرغ و جوجه یک روزه در بورس کالا بوده‌ایم که این روند در حال توسعه است.
همچنین در ادامه این نشست، محمد اسکندری، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران ضمن ارایه تاریخچه و ساختار تشکیل بورس کالا، در بیان کارکرد‌های این بازار اظهار کرد: کشف قیمت منصفانه براساس مکانیسم بازار، تسهیل مبادلات و توسعه بازار و کاهش هزینه‌های معاملاتی و تشکیل بازاری شفاف براساس سطح مطلوبی از عرضه و تقاضا از مهم‌ترین کارکرد‌های بورس کالا است.
وی ادامه داد: تضمین تعهدات طرفیت معاملات، تضمین کمیت و کیفیت کالا، تضمین پرداخت‌ها و بهره گیری از ابزار‌های تامین مالی و مدیریت ریسک نیز از دیگر کارکرد‌های این بازار است که می‌تواند برای محصولات کشاورزی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
وی به تشریح امکان استفاده از معاملات کشف پریمیوم، آتی، آپشن، سلف، اوراق خرید دین و صندوق‌های کالایی پرداخت و گفت: به کمک ابزار‌های متنوع مالی می‌توان انواع مختلفی از معاملات شامل معاملات نقد، نسیه، سلف، آتی و اختیارمعامله، گواهی سپرده کالایی و سلف موازی استاندارد را برای کالا‌های مختلف تعریف کرد و در کنار تامین مالی و انجام معاملات کوتاه مدت، از قرارداد‌های بلندمدت همچون پیمان‌های آتی یا همان فوروارد و کشف پریمیوم برای تامین مالی و پوشش ریسک‌های بلندمدت بهره برد.
اسکندری در ادامه به قوانین مرتبط با بورس کالا و به ویژه در حوزه محصولات کشاورزی اشاره کرد. به طوریکه نقش بورس کالا در قوانین افزایش بهره وری بخش کشاورزی، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، قوانین و مقررات مالی دولت، قانون پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، قانون نظام جامع دامپروری و نیز قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی به صورت بند بند از سوی حاضرین مورد بررسی قرار گرفت.
معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا افزود: طبق بند‌های قانونی موجود معاملات بسیاری از کالا‌ها ازجمله کالا‌های کشاورزی باید در بستر بورس رقم بخورد؛ اما به عنوان مثال تبصره ۴ ماده ۶ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی تاکنون اجرایی نشده است. حال آنکه طبق متن صریح قانون مذکور هرکالای کشاورزی که قابل معامله در بورس باشد باید در این بازار عرضه شود.
وی از وجود آیین نامه‌های اجرایی و دستورالعمل‌های لازم برای عمل به برخی مواد قانونی حاکم بر بخش کشاورزی سخن گفت و خواستار همکاری و پیگیری نمایندگان مجلس برای اجرای این قوانین توسط نهاد‌های مرتبط شد.
در پایان این گزارش می‌افزاید، نمایندگان کمیسیون کشاورزی مجلس از تالار معاملات الکترونیکی و فیزیکی بورس کالا بازدید کردند و از نزدیک با نحوه انجام معاملات محصولات مختلف در بورس کالای ایران آشنا شدند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از بورس کالای ایران بازدید کردند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..