تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شیون مرگ برای قلعه تاریخی ینگی کند بوکان

ساعت: 12:59 منتشر شده در مورخ: 1397/05/14 شناسه خبر: 1394645

دیوارهای مستحکم، برجک های بلند، اتاق های تو در تو و پنجره های چوبیش هرچند در برابر باد و باران برف قامت خم نکرد تا خاطرات خود را برای علاقه مندانش بازگو کند اما این روزها بر اثر بی توجهی ها آرام آرام فرو می ریزد و […]

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، دیوارهای مستحکم، برجک های بلند، اتاق های تو در تو و پنجره های چوبیش هرچند در برابر باد و باران برف قامت خم نکرد تا خاطرات خود را برای علاقه مندانش بازگو کند اما این روزها بر اثر بی توجهی ها آرام آرام فرو می ریزد و در صورت ادامه این روند برای همیشه تنها از آن چند عکس به یادگار خواهد ماند.

قلعه تاریخی روستای نبی کندی واقع در ۳۰ کیلومتری شرق بوکان با فاصله ای ۷ کیلومتری از جاده این شهرستان به سد شهید کاظمی قرار گرفته است.
ساخت این قلعه به زمان حکم رانی محمود اقای فیض الله بگی در حدود ۲۰۰ سال پیش برمی گردد که همراه برادر خود به عنوان حکم ران روستای نبی کندی و چندین روستای منطقه نقش ویژه ای در تاریخ این منطقه ایفا کرده اند.
قلعه ای که نماد هویت فرهنگ و معماری خان های طائفه بزرگ فیض الله بگی است امروزه و به علت کم توجهی ها اصلا حال و روزگار خوشی ندارد و در آستانه تخریب کامل قرار دارد.
قلعه مذکور را می توان یکی از مهمترین اثار باستانی بوکان از نظر معماری دانست که در ساخت آن کاملا از مصالح بومی روستا استفاده شده است.
خاک رس و چوب مهمترین اعضاء تشکیل دهنده این بنای مهم تاریخی هستند که با معماری بی نظیر دوره قاجاریه بنا شده است.
قلعه تاریخی نبی کندی داری دو برجک دیده بانی ۶ گوش با ارتفاع ۸ متر از سطح زمین هستند که همکنون یکی از برجک ها کاملا از بین رفته و تنها یک برجک هنوز با معماری ویژه خود پابرجا مانده است و سقف بسیاری از اتاق های قلعه نیز ریزش کرده تا قلعه روستای نبی کندی را در استانه ویرانی قرار دهد.
در همین رابطه رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوکان به خبرنگار کانی پرس گفت: قلعه روستای ینگی کند که به توجه به سبک معماری ان به دوران قاجاریه برمی گردد متاسفانه حال و روز خوشی ندارد و ما هم نگران این مهم هستیم.
اسعد جمیانی افزود:تلاش های زیادی برای ثبت این قلعه در ردیف آثار ملی انجام داده ایم که متاسفانه به علت مخالفت یکی از وراث فیض الله بگی کار متوقف شده است.
وی ادامه داد: تا مالکان این قلعه اجازه ندهند و اثر ثبت ملی نشود هیچ کاری نمی توانیم برای حفاظت ان انجام دهیم.
بی تردید حفظ این اثار یعنی حفظ هویت و اثالت و تاریخ یک منطقه که امید است در اینده ای نزدیک شاهد ثبت این اثر ماندگار تاریخی در منطقه فیض الله بگی که نقش انکار ناپذیری در فرهنگ و هنر این دیار داشته اند باشیم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شیون مرگ برای قلعه تاریخی ینگی کند بوکان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..