تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تبریز در کدام قطب مشروطه قرار داشت؛ مشروعه یا غربی؟/ سیره مشروطه خواهی بزرگانی بمانند ثقة الاسلام

ساعت: 16:11 منتشر شده در مورخ: 1397/05/14 شناسه خبر: 1394795

کارشناس مسائل تاریخی اظهار داشت: برخی ها عمدا یا سهوا با زور هم که شده تبریز را عَلَم دار و میدان دار افراد لات و بی هویت قلمداد میکنند. در حقیقیت کاری است که در سایه غفلت ما تبریزی ها صورت گرفته است.ر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج؛ همه ساله سالروز انقلاب مشروطه که فرا می رسد، قرائت ها و وابستگی های فکری به جریانات داخل مشروطه نیز متبلور میگردد؛ چند صباحی است تبریز هم درگیر چنین وادی پرطمطراق شده است. از روزی که کسروی و تقی زاده مورد تمجید استاندار سابق آذربایجانشرقی قرار گرفت، رفته رفته بستر برای به حاشیه راندن مبارزان مشروطه خواه تبریزی نیز فراهم گشت. تا جایی که مداقه های تاریخی از محافل آکادمیک به درگیری های فضای مجازی و همایش های مچ اندازی سوق پیدا کرد. در این باره به گفتگو با میکائیل جمالپور عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس مسائل تاریخی نشستیم تا بتوانیم در حد وسع، پرده های تاریخی انقلاب مشروطه در تبریز را کنار بزنیم. متن کامل گفتگو بدین شرح است:

تبریز در کدام قطب مشروطه قرار داشت؛ مشروعه یا غربی؟

" انقلاب مشروطیت برای ما مردم تبریز از جمله رخدادها و اتفاقات مهم تلقی می شود. مردم تبریز در بوجود آمدن رخداد مهم مشروطیت نقش بی سابقه داشته اند. در راه پیروزی این نهضت از بذل جان و جوانان خود دریغ نکرده اند. علی رغم اهمیت فراوان در گذشته 111 ساله، این حادثه مهم از طرف خود تبریزی ها و هم از طرف جریانات کشوری مورد کم توجهی قرار گرفته است. برخی هم در خارج تبریز در حق مردم نامهربانی کرده اند. تا جایی که مشروطیت را به عنوان نقطه عطف تاریخ ایران تبدیل به دوقطبی کرده اند. در جریان مشروطیت شاهد دو خط متعارض مشروطیت غربی و مشروطه مشروعه به مرکز فرماندهی قم و حرم عبدالعظیم حسنی(ع) هستیم. سوال اساسی است که تبریز در کجای این دو قطب قرار دارد؟ مشروطیت غربی یا در صف مبارزان مشروطه مشروعه؟ براساس اسناد و فعالیت های پژوهشیِ تاریخی بدون هیچ شک و شبهه میتوان ادعا کرد که مبارزان و مشروطه خواهان تبریز در اردوگاه مشروعه هستند نه مشروطه غربی و مطروده! آنهایی که مشروطه تبریز را بوجود آوردند ملی و دینی محسوب می شوند.

سیره مشروطه خواهی بزرگانی بمانند ثقة الاسلام

برخی ها عمدا یا سهوا با زور هم که شده تبریز را عَلَم دار و میدان دار افراد لات و بی هویت قلمداد میکنند. در حقیقیت کاری است که در سایه غفلت ما تبریزی ها صورت گرفته است. که گویی مشروطه طلبان از عدالتخواهی و قانون گرایی و مبارزه با استبداد و استعمار هیچ اطلاعی نداشتند. درحالی که سیره رهبران مشروطه در تبریز و سرانجام بزرگانی بمانند نوبری، ثقة الاسلام، ویجویه ای، شیخ سلیم، میرزا صادق مجتهد و سایر بزرگانی از این خطه ی ایران عزیز بوضوح نشانگر شریعت خواهی، ضداستبداد و ضد استعمار بودن آنهاست. بیاد بیاوریم آخرین سخن شهید ثقة الاسلام را که فرمود افوذ امری الی الله. با این تاریخ چرا برخی ها می خواهند مشروطیت تبریز را بمانند خود مشروطیت به انحراف کشند؟ و آنرا بگونه ای کاملا متفاوت معرفی کنند؟ اگر با سیاست بازی می شود، اگر با اقتصاد بازی می شود، اگر با فرهنگ بازی می شود آیا با تاریخ هم میخواهند بازی کنند؟ با هویت این ملت هم بازی شود؟ به چه قیمتی؟ 

مدال پرافتخار تبریزی ها

در سالگرد تاریخ مشروطیت همه عالمان و محققان و دلدادگان تاریخ و هویت آذربایجان نباید اجازه دهند که این مدال پر افتخاری که بر سینه هر تبریزی در حال درخشندگی است، نادیده گرفته شود. بزرگان و رهبران این سرزمین برای رهایی از دست استبداد و استعمار جنگیده اند و انبوهی از شهدا را تقدیم آزادی و آزادگی ایران عزیز کردند. البته با انگیزه های کاملا الهی، دینی و ملی. بدون کوچکترین تعلق و وابستگی به غرب و غرب گرایان. حفاظت و صیانت از این گذشته پرافتخار وظیفه ملی و اعتقادی ماست. نباید اجازه داد در عصر و زمان ما این گذشته بگونه ای کاملا مسخ شده توسط جریانات مختلف معرفی شود. "

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تبریز در کدام قطب مشروطه قرار داشت؛ مشروعه یا غربی؟/ سیره مشروطه خواهی بزرگانی بمانند ثقة الاسلام»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..