تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عنوان ورشکستگی در بیمه سلامت معنا ندارد/ نباید پزشک در عرض ۱ ساعت، ۳۰ بیمار ویزیت کند

ساعت: 14:56 منتشر شده در مورخ: 1397/05/13 شناسه خبر: 1394419

مجیدی ضمن تکذیب شایعه ورشکستگی بیمه سلامت گفت: ورشکستگی در کار ما مفهومی ندارد و امسال از نظر پرداخت مطالبات نسبت به سال‌‌های قبل وضعیت بهتری داشته‌ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج ، بیمه سلامت یک طرح عمومی دولتی بوده که طی چند سال اخیر توسط دولت و به تولی سازمان خدمات درمانی اجرا شده است. در روزهای اخیر شایعه ورشکستکی بیمه سلامت استان و نبود داروی خارجی در محافل مطرح شده که در همین راستا با مدیرکل بیمه سلامت استان به گفت‌وگو نشستیم.

وحید مجیدی ضمن تکذیب شایعه ورشکستگی بیمه سلامت از عرضه داروی داخلی و خارجی مطابق با نیاز بیماران نیز خبر داد. مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

نباید پزشکی در عرض یک ساعت، 30 بیمار ویزیت کند/لزومی برای آزمایشات مکرر نیست

آناج: سازمان بیمه سلامت چه برخوردی با پزشکان متخلف دارد؟

مجیدی: سازمان بیمه سلامت در جهت صیانت از حقوق بیمه‌شدگان و ارتقاء بهره‌وری خدمات سلامت در سطح جامعه ملزم است که به عنوان حافظ منافع بیمه‌شدگان و همچنین موسسات طرف قرارداد عمل کند و تعادل منطقه‌ای بین ارائه‌دهنده و گیرنده‌ی خدمت برقرار کند. 

طی چندین سال گذشته این روش مرسوم بوده که پرونده‌ی موسسات و پزشکان مورد برسی قرار گیرد و آن تعداد از پزشکانی را که احساس کنیم بر اساس گزارش‌های موجود تعداد ویزیتشان بیش از حد معمول است را مورد تحقیق و برسی قرار خواهیم داد، این وظیفه‌ی ماست که هرسه ماه عملکرد پزشکان را به صورت مکاتبه ارسال کنیم و میانگین فعالیت، هزینه‌ و تعداد درخواست‌های مراجعه کنندگان آنها را نسبت به هم رشته‌ای‌های خود در استان و کشور و خدمات ارائه شده را هم مورد بررسی قرار دهیم تا اگر تعداد ویزیت برخی پزشکان از میانگین بالاتر بود اقدام لازم انجام شود.

در خصوص افراد تحت پوشش همه‌ی کسانی که تحت پوشش بیمه هستند و به عنوان بیمار به یکی از مراکز درمانی مراجعه می‌کنند حقوقی دارند که ما باید با حقوق شهروندی آنان آشنا باشیم؛ یکی از حقوق این افراد این است که زمانی که فردی برای دریافت خدمات درمانی به یکی از مراکز درمانی مراجعه می‌کند باید پزشک معالج حقوق بیمار را رعایت  و در کمال آرامش به سخنان بیمار گوش کند و معاینه‌های لازم را انجام دهد.

پزشک معالج باید شرایطی را فراهم کند که به راحتی راه‌حل‌های درمان را تشخیص داده و از آزمایشات و لوازم کمک درمان نیز در جهت شناخت دقیق بیماری استفاده کند و اینگونه نباشد که بلافاصله بعد از ورود بیمار به اتاق و قبل از ارائه‌ی شرح حال از طرف بیمار، نسخه‌ای از داروها به او تحویل داده شود، هرچند که اینگونه از مراکز درمانی و پزشکان زیاد نیستند و تعدادشان اندک است اما باید مورد بررسی قرار گیرند.

دلیل این که ما بر اجرای این روش‌‌ها و قوانین اصرار داریم این است که شرایطی ایجاد نشود که پزشکی در مدت زمان یک ساعت 30 بیمار را ویزیت کند، زیرا این اصلا منطقی و درست نیست و در حق مراجعه‌کننده کوتاهی اتفاق می‌افتد. 

در ادامه باید به این موضوع هم اشاره کنم که در برخی مواقع دیده شده زمانی که بیماری برای ادامه‌ی درمان خود به پزشک مراجعه می‌کند و آزمایشات خود را نشان می‌دهد به شخص گفته می‌شود که این آزمایشات دیگر به درد نمی‌خورند و متعلق به هفته‌ی پیش هستند پس باید دوباره برای انجام یک‌سری آزمایش به آزمایشگاه مراجعه کنید! حال حرف من این است چه لزومی دارد که فردی برای یک سری  آزمایشات تکراری هر هفته سلامت خود را به خطر بیندازد و آزمایشات را مجدد انجام دهد؟ در صورتی که اگر در انجام  برخی از این آزمایشات فاصله‌ی زمانی قانونی رعایت نشود باعث ورود اشعه‌های مضر در بدن شده و خود این موضوع عامل ایجاد بیماری در فرد خواهد شد.

عده‌ای فکر می‌کنند اگر پزشک داروی زیاد ننویسد، دکتر نیست!/ هیچ رزیدنتی بدون حضور متخصص اجازه فعالیت در بیمارستان‌ها را ندارد

آناج: دلیل افزایش تعداد آزمایشات و تجویز داروها از سوی پزشکان چه می‌دانید؟

 مجیدی: برخی باورهای غلط در بین عده‌‎ای از افراد وجود دارد و آن هم این است که اگر به پزشکی مراجعه کنند و آن پزشک داروی زیادی برای شخص تجویز نکند متهم به این می‌شود که پزشک باتجربه‌ای نبوده و نتوانسته کارش را به درستی انجام دهد.

یکی دیگر از این تفکرات نادرست هم این است که گفته می‌شود در برخی از بیمارستان‌ها کار را به دانشجویان در حال آموزش می‌سپارند و خطر جانی برای بیمار وجود دارد، در صورتی که اصلا اینگونه نیست و هیچ رزیدنت و یا دانشجوی در حال تعلیم بدون حضور متخصص، بیماری را معالجه نمی‌کند و یا حتی به دستگاه‌ها از جمله بر فرض مثال دستگاه آندوسکوپی دست نمی‌زند؛ زیرا این گونه موارد ریسکشان بالا است.

 این را هم بگویم که در اتاق عمل نیز بدون حضور و اجازه‌ی دکتر این دانشجویان اجازه‌ی انجام هیچ کاری را نداشته و نخواهند داشت. 

 

آناج: سقف مشخصی برای تعداد ویزیت پزشکان در هر روز وجود دارد؟

مجیدی: تا به امروز هیچ حرف و قانونی در این رابطه ابلاغ نشده و اگر در رابطه با این موارد قوانینی هم به ثبت رسیده متعلق به سال‌های قبل می‌باشد و جدید نیستند، بنابراین هیچ سقفی برای پزشکان مشخص نشده است.

کاهش خدمات بیمه سلامت در سال جاری کذب است/ افراد تحت پوشش بیمه سلامت رایگان از مراجعه به مراکز خصوصی پرهیز کنند

آناج: آیا خدمات بیمه سلامت در سال 97 کاهشی داشته است؟ بیمه سلامت شامل چه کسانی می‌باشد؟

مجیدی: به طور کل سازمان بیمه‌ی سلامت پنج صندوق دارد که شامل 1-صندوق کارکنان دولت که در استان ما حدود 270 هزار نفر تحت پوشش این نوع بیمه هستند، 2- صندوق روستاییان که یک میلیون و 300 هزار نفر عضو دارد از جمله روستاییان و عشایر و افراد ساکن در شهرهایی که زیر 20 هزار نفر جمعیت دارند، 3- صندوق سایر اقشار که شامل خانواده‌های شهدا، جانبازان، ایثارگران و مددجویان بهزیستی، طلاب و دانشجویان می‌باشد که بالغ بر 70 هزار نفر هم تحت پوشش این نوع بیمه هستند، 4- صندوق بیمه‌ی ایرانیان که در این نوع بیمه فرد خود ماهانه مبلغی را برای بیمه پرداخت می‌کند که این مبلغ تا سال گذشته ماهانه 20 هزار تومان بود ولی امسال به 24 هزار تومان افزایش یافته است و با پرداخت این مبالغ به صورت ماهانه به مدت یکسال بیمه می‌شوند.

تا قبل از سال 93 و ایجاد پنجمین صندوق به نام صندوق بیمه‌ی سلامت رایگان یا همگانی افراد تحت پوشش این نوع بیمه 140 هزار نفر بودند. این پنج نوع بیمه هرکدام شرایط مخصوص خود را دارند پس قبل از این که قضاوت کنیم که بیمه سلامت تا چه حد  شامل حال افراد شده و در میزان تخفیفی که در داروهای خریداری شده تا چه اندازه تاثیر دارد باید به این موضوع توجه داشته باشیم که فرد تحت پوشش کدام یک از این بیمه‌ها است و خدمات این بیمه‌ها را با یکدیگر اشتباه نگیریم. 

صندوق بیمه‌ی سلامت رایگان که در سال 93 توسط دولت تدبیر و امید فعالیت خود را آغاز کرده در استان ما نزدیک به 600 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است، براساس قانون برنامه ششم مجلس شورای اسلامی در آیین‌نامه‌ی بودجه‌ی سال 96 و 97 تاکید شده افرادی که تحت پوشش بیمه‌ی سلامت رایگان هستند و از یارانه‌ی دولت استفاده می‌کنند از مراجعه به مراکز و بخش‌های خصوصی جهت درمان خودداری کنند و اگر به این گونه مراکز مراجعه کنند بیمه شامل حال آنها نخواهد شد. 

طبق هماهنگی‌هایی که با دانشگاه علوم پزشکی انجام داده شده آنها با صراحت اعلام کرده‌اند که آماده‌ی خدمت رسانی به افرادی که تحت پوشش بیمه سلامت هستند می‌باشند و می‌توانند خدمات مورد نیاز این افراد را در اختیارشان قرار دهند.

اما در رابطه با لغو قرارداد بیمه سلامت با مراکز درمانی هم ما به جز مراکزی که تخلفاتی در آنها رخ داده با هیچ مرکز دیگری لغو قرارداد نداشته‌ایم، همچنین در رابطه با این که آیا بیمه‌ی سلامت از خدمات رسانی‌اش در سال 97 کاسته یا خیر نیز باید بگویم که خیر اصلا این اتفاق نیفتاده است. هرچند که بنده هم به این موضوع آگاه هستم که در مراکز دولتی ازدحام جمعیت بسیار زیاد است اما در هر حال کلینیک‌ها و درمانگاه‌های بیمارستان‌ها تا حدی پیشرفت کرده‌اند که بتوانند به افراد تحت پوشش بیمه سلامت خدمات رسانی کنند. 

البته در خصوص بیمه‌ی ایرانیان که گفته شد ماهانه 24 هزار تومان و سالانه حدود 252 هزار تومان پرداخت می‌شود باید اضافه کنم که مبلغ اصلی این بیمه که افراد باید پرداخت کنند جمعا 550 هزار تومان طی یک سال می‌باشد اما دولت با 50 درصد تخفیف این مبلغ را به 252 هزار تومان در سال کاهش داده است.

ورشکستگی در بیمه سلامت معنا ندارد/ 85 درصد هزینه‌ها را دولت پرداخت می‌کند 

آناج: آیا شایعه ورشکستگی بیمه سلامت صحت دارد؟

 مجیدی: در کل کشور 40 میلیون نفر بیمه شده داریم و افراد تحت پوشش بیمه‌ی سلامت همگانی حدود 10 میلیون نفر هستند که البته در استان ما تعداد این افراد روبه کاهش هستند و انتظار می‌رود تا پایان سال به 500 هزار نفر کاهش پیدا کند.

در رابطه با افرادی که تحت پوشش بیمه‌ی سایر اقشار هستند باید توضیح دهیم که قسمت اعظم حق بیمه‌ی این افراد بر عهده‌ی دولت می‌باشد، در این میان فقط کارمندان می‌مانند که طبق مقررات 2 یا 2/5 درصد حق بیمه‌شان از حقوقشان کسر می‌شود، دو درصد بر عهده‌ی دستگاه‌های مربوطه و همچنین 2 درصد دیگر نیز بر عهده‌ی دولت و خزانه کشور می‌باشد یعنی به عبارتی باید گفت که حدود 15 درصد از منافع ما از حقوق و درآمدهای خودمان به دست می‌آید و باقی این مقدار یعنی 85 درصد دیگر را دولت تامین می‌کند. 

در خصوص شایعه‌ی ورشکستگی بیمه سلامت هم باید تاکید کنم که ورشکستگی در کار ما مفهومی ندارد، لذا در سال 97 به همت مدیر عامل و هیئت رئیسه دولت و مجلس توانستیم در 20 اردیبهشت ماه سال جاری طبق تفاهم‌نامه‌ای که وجود داشت 70 درصد از مطالبات مربوط به فروردین و در 20 خرداد 70 درصد مطالبات اردیبهشت ماه را پرداخت کردیم و همه‌ی این‌ها نشان از این دارد که ماه‌هایی  که در سال جاری پشت سر گذاشته‌ایم از بهترین ماه‌هایی بود که توانستیم وظایف خود را به خوبی انجام دهیم.

 به عبارتی 100 میلیون تومان طی سال 97 در سیستم درمانی هزینه و پرداخت کرده‌ایم و توانسته‌ایم با عزم و توانمندی خود تمامی مطالبات سازمان‌های درمانی را فراهم کنیم، به همین دلیل اصلا چیزی به اسم ورشکستگی برای ما معنی ندارد و تا به امروز هیچ خدشه‌ای به خدمات سلامت جامعه وارد نشده است.

داروهای تقویتی تحت پوشش بیمه سلامت نیست/ علی‌رغم تحریم‌ها در تامین داروهای مورد نیاز مردم مشکلی نداریم

آناج: دلیل عدم پوشش برخی داروها توسط بیمه علی‌رغم تجویز مراکز درمانی چیست؟

مجیدی: درخصوص تحریم‌ها و چگونگی روند واردات داروها بهتر است پاسخ این سوال را از وزارت بهداشت و یا دانشگاه علوم پزشکی جویا شوید، اما باید این را به اطلاع شما برسانم که تا به حال این مورد برای ما اتفاق نیفتاده است که دارویی پیدا و در دسترس نباشد. 

در راستای شعار سال و تاکیدات رهبری مبنی بر حمایت از کالای ایرانی دولت، مجلس، سازمان تامین اجتماعی در جهت فرمایشات مقام معظم رهبری تصمیم گرفتند که تمامی داروهای داخلی را تحت پوشش بیمه قرار دهند، اما در عوض آن دسته از داروهایی را که مشابه داخلی ندارند و یا در تولیدشان دچار مشکل هستیم، داروی خارجی در اختیار داریم که می‌توانیم جایگزین آن داروها کنیم که البته این داروها نیز تحت پوشش بیمه هستند.

بسیاری از داروهایی که مربوط به بیماری‌های خاص هستند از جمله MS تحت پوشش بیمه هستند اما در صورتی که فردی بخواهد از داروهای تقویتی بدون تجویز پزشک استفاده کند می‌بایستی خودش پول دارو را بپردازد و اینگونه موارد شامل بیمه و خدمات آن نخواهد بود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عنوان ورشکستگی در بیمه سلامت معنا ندارد/ نباید پزشک در عرض ۱ ساعت، ۳۰ بیمار ویزیت کند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..