تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عامل رشد در کودکان، تاثیر شیردهی

دکتر ساناز مهربانی طبری فوق تخصص گوارش کودکان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل، ضمن گرامیداشت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، از کاهش مرگ و میر و  بهبود رشد در کودکان با استفاده از شیر مادر خبر داد.

وی افزود: شیر مادر بهترین غذا برای شیرخوار در ۶ ماه اول زندگی است و تا بعد از ۶ ماهگی با شروع غذای کمکی یا سفره تا ۲ سالگی باید ادامه یابد.  

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه شیر مادر فواید فراوانی هم برای شیرخوار و هم برای مادر دارد، گفت: بهترین تغذیه برای ایجاد الگوی رشد ایده آل شیرخوار، فراهم کردن آب کافی برای شیرخوار و پیشگیری از کم آبی وی، محافظت در برابر بیماری‌های عفونی و کاهش مرگ و میر ناشی از عفونت ها، کاهش بیماری‌ های غیرعفونی مثل آلرژی‌ ها است.

دکتر مهربانی گفت: تغذیه با شیر مادر سبب کاهش چاقی، مشکلات روانی، سرطان مثل لوسمی، بیماری قلبی عروقی و دیابت آینده، کاهش هوش، بهبود پیوند عاطفی مادر و شیرخوار، بهبود تکامل روانی شناختی، تقویت تکامل و بهبود IQ و تکلم شیرخوار، بهبود رشد و تکامل فک و صورت و کاهش پوسیدگی دندان خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه پروتئین موجود در شیرمادر به میزان کافی و سهل الهضم‌تر است، افزود: چربی موجود در شیرمادر دارای اسید‌های چرب ضروری و ماده هضم کننده آن یعنی لیپاز است و نیاز به آب اضافی وجود ندارد و همچنین عوامل ایمنی بخش تنها در شیرمادر وجود دارد.  

فوق تخصص گوارش کودکان گفت: شیر هر مادربر اساس سن شیرخوار و نیاز‌های وی برای شیرخوار خودش مناسب است.

دکتر مهربانی افزود: از جمله خصوصیات یکی از ترکیبات غیر مغذی موجود در شیر مادر خاصیت پروبیوتیکی آن است که به بهبود گوارشی شیرخوار کمک می‌ کند.  

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل، کاهش خونریزی بعد از زایمان و برگشت سریع‌تر سایز رحم به سایز قبل زایمان را از فواید  شیرمادر برای مادر دانست و گفت: کاهش خطر سرطان سینه و تخمدان، پیشگیری از حاملگی مجدد، برگشت سریع‌ تر به وزن قبل از بارداری، کاهش پوکی استخوان و شکستگی استخوان در زمان پیری، کاهش خطر دیابت، بهبود رفت و آمد و مسافرت مادر، بهبود استراحت و امکان صحبت کردن با شیرخوار از مزایای دیگر شیر مادر برای مادر است.

فوق تخصص گوارش کودکان با توجه به اهمیت تماس پوست با پوست نوزاد با مادر در ساعات اولیه بعد از تولد، افزود: این عمل  باعث گرم نگه داشتن نوزاد و آرامش مادر و نوزاد، تسهیل پیوند عاطفی، بهبود تکامل شخصیت و تعادل روانی آینده، شروع و برقراری جریان شیر، تنظیم تنفس و ضربان قلب نوزاد، آشنا شدن با میکروب بدن مادر و بهبود دفاع بدن شیرخوار، گریه و استرس کمتر خواهد شد.

۱۰ تا ۱۶ مرداد، هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عامل رشد در کودکان، تاثیر شیردهی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..