تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




‌نمی‌توان یک شبه درباره یک مکان تاریخی تصمیم گرفت/ احیای بازی چوگان در میدان امام اصفهان بسترسازی مناسب می‌خواهد

مدیر روابط عمومی اداره میراث فرهنگی استان اصفهان:

احیای ورزش چوگان در میدان نقش جهان و جمع کردن حوض میانی میدان در حد یک ایده استطرح احیای بازی چوگان در میدان نقش جهان و جمع کردن حوض میانی میدان در حد یک ایده است و نمی‌توان یک شبه تصمیمی را بدون خرد جمعی گرفت.

شهرام امیری مدیر روابط عمومی اداره میراث فرهنگی استان اصفهان، درباره وضعیت فعلی میدان نقش جهان و تصمیم‌هایی که در خصوص رسیدگی به آن گرفته شده است، به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: طرح‌های مختلفی برای حفظ پویایی، کاربری گردشگری و کاربری اقتصادی میدان امام اصفهان مطرح است که یکی از آن‌ها احیای بازی چوگان در میدان است. البته اجرای این طرح نیازمند فراهم کردن بستر‌های مناسب است؛ بنابراین طرح احیای بازی چوگان در میدان نقش جهان و جمع کردن حوض میانی میدان در حد یک ایده است و ما با توجه به آنکه میدان نقش جهان همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد، نمی‌توانیم یک شبه تصمیمی را بدون خرد جمعی بگیریم. تا زمانی که کارشناسان و صاحبنظران نظر واحدی در خصوص اجرای ایده‌های مطرح شده برای تداوم حیات میدان نقش جهان ندهند، نمی‌توان هیچ کدام از این ایده‌ها را اجرایی کنیم.

وی درباره تاریخچه این مکان تاریخی اظهار کرد: مجموعه جهانی میدان امام یا نقش جهان یکی از قدیمی‌ترین میادین تاریخی ایران است که تقریباً قدمت شکل فعلی آن به حدود ۴۰۰ سال می‌رسد. براساس برخی مدارک موجود میدان کوچکی در سده‌های پنجم و ششم هجری قمری به نام کوشک میدان در این مجموعه وجود داشته است.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: بعد‌ها که در ابتدای سده یازدهم هجری قمری شاه‌عباس پایتخت را از قزوین به اصفهان انتقال داد، به این خاطر که بتواند عظمت و شکوه امپراطوری صفوی را نشان دهد؛ دستور داد زمین‌های باغ‌های عظیمی را که در این مجموعه وجود داشت و با نام باغ نقش جهان شناخته می‌شد، تفکیک کنند و میدان نقش جهان دقیقا در قلب آن مجموعه ایجاد شد و تا به امروز پایدار است.

امیری ادامه داد: بنا‌های تاریخی ما از نظر کارکرد به ۲ نوع تقسیم می‌شوند. برخی از بنا‌ها کارکرد خودشان را از دست می‌دهند و مرمت یا تخریب می‌شوند؛ اما برخی دیگر خوشبختانه حیات خودشان را ادامه می‌دهند که از این دسته از بنا‌ها می‌توان به مجموعه میدان امام اشاره کرد. اگر عکس‌های قدیمی میدان امام را ملاحظه کرده باشید در دوران صفویه میدان بسیار عظیمی بود که مرکز آن کاملا یکپارچه بوده است. در اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی به تدریج یکسری فضای سبز در مرکز میدان ایجاد کردند و این فضای سبز در هفتاد یا ۸۰ سال گذشته دستخوش تحولات متعددی شده است.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: یکی از کارکرد‌های مهمی که در دوران صفوی برای میدان نقش جهان تعریف شد این بود که ورزش چوگان در آن اجرا می‌شد و امروز میدان نقش جهان اصفهان قدیمی‌ترین مرکز اجرای بازی چوگان در همه جهان شناخته می‌شود. متأسفانه در زمان قاجار توجهی به ورزش چوگان نشد و این ورزش از ایران به هندوستان منتقل شد و پس از آن به دلیل علاقه زیاد انگلیسی‌ها به بازی کریکت و شباهت آن به ورزش چوگان، این ورزش به اروپا انتقال پیدا کرد و سپس به کشور‌های آمریکا و آفریقا منتقل شد. امروزه این ورزش در هفتاد و هفت کشور جهان به بهترین شکل ممکن اجرا می‌شود و چوگان با عنوان «گردشگری ورزش چوگان» شناخته می‌شود.

یادآور می‌شود؛ در روز‌های اخیر خبری منتشر شد که مدیر میراث فرهنگی اصفهان گفته حوض نقش جهان را جمع می‌کند تا شبیه گذشته شود و مردم در آن آبتنی نکنند.

انتهای پیام/

چه بر سر میدان نقش جهان می آید؟



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «‌نمی‌توان یک شبه درباره یک مکان تاریخی تصمیم گرفت/ احیای بازی چوگان در میدان امام اصفهان بسترسازی مناسب می‌خواهد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..