تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فواید معجزه آسا دارویی به نام ورزش را بیشتر بشناسیم

سید محمد صادق غفوری پزشک عمومی و عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: توجه به ورزش و فعالیت بدنی به عنوان راهکار اصلی پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها و عامل سلامت عمومی و کاهش سطح ناتوانی در جامعه به شمار می‌رود؛ بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلب و عروق، با ورزش قابل پیشگیری هستند و در جامعه صنعتی امروز، توجه به ورزش به عنوان موثرترین عامل پیشگیری در نظر گرفته می‌شود.

این عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد با اشاره به تاثیر مفید ورزش بر بدن انسان گفت: ورزش باعث افزایش حداکثر جذب اکسیژن در بدن، افزایش کارآیی قلب از طریق حجم خون پمپ شده در یک ضربان، کاهش فشار خون، کاهش عوارض و احتمال مرگ و میر ناشی از نارسایی‌های قلبی، کاهش مقاومت عروقی برای عبور دادن جریان خون می‌شود.

بیشتر بخوانید: سالمندی، ورزش و سلامت معنوی

///اثرات مثبت ورزش روی بیماری‌ها

ورزش چه ثرات مثبتی در سلامتی دارد؟

غفوری بیان کرد: انجام فعالیت بدنی باعث افزایش جریان خون منطقه‌ای و نقل و انتقال اکسیژن به بافت‌ها، کاهش یا از بین بردن چاقی و افزایش قدرت عضلانی، افزایش تولید اندروفین‌ها (که مخدرهای درونی هستند)، افزایش تعرق هنگام فعالیت می‌شود، در نتیجه تحمل بدن در برابر گرما بالا می‌رود، همچنین ورزش از بروز  استئوپروز یا پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

وی یکی از اثرات ورزش را افزایش تحمل گلوکز در بدن دانست و گفت: ورزش کردن باعث افزایش تحمل کار بدنی و کاهش تنگی نفس در بیماران مبتلا به انسداد مزمن ریه می‌شود که می‌توان با این کار ساده بسیاری از بیماری‌ها را از خود دور کرد.

این عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد در خصوص اثرات مثبت ورزش روی بیماری‌ها گفت: اضطراب روزانه و نگرانی‌های کاری برای همه وجود دارد، اضطراب بالينی مزمن هم نوعی از اضطراب است که از افسردگی نشأت می‌گيرد، لذا برای رهایی از افسردگی فعالیت ورزشی توصیه می‌شود زيرا ورزش باعث آزادسازی هورمون اندروفين در بدن می‌شود که خلق و خوی افراد را بهبود می‌بخشد، افرادی که ورزش می‌کنند، ۲۵ درصد کمتر سایرین  دچار اضطراب می‌شوند.

مغز سالم به يک قلب سالم نياز دارد

غفوری ورزش نکردن را معادل از دست دادن حافظه دانست و گفت: ورزش، جريان خون به مغز را تحريک می‌کند و با رفع عوامل ايجاد مشکلات قلبی مانند کلسترول بالا و سفت شدن رگ‌ها، مانع لخته شدن خون می‌شود، مغز سالم به يک قلب سالم نياز دارد، بررسی‌ها نشان می‌دهد بزرگسالانی‌ که به ورزش می‌پردازند، در تست حافظه، توجه، تصميم‌گيری، انجام چند کار با هم و برنامه ريزی، امتياز بهتری به دست می‌آورند.

بیشتر بخوانید: بهترین ورزش ها برای افزایش طول عمر کدامند؟

///اثرات مثبت ورزش روی بیماری‌ها

آیا ورزش در یائسگی تاثیر دارد؟

وی در خصوص تاثیرات ورزش در قاعدگی و علايم مربوط به يائسگی، اظهار کرد: ورزش علايم قاعدگی و يائسگی را کاهش می‌دهد؛ اغلب زنان در اين دوران دچار اضطراب، تغيير خلق و خو و افسردگی می‌شوند؛ ورزش یکی از بهترین انرژی دهنده‌های طبيعی و تقويت کننده خلق و خو شناخته شده است همچنین تغييرات هورمونی شايع در دوران یائسگی را از بين می‌برد.

این عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد ادامه داد: در زنان مسن‌تر، ورزش می‌تواند باعث افزايش تراکم استخوانی شود چراکه با بالا رفتن سن بافت استخوان‌ها افت می‌کند؛ ورزش می‌تواند با بيماری قلبی، عروقی و چاقی مفرط که ناشی از تغيير هورمونی در دوران يائسگی است مقابله کند.

غفوری در خصوص تاثیر مثبت ورزش در استئوآرتريت، گفت: استئوآرتریت بیماری است که بر اثر ورزش‌های طاقت فرسا، چاقی یا افزایش سن در بدن ایجاد می‌شود؛ استفاده بیش از حد مفاصل باعث ایجاد استئوآرتريت می‌شود که گاهی همراه با درد است، اما نگذاريد درد مانع ورزش شود زيرا ورزش به کاهش وزن کمک می‌کند و وارد کردن فشار روی مفصل‌ها را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: کنترل عواطف تاثیر مثبتي بر سلامت جسم دارد

///اثرات مثبت ورزش روی بیماری‌ها

وی در پایان یاد آور شد: ورزش‌های مقاومتی عضله‌های اطراف مفصل را تقويت می‌کند تا فشار وارده روی عضله‌ها کمی کاهش يابد که این تنها نمونه‌ای از تاثیر مفید ورزش بر درمان بیماری‌ها است، البته ورزش‌ها باید به صورت اصولی، منظم و تحت نظر پزشک معالج انجام گیرد چراکه به‌طور مثال ورزش سنگین و ناگهانی در بیماران مبتلا به دیابت می‌تواند سبب افت قند خون و حتی کاهش هوشیاری فرد شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فواید معجزه آسا دارویی به نام ورزش را بیشتر بشناسیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..