تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




وقتی مدیریت فرهنگی فدای سیاست‌بازی می‌شود/ موقوفات را قربانی سیاست نکنید!

ساعت: 12:16 منتشر شده در مورخ: 1397/05/01 شناسه خبر: 1389715

اینکه فرماندار در برابر انتصاب سرپرست یک سازمان کاملا فرهنگی و دینی تنها به دلیل اینکه فرد معرفی شده جزو همفکران سیاسی وی نیست ایستادگی کند، قطعا به مفهوم بی‌اطلاعی والی آن شهرستان از مدیریت فرهنگی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، در ماه های اخیر و با انجام عمل جراحی استاندار آذربایجان‌غربی برخی اتفاقات ناخوشایند در جای جای این استان رخ داده که به نوعی گویای نبود مدیریت واحد در راس هرم مدیریتی و نیز ناتوانی مسئولین دولتی در مناطق مختلف استان به حساب می‌آید.

این امر نه تنها در یک حوزه مشخص بلکه در تمام محورهای فعالیتی معاونین و مدیران کل ستادی استانداری، مدیران کل وزارتی و البته مهم‌تر از همه در میان فرمانداران به‌عنوان مهره اصلی مدیریت دولتی در شهرستان‌ها پیش آمده و ارتباط و تاثیر مستقیم خود را بر روی جنبه ‌های مختلف زندگی مردم از جمله اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و سیاست گذارده است.

آن‌چه در این گزارش به دنبال بیان آن هستیم، فارغ از تمام اتفاقات تلخ در دیگر حوزه‌ها مربوط به انتصاب مدیرانی با گرایشات سیاسی خاص و با نگرشی بسته و غیرعادی در راس ادارات فرهنگی استانی و شهرستانی است که البته در دولت‌های مختلف امری عادی به نظر می‌رسد ولی تا این اندازه غیرعادی و سیاست‌زده نبوده است.

در جدیدترین این اقدامات، اتفاقی نه چندان خوشایند در یکی از شهرستان‌های جنوب آذربایجان‌غربی رخ داده که شاید نمایانگر دلایل عقب ماندگی فکری و فرهنگی مدیران در آن شهرستان و نیز کج‌اندیشی فرمانداران در برخورد با ادارات و مدیران فرهنگی باشد.

کل ماجرا به همین‌جا ختم می‌شود که به دلیل مخالفت فرماندار میاندوآب با انتصاب رئیس اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان، فردی که حکم سرپرستی دریافت کرده و برای معارفه رسمی عازم فرمانداری بوده، به ناچار و با طرد شدن از سوی والی شهرستان مجبور به تحمل کنایه‌های تلخ از جانب حاشیه سازان و مسئولین شده است.

طی ماه گذشته و در اوایل تیرماه، خبری در در خروجی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی منتشر شد که حاکی از انتصاب یکی از روحانیون به عنوان سرپرست اداره اوقاف میاندوآب بود.

طی همان روز انتشار خبر در سایت اداره کل، خبرنگاران شهرستانی برای برگزاری مراسم تودیع رئیس پیشین اوقاف که دوره مدیریت خود را سپری کرده بود و معرفی فرد جدید دعوتنامه‌ای دریافت می‌کنند تا برای پوشش خبری مراسم حضور یابند.

مدیرکل اوقاف استان به همراه سرپرست جدید اداره نیز با حضور در دفتر امام جمعه با وی اعلام بیعت کرده و مهیای حضور در محل فرمانداری برای برگزاری مراسم تودیع و معارفه می‌شوند تا حکم ابلاغی مدیرکل توسط فرماندار اهدا شده و تاییدیه والی شهرستان برای رئیس جدید مایه دلگرمی شود.

اما آنچه در این میان جالب توجه و تاسف انگیز است، برخورد نامناسب و تند فرماندار با مسافران و عدم صدور اجازه برای حضور آن‌ها در محل فرمانداری برای برگزاری مراسم تودیع و معارفه بوده که در اثنای جلسه‌ای دیگر و در میان مسئولین شهرستانی و حضور خبرنگاران از حضور آن‌ها جلوگیری کرده و حتی اجازه حاضر شدن در محل فرمانداری را نیز به آن‌ها نمی‌دهد!

گذشته از حضور یک مدیرکل استانی در شهرستان و البته حضور میهمانان در دفتر امام جمعه شهرستان به‌عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی آن شهرستان، این رفتار تند و اقدام فرماندار میاندوآب که باید در برابر میهمانان استانی خضوع و خشوع داشته و نسبت به رفتار خود در مجامع عمومی دقت نطر کافی داشته باشد، پیامی جز بی توجهی وی به موضوع مدیریت فرهنگی و به ویژه بحث موقوفات ندارد.

البته توجیه رفتار فرماندار نیز جاالب توجه و قابل تامل است که چرا و با چه دلیل قانع کننده‌ای از حضور میهمانان آن هم با تندترین رفتار جلوگیری به عمل آورده و برخلاف موافقت اولیه و تلفنی با انتصاب رئیس جدید اوقاف شهرستان در مرحله پایانی و در آستانه اهدای حکم چنین برخوردی را با مدیرکل و هیات اعزامی از اداره استانی انجام می‌دهد؟!

شنیده‌های موثق حاکی از این است که فرماندار میاندوآب در این خصوص چنین اعلام کرده که «چون رئیس جدید جزو همفکران ما نبوده و در ایام انتخابات ریاست جمهوری برای روحاانی فعالیت نکرده بنابراین نمی‌تواند در دولت ما صاحب منصب و مقام شود!»

همین یک جمله فرماندار در مورد دلیل عدم صدور مجوز برای تصدی مدیریت سازمانی کاملا فرهنگی و بدون هیچ نگرش سیاسی کافی است تا درصد حب و بغض وی نسبت به افراد غیرهمفکرش اثبات شود.

صدور تایید اولیه برای حضور رئیس اداره شهرستانی جزو اموراتی است که توسط تمام ادارات انجام می‌شود، اما اینکه سازمانی غیردولتی تنها با هدف جلب نظر فرماندار و البته برای هم‌افزایی بیشتر در سطح شهرستانی اقدام به چنین هماهنگی‌هایی می‌کند دلیلی جز تلاش برای همراهی با مدیران دولتی غیرهمفکر خود ندارد. اما چنین برخوردهای قهرآمیز از سوی فرماندار آن هم در فاصله دقایقی تا برگزاری مراسم تودیع و معارفه وجهه جالبی از اقدامات دولت سیاست‌زده در شهرستان‌ها بر جای نخواهد گذاشت.

هرچند مسئولین استانی اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی در این خصوص پاسخی ندارند و شاید به تعبیر بهتر بتوان گفت که خود را از ایجاد حاشیه دور می‌کنند، اما اینکه در برابر چنین رفتاری سکوت اختیار کرده و تنها به فکر تغییر فرد مدنظر برای ریاست اداره شهرستانی خود بیاندیشند قطعا به ضرر فرهنگ و به ویژه مدیریت موقوفات خواهد بود و نتیجه‌ای جز انفعال در برابر سیاسیون و سیاست بازان نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد چنین رفتارهایی از سوی فرمانداران دولت یازدهم و دوازدهم(که نخستین بار آن نبوده و قطعا آخرین بار نیز نخواهد بود) نوعی تسویه حساب سیاسی با مدیران فرهنگی باشد و عدم حضور استاندار در راس مدیریت امورات نیز بیش از همه تاثیرگذار در چنین برخوردها و رفتارهایی است.

اینکه معاون سیاسی و امنیتی استاندار در تمام زمینه‌های مدیریت اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، دینی و ورزشی ورود کند و جای خالی مدیر ارشد دولت در استان را پر کند، قطعا باعث همین بی‌توجهی فرمانداران و مدیران ارشد و میانی در مقوله مدیریتی خواهد بود.

نبود برخورد مناسب با مدیران متخلف در زمینه های مختلف نظیر همین فرماندار میاندوآب که خود را مبرّا از انتقاد نیز می‌دانند، قطعا در آینده تاثیرات نادررست بیشتری بر روحیه عملکردی مدیران در سطوح ممختلف گذارده و باعث توجه به سیاست در گزینش مسسئولین رده های مختلف و جایگاه‌های نامناسب در ادارات خواهد بود.

اکنون که پس از یک ماه انتظار سرپرست جدیدی برای اوقاف میاندوآب مشخص شده، مسئولین استانی در سطح اداره کل و استانداری در مورد اتفاقات رخ داده برای سرپرست قبلی همچنان در سکوت محض به سر برده و بی توجهی به چنین اموراتی را بهتر از تلاش برای زدودن غبار سیاست از وجهه فرهنگ می دانند!

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «وقتی مدیریت فرهنگی فدای سیاست‌بازی می‌شود/ موقوفات را قربانی سیاست نکنید!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..