تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تشکیل گروه امنیت سایبری مشترک؛ پیشنهاد پوتین به ترامپ

روابط بین روسیه و آمریکا به خاطر ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تیره شده است. در دیدار اخیر بین روسای جمهوری این دو کشور، برای حل این بحران چه توافقی صورت گرفت؟

ولادیمیر پوتین، رئیس­ جمهور روسیه، به آمریکا پیشنهاد ایجاد تشکیل یک گروه امنیت سایبری مشترک را داد. این پیشنهاد به جهت بررسی ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده است.

در اجلاس بحث‌برانگیز اخیر که در هلسینکی فنلاند برگزار شد، پوتین پیشنهاد داد تا آمریکا و روسیه در کنار یکدیگر و درست مانند دو کشور متحد موضوع مطرح شده درباره دخالت روس‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بررسی کنند. تا پیش از این بین دو کشور تنش‌هایی وجود داشت ولی طی روزهای اخیر به دلایل مختلفی، حجم این تنش‌­ها افزایش یافته است. وزارت دادگستری تحت مدیریت ترامپ به تازگی دوازده مقام امنیتی روسیه را به هک سیستم‌های کامپیوتری کمیته ملی حزب دموکرات در سال ۲۰۱۶ متهم کرده است.

مقالات مرتبط:

با این وجود رئیس جمهور روسیه پیشنهاد ایجاد یک گروه تخصصی در حوزه امنیت سایبری بین دو کشور را مطرح کرده است. بر کسی پوشیده نیست که امنیت سایبری برای کشوری مانند آمریکا از مهم‌ترین فاکتورهای امنیت داخلی است که باید به آن توجه‌ ویژه‌ایی داشته باشد. عملیاتی شدن چنین پیشنهادی که حدودا یک سال پیش ترامپ هم در توئیتی آن را توصیه کرده بود، می‌تواند بدترین اتفاق ممکن در روابط پیچیده و عجیب­ و­ غریب بین دو کشور باشد.

پوتین در هلسینکی گفت:

رئیس جمهور ترامپ بار دیگر ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا را مطرح کرد. من هم همان مواضعی را مطرح می‌­کنم که تا پیش از این بارها گفته‌ام. روسیه آماده است تا برای رفع هرگونه اتهامی از این قبیل به صورت مشترک با آمریکا شرایط را تحلیل و بررسی کند تا در نهایت شبهه‌های به وجود آمده برطرف شود. به طور مثال می‌توانیم این موضوع را در قالب یک گروه مشترک که از متخصصین امنیت سایبری دو کشور تشکیل شده باشد مورد بررسی قرار دهیم. این پیشنهاد را پیش از این هم بارها طی تماس‌هایی با مقام‌های آمریکا مطرح کرده بودیم.

در ادامه پوتین گفت:

روسیه تمایل دارد تا این همکارهای امنیتی سایبری برای مبارزه با تروریسم هم ادامه داشته باشد. از نمونه‌­های اخیر و موفق همکاری سایبری می­‌توان به همکاری مشترک بین دو کشور در برگزاری منظم و بی‌خطر جام‌جهانی اشاره کرد. به طور کلی ارتباط و هماهنگی بین نیروهای ویژه از همکاری‌های ساده باید به همکاری‌های منظم و با برنامه تبدیل شود. من به آقای ترامپ یادآوری کردم که باید دوباره همکاری‌های مشترک در حوزه ضد تروریسم را راه اندازی کنیم.

بعد از انتقادات شدید سال پیش به این توئیت ترامپ که پیشنهاد اولیه برای تشکیل یک واحد امنیت سایبری مشترک با روسیه بود، ترامپ تصمیم گرفت عقب‌نشینی کند و در توضیحات تکمیلی توئیت خود بگوید که این تنها یه پیشنهاد فرضی بوده است.

ترامپ و پوتین حمله سایبری

من و پویتن درباره ایجاد یک واحد امنیت سایبری غیرقابل نفود بحث کردیم تا داستان هک انتخاباتی و بسیاری از موضوعات منفی موجود، بررسی و حل شود

چه این پیشنهاد به عمل برسد و چه نرسد، این ایده به طور کلی برخلاف هنجارهای رایج امنیت ملی آمریکا است که تا به امروز شاهد بوده‌ایم. درست مانند اینکه آمریکا اجازه بدهد یک روباه وارد قفس مرغ‌ها شود. اینکه روسیه دشمن امنیت سایبری آمریکا است چه از لحاظ تاریخی و چه با نگاه به شرایط حال حاضر بین دو کشور، به راحتی قابل درک است.

در سال ۲۰۱۸ کمیته ملی امنیت آمریکا با اطمینان خاطر گفت:

در سال ۲۰۱۶ روس‌ها تلاش کردند تا انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ را تحت تاثیر قرار دهند. این اقدام در راستای تمایل همیشگی روسیه برای دخالت در امور داخلی آمریکا و موفقیت رهبران حزب دموکرات در انتخابات است اما اقدامات اخیر کاملا به شکل مستقیم و در چند جبهه بوده است. همچنین این دخالت از لحاظ حجم و ابعاد در تاریخ بین دو کشور بی‌سابقه است.

در این گزارش به طور صریح نوشته شده که حجم دخالت‌های روسیه بی‌سابقه و در ابعاد مختلفی از جمله عملیات سایبری بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که روسیه تصمیم داشته با دخالت در حوزه‌های مختلفی به ویژ دخالت‌های سایبری در انتخابات آمریکا تاثیر گذار باشد.

دخالت روس‌ها در انتخابات

شرکت امنیت سایبری «کِرود استرایک» (Crowd Strike)  وظیفه تحقیقات مربوط به هک سیستم‌های کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا در سال ۲۰۱۶ را بر عهده داشته است. این شرکت در گزارش خود به صراحت از روسیه در کنار چین، کره شمالی و ایران به عنوان دشمن‌های جدی آمریکا در حوزه سایبری نام برده است.

ترامپ و پوتین حمله سایبری

دن کوتس، رئیس کمیته ملی امنیت آمریکا، چند روز پیش عنوان کرده بود که «چراغ‌های خطر دوباره فعال شده اند». این عبارت وقتی به کار می‌رود که حملات سایبری علیه یک یا چند مورد از دفاتر دولتی، ایالتی یا محلی آمریکا صورت بگیرد. دن کوتس نیز از روسیه، چین، کره شمالی و ایران به عنوان دشمن‌های قسم خورده سایبری آمریکا اسم برد. همچنین وی تاکید داشت که روسیه بی‌رحم‌ترین دشمن آمریکا در حوزه سایبری است و در این‌باره هیچ شکی وجود ندارد.

چراغ‌های خطر دوباره فعال شده اند

هنوز مشخص نیست که اگر چنین توافقی صورت بگیرد، آمریکا از این همکاری مشترک چیز قابل توجهی عایدش می شود یا نه، ولی شکی باقی نمی‌ماند که منافع روسیه خیلی بیشتر خواهد بود و فرصت خوبی به این کشور داده می­‌شود تا در امور داخلی آمریکا و موضوعاتی مانند انتخابات دخالت مستقیم‌تری داشته باشد. بررسی بقیه حرف‌هایی که پوتین در هلسینکی درباره این ایده بیان کرده است نیز گواه این موضوع خواهد بود که به احتمال زیاد نتایج این همکاری مشترک، برای آمریکا بسیار اشتباه و خطرناک پیش‌بینی می‌شود. 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تشکیل گروه امنیت سایبری مشترک؛ پیشنهاد پوتین به ترامپ»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..