تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




وزیر دادگستری به جای حضور در فدراسیون شنا، به کار تعزیراتی خود رسیدگی کند/ باید مشخص شود، چه برخوردی با متخلفان دریافت کننده ارز شده است/ لیست منتشره در برابر میزان ارز تخصیصی بسیار ناچیز است

وزیر دادگستری به جای حضور در فدراسیون شنا، به کار تعزیراتی خود رسیدگی کند/ باید مشخص شود، چه برخوردی با متخلفان دریافت کننده ارز شده است/ لیست منتشره در برابر میزان ارز تخصیصی بسیار ناچیز استدر هفته های گذشته و با افزایش یکباره بهای برخی کالاها، برخی از وزارت خانه ها و نیز بانک مرکزی، اقدام به انتشار لیستی از اسامی و میزان ارز تخصیصی به برخی از شرکت های واردکننده کالا کرد و اعلام شد، انتشار این لیست در راستای شفاف سازی و تنویر افکار عمومی انجام گرفته است.

به گزارش «تابناک»؛ با وجود انتشار این لیست، اما برخورد چندانی با وارد کنندگان و حتی شرکت هایی که اقدام به واردات کالاهای غیر تخصصی کرده بودند، نشد؛ حتی برخی واردکننده ها خود را در دریافت ارز محق دانسته و گفتند، این ارز حق آنها بوده است.

اما آنچه در این میان مهم است اینکه لیست های منتشر شده با میزان ارز تخصصی مطابقت ندارد و به نظر می رسد، لیست حاضر با دقت بسیاری نتظیم شده و بسیاری از کالاهای وارداتی و میزان ارز تخصیصی به آن و همچنین برخی از اسامی در لیست حاضر از قلم افتاده است!

این در حالی است که موضوع برخورد نکردن با واردات غیرقانونی و همچنین سوءاستفاده مالی برای افراد از فرصت ایجاد شده توسط دولت با واکنش های بسیاری از سوی برخی افراد و نمایندگان مجلس روبه رو شد، به گونه ای که نمایندگان خواستار شفاف سازی بیشتر و همچنین برخورد با متخلفان هستند.

فرید موسوی، نماینده مردم تهران در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: بنا بر گزارش های رسیده، حدود 12 میلیارد دلار از طریق سامانه نیما به واردکنندگان ارز داده شده است و از این میزان، حدود 2.5 میلیارد به کالاهای اساسی اختصاص دارد و کمتر از یک میلیارد دلار هم واردات دارو صورت گرفته و بقیه شامل سایر کالاهاست.

این نماینده مجلس گفت: نگاه گذرا به آمار و حتی فارغ از اینکه ارز به چه کسانی داده شده، نشان می دهد که تنها یک بخش بسیار کوچکی از ارقام منتشر شده است؛ بنابراین، خواسته امروز افکار عمومی این است که دستگاه های زیربط این موضوع را شفاف سازی نمایند و مشخص شود، چه کسانی از این موقعیت و رانتی که ایجاد شده استفاده کرده اند.

وی در ادامه یادآور شد: به رغم تأکید رئیس جمهور بر این موضوع، هنوز شاهد اجرای این دستورها و مطالبه عمومی نیستیم. این حق مردم است که بدانند چه بر سر این کشور آمده است. وقتی ما اجازه می دهیم از حق و جیب آنها و منابعی که متعلق به کل ملت ایران است، برداشت شود، باید این حق را نیز بدهیم که بدانند سرنوشت پولشان چه شده است.
البته ترکیب کالاهای وارداتی هم مهم است. متأسفانه در همین لیست اندکی هم که منتشر شده است، کالاهای عجیب و غریبی می بینیم که هیچ نیازی به برخی از آنها وجود ندارد و می توان گفت، منابع ارزی ارزشمند خود را به درستی مراقبت نکرده ایم.

این نماینده مجلس در ادامه، در واکنش به ادعای برخی وارد کننده ها که می گویند کار غیر قانونی نکرده اند نیز گفت: در شرایطی که بسیاری از تولیدکننده های کشور از دریافت ارز برای تهیه مواد اولیه خود محروم مانده اند، و ارز به کالاهای دیگری اختصاص داده شده و این ها را ذیحق کرده، دادن ارز به این افراد درست نبوده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: زمانی که هیچ دستورالعملی نباشد و هیچ گونه مراقبتی در تخصیص ارز صورت نگرفته باشد، این افراد هم برای خود چنین حقوقی را تعریف می کنند.

وی با بیان اینکه وزیر دادگستری به جای ورود در کار تعزیرات به فدراسیون شنا می رود، گفت: واقعیت این است که جرم چندانی در این موارد صورت نگرفته و تنها کوتاهی شده و این افراد از آن استفاده کرده اند. در واقع دولت زمینه ای فراهم آورده که هیچ نظام نامه ای نداشته و بنابراین جرمی صورت نگرفته و بیشتر کوتاهی رخ داده است. فردی که واردات کرده جرم نکرده و باید گفت، این کار با مجوز صورت گرفته است. خلاف، زمانی رخ داده که فرد کالا را وارد کرده و ارز دولتی را گرفته؛ اما کالاهای خود را در ارز آزاد به فروش رسانده است. اینجا جرم صورت گرفته و باید تعزیرات در اینجا ورود کند.

موسوی در پایان افزود: ما این ارز را اختصاص دادیم که کالا با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد. الان دستگاه های نظارتی موظفند به مردم گزارش دهند، این اتفاقات چگونه بوده و هم اکنون خلافکاران در چه وضعیتی هستند. همچنین باید مشخص شود پس از انتشار این لیست، آیا برخوردی با متخلفان شده یا فقط لیست افراد منتشر شده است؟!




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «وزیر دادگستری به جای حضور در فدراسیون شنا، به کار تعزیراتی خود رسیدگی کند/ باید مشخص شود، چه برخوردی با متخلفان دریافت کننده ارز شده است/ لیست منتشره در برابر میزان ارز تخصیصی بسیار ناچیز است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..