تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تربیت دانش آموزان پرسشگر مغفول مانده است/ کنکور صرفا نگاه سطحی و ویترینی به علم دانش‌آموزان دارد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

تربیت دانش آموزان پرشسگر مغفول مانده است/  کنکور صرفا نگاه سطحی و ویترینی به علم دانش‌آموزان داردبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام علی ذوعلم عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در برنامه پرسشگر در خصوص برنامه درسی ملی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در بررسی مسائل آموزش و پروش داریم محافظه‌کاری است و همین عامل باعث شده فرصت‌های بسیاری را از دست بدهیم.

وی ادامه داد: بخش‌هایی از سند تحول در جامعه مغفول مانده است و اکنون کتاب های درسی کارایی لازم را ندارند چرا که برنامه‌ریزی ما دچار نقایصی است و با سند تحول بنیادین هماهنگی ندارد.

این استاد دانشگاه تشریح کرد: در برنامه درسی ملی تلاش برای همسو سازی با سند تحول بنیادین صورت گرفته است اما به اندازه کافی نیست برای ارتباط با مدرسه با توجه به برنامه درسی ملی کارگروه‌هایی باید شکل گیرد تا چالش‌های موجود شناسایی و رفع شود.

حجت‌الاسلام ذوالعلم تصریح کرد: به دانش‌آموزان اهل تفکر و پرسشگری نیاز داریم اما در برنامه درسی پرورش این بعد از دانش‌آموزان کمرنگ است و برای اینکه این گروه از افراد به خودباوری برسند باید اخلاق و توانمندی‌های عملی آن‌ها را مورد توجه قرار دهیم.

طرح «مدرسه زندگی» احیا شود

وی بیان کرد: در برنامه درسی ملی موضوع مدرسه زندگی مطرح شد تا جایگاه مدرسه ارتقا پیدا کند اما این طرح به نتیجه نرسید و باید آن را احیا کنیم.

این استاد دانشگاه با تأکید بر کاهش تمرکززدایی و افزایش اختیارات به مدرسه و معلمان گفت: باید برای ارتقای توانمندی مدیریتی معلمان تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام ذوالعلم افزود: آزادسازی بخشی از محتوای آموزشی هم از جمله برنامه‌هایی است که باید در سطح استان‌ها بار دیگر مورد توجه قرار گیرد.

نبود توجه کافی قوه مجریه به حوزه تعلیم و تربیت

وی با اشاره به سخنرانی رئیس جمهوری درباره کتاب‌های درسی و آغاز سال تحصیلی گفت: اشکال اصلی که در برنامه درسی وجود دارد نگاه قوه مجریه به موضوع تعلیم و تربیت است و جلسات شورای عالی آموزش و پرورش بدون حضور رئیس این شورا یعنی رئیس جمهوری برگزار می‌شود.

این استاد دانشگاه کنکور را شرطی برای بهبود شرایط برنامه درسی دانست و گفت: اکنون مطالبه خانواده‌ها از مدرسه قبولی کنکور است که باید این موضوع تغییر کند چرا که کنکور صرفا نگاه سطحی و ویترینی به علم دانش‌آموزان دارد.

نگاه‌های غیر واقع‌بینانه به برنامه درسی وجود نداشته باشد

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین صادق‌زاده استاد دانشگاه و معاون فرهنگی سابق دانشگاه فرهنگیان در برنامه پرسشگر درباره برنامه درسی ملی اظهار کرد: برنامه‌ها در صورت موفق خواهند بود که چالش‌های آموزش و پرورش پاسخگو باشند بر همین اساس برنامه درسی ملی یا زیر نظام برنامه درسی باید چنین خصوصیاتی داشته باشد در حالی که اکنون حافظه محور است.

وی ادامه داد: آسیب دیگری که در برنامه درسی ملی باید به آن توجه شود جدایی ۲ واحد آموزشی  و پرورشی است در حالی که نباید چنین اتفاقی بیافتد همچنین نگاه‌های غیر واقع‌بینانه‌ای به برنامه درسی وجود دارد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: برنامه درسی باید با هدف هویت بخشی فردی و ملی در دانش‌آموزان مورد توجه قرار گیرد بنابراین باید محورهایی همچون ارتباط خود با خالق، محیط و سایر انسان‌ها و خویشتن در کتاب‌های درسی مورد توجه باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین صادق‌زاده تصریح کرد: در برنامه درسی به سمت تقسیم‌بندی سه گانه‌ای شامل برنامه‌های اختیاری، الزامی و انتخابی رفته‌ایم علاوه بر آن در آزادسازی برنامه درسی سطوح مختلفی را در این زیر نظام مورد توجه قرار دادیم بنابراین معلم صرفا عامل نخواهد بود.

وی با اشاره به تمرکز زدایی از برنامه درسی گفت: باید ببینیم چقدر در این زمینه موفق بودیم چرا که باید در برخی دروس اهداف استان‌ها متناسب با شرایط آن‌ها متفاوت باشد.

نباید برنامه درسی را مساوی کتاب درسی بدانیم

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه باید بخشی از برنامه‌ریزی درسی به کارگزاران تعلیم و تربیت واگذار شود، گفت: به عنوان مثال ۶۰ درصد محتوای اجباری توسط معلم تدریس شود و آنچه باقی می‌ماند با توجه به اختیار معلم برای دانش‌آموزان تبیین شود و این شرایط در حالی است که اکنون می‌خواهیم همه کار را یک نفر انجام دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین صادق‌زاده با بیان اینکه نباید برنامه درسی را مساوی کتاب درسی بدانیم؛ تصریح کرد: باید اجازه دهیم بخشی از محتوای آموزشی در قالب فعالیت‌های غیر اجباری باشد و معلم را صرفا برای اجرای برنامه‌های درسی اجباری ندانیم.

انتهای پیام /




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تربیت دانش آموزان پرسشگر مغفول مانده است/ کنکور صرفا نگاه سطحی و ویترینی به علم دانش‌آموزان دارد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..