تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جزییات جدید از افتتاح فاز نخست زائرسرای رضوی

جزییات جدید از افتتاح فاز نخست زائرسرای رضویبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از آستان نیوز، سید مرتضی بختیاری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس با بیان اینکه دهه کرامت امسال از باب «عَادَتُکُمُ الْإِحْسَانُ وَ سَجِیَّتُکُمُ الْکَرَمُ» با عنوان «خدمت کریمانه» نام گذاری شده است، به گوشه‌ای از فیوضات شخصیت امام رضا علیه‌السلام اشاره و گفت: زندگی مطهر امام رضا علیه‌السلام از ابعاد گوناگونی قابل بررسی است، سیره هفتگانه عبادی، علمی، اخلاقی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی این امام همام برای مسئولان و آحاد جامعه ما یک الگوست.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه مبارزه با شیاطین برون و درون، ظالمان و مستکبران، فساد و انحراف از محورهای برجسته زندگی امام رضا علیه‌السلام بوده است، تصریح کرد: کسانی که در مبارزه با شیطان درونی و مبارزه با نفس توفیق و موفقیت نداشته باشند، نمی‌توانند در مبارزه با مستکبران و تهدیدات آن‌ها ایستادگی کنند.

وی افزود: آنانی می‌توانند در برابر مستکبرانی همچون آمریکا بایستند و از تهدیدات آن‌ها نهراسند که بر شیطان درون خود مسلط باشند و مبارزه خستگی ناپذیر امام رضا علیه‌السلام و معصومین پاک را الگوی خود قرار داده باشند.

بختیاری با تأکید بر اینکه سیره زندگی امام رضا علیه‌السلام باید الگوی مسؤولان نظام مقدس اسلامی باشد، عنوان کرد: شأن مسؤولیت در نظام اسلامی خادم مردم بودن است، نه خود را بلندتر و بالاتر از دیگران دیدن.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: اصل برابری حقوق اجتماعی انسان‌ها از آموزه‌‎های امام رضا علیه‌السلام است؛ بر اساس آموزه‌های رضوی در عدالت اجتماعی مسؤولان نظام اسلامی از حیث حقوقی با مردم جامعه یکسان هستند.

زیارت؛ قدرت نرم جهان تشیع

وی در ادامه ضمن ارائه گزارش عملکرد کوتاهی از اقدامات یکساله آستان قدس رضوی در سال 96 به بند دوم حکم مقام معظم رهبری در حکم انتصاب تولیت آستان قدس رضوی اشاره کرد و با بیان اینکه خدمت به زائران بارگاه مقدس رضوی به ویژه ضعفاء و نیازمندان در این حکم مورد تأکید است، گفت: امروز مقوله زیارت قدرت نرم جهان تشیع است و دشمنان به شدت از این امر به تکاپو افتادند، اما به لطف الهی در سال 96 بیش از 30 میلیون زائر به بارگاه منور رضوی مشرف شدند.

بختیاری افزود: زیارت، بصیرت آفرین در حوزه مسائل فرهنگی و سیاسی و عامل حیات فکری اسلام و قرآن است؛ در متن زیارت استکبار ستیزی و حق‌خواهی وجود دارد و تسهیل زیارت از اولویت‌ها و تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تشکیل معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی در دوره جدید آستان قدس رضوی، اظهار کرد: این معاونت در آستان قدس رضوی مأموریت پیدا کرده تا با کمک بسیج، نیروهای انقلابی و ارگان‌های امدادرسان کشور، زیارت اولی‌ها‌ را از سراسر کشور شناسایی کند و شرایط تشرف آن‌ها را به حرم مطهر رضوی فراهم آورد.

وی تصریح کرد: تا پیش از ماه مبارک رمضان سال جاری بیش از 700 هزار زائر زیارت اولی به مشهد مقدس مشرف شدند.

بختیاری با بیان اینکه آستان قدس رضوی زائر را از مبدأ تا مبدأ در نظر می‌گیرد، بیان کرد: مبانی نظری زائر از مبدا تا مبدا به توسعه مفهوم خادم، خدمت و مخدوم در آستان قدس رضوی منجر شد، بر اساس این مفهوم خدمت به امام رضا علیه‌السلام تنها به حرم مطهر رضوی محدود نمی‌شود و تمام ارادتمند به این امام همام از راه خدمت به محرومان و زائران حضرت ثامن الحجج علیه‌السلام می‌توانند خادم باشند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: فاز نخست زائر شهر رضوی در سال 96 در راستای خدمت به زائران بارگاه مقدس امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام افتتاح شد؛ فاز نخست این زائر شهر 700 سوئیت با ظرفیت اسکان 4 هزار زائر دارد که در حال حاضر تنها برای پذیرایی از زائر اولی‌ها به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار گرفته و شهرداری مشهد نیز وعده احداث مترو از این زائر شهر به حرم مطهر را داده است.

 پیشرفت 55 درصد فاز دوم زائرشهر رضوی

وی با بیان اینکه با اتمام تمام فازهای زائرشهر امکان اسکان 20 هزار زائر در این مرکز فراهم می‌شود، افزود: فاز دوم این زائر شهر نیز با دارا بودن 700 سوئیت، 55 درصد پیشرفت کار داشته است، وقف نامه زمین این زائر شهر نیز که مربوط به حدود 500 سال پیش است، با نیت مکانی برای استراحت زائران وقف شده است.

بختیاری در ادامه از افتتاح فاز اول زائرسرای رضوی در هفته آینده خبر داد و گفت: این زائرسرا در نزدیکی حرم مطهر و همزمان با ایام دهه کرامت رضوی افتتاح می‌شود.

ارائه خدمات پزشکی به یک میلیون زائر در دارالشفاء امام(ع)

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی اسکان بیش از 60 هزار زائر که در اطراف حرم مطهر بدون اسکان مناسب شب را به‌سر می‌بردند و ارائه خدمات پزشکی به حدود یک میلیون زائر در دارالشفاء امام رضا(ع) را از دیگر خدمات آستان قدس رضوی در سال 96 معرفی کرد.

وی با اشاره به افزایش پذیرایی از زائران در میهمانسرای حضرت رضا(ع)، اظهار کرد: در رابطه با غذای متبرک حضرت نذورات و وقف نامه‌هایی در آستان قدس رضوی وجود دارد که طی دو سال اخیر به لطف خدا و با تلاش‌های انجام شده، شاهد رشد در پذیرایی از زائران میهمانسرا حضرت(ع) بوده‌ایم.

بختیاری خاطرنشان کرد: امروز طبخ غذا در میهمانسرای حضرت به 20 هزار رسیده و انشاءالله در آینده نزدیک با احداث آشپزخانه مرکزی در خارج از حرم مطهر، ظرفیت طبخ غذا به 50 هزار در هر وعده خواهد رسید.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی پذیرایی از زائران بارگاه مقدس رضوی در دو وعده صبحانه و شام را از دیگر اقدامات آستان قدس رضوی در سال 96 دانست.

وی در ادامه با اشاره به بند چهارم حکم مقام معظم رهبری در انتصاب تولیت آستان قدس رضوی، گفت: در این بند آمده است: «آستان قدس ظرفیت فرهنگی عظیمی است که می‌تواند در فضای عمومی کشور و جهان اسلام اثرگذاری کند؛ شایسته است با کمک خبرگان فرهنگی، بیشترین بهره از این ظرفیت کم‌نظیر در ترویج معارف قرآنی و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام گرفته شود.»

بختیاری با اشاره به این مطلب که رکن اصلی تمام فعالیت‌های این نهاد مقدس عرصه فعالیت‌های فرهنگی است، اظهار کرد: تبلور تمام تلاش‌ها و اقدامات آستان قدس رضوی در خدمت به زائران در اماکن متبرک رضوی، نشر معارف رضوی و فعالیت‌های فرهنگی است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: در سال 96 بیش از 6 هزار مراسم مذهبی برای زائران ایرانی و غیر ایرانی در حرم مطهر رضوی برگزار شده است، 15 هزار حلقه معرفت در این بارگاه منور تشکیل شده و بیش از 5 هزار تشکل مردمی فعال در عرصه فرهنگ در سراسر کشور شناسایی و با آستان قدس رضوی مرتبط شدند.

تشکیل 1885 تشکل خانواده رضوی

وی در ادامه از تشکیل یک هزار و 885 تشکل خانواده رضوی با محوریت بانوان در کشور خبر داد و یادآور شد: امروز موضوع عفاف و حجاب به عنوان مبنای تحکیم خانواده سخت مورد هجمه و توطئه استکبار است، در همین راستا آستان قدس رضوی با هدف توسعه فرهنگ عفاف و حجاب اقدام به ایجاد 1885 تشکل‌ خانواده رضوی در سراسر کشور کرده است.

بختیاری در ادامه به برگزاری 6 هزار و 500 کارگاه آموزشی ویژه زوج‌های جوان در سال 96 توسط آستان قدس رضوی اشاره و عنوان کرد: در این دوره‌ها مباحثی در رابطه با مسائل زندگی توحیدی مبتنی بر آموزه‌های اسلام به زوجین آموزش داده شده است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بهره‌برداری از بیش از 50 کتابخانه تخصصی و عمومی با جذب 50 هزار عضو، رشد 21 درصدی ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس امام رضا(ع) معادل 6620 دانش‌آموز، توسعه کمی و کیفی مهدالرضاها، اختصاص و بهره‌برداری از باغاتی در مشهد، کرمان و تهران برای برگزاری اردوهای فرهنگی ـ تربیتی جوانان و نوجوانان، انتشار 644 عنوان کتاب در شمارگان بیش از 4 میلیون نسخه، تهیه 4 میلیون محصول فرهنگی، برگزاری نمایشگاه عرضه کالای ایرانی، برپایی شهربازی معارفی با هدف آموزش سیره رضوی به نسل آینده و برگزاری نشست‌های علمی را از جمله اقدامات آستان قدس رضوی در سال 96 معرفی کرد.

برپایی پایگاه‌های پایش سلامت در ورودی‌های حرم مطهر

وی به برخی برنامه‌های آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت اشاره و گفت: برگزاری جشن‌های ایام میلاد امام رضا(ع) در 4 پهنه حرم مطهر، مشهد مقدس، ایرانی اسلامی و عرصه بین‌المللی و اجرای جشن‌های زیر سایه خورشید و برپایی پایگاه‌های پایش سلامت زائران در ورودی‌های حرم مطهر از کارهای انجام شده در دهه کرامت است.

بختیاری با اشاره به بند سوم حکم مقام معظم رهبری در انتصاب تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: در این بند «خدمت به مجاوران و به ویژه مستمندان و مستضعفان» مورد تأکید قرار گرفته است که در این راستا طی سال گذشته آستان قدس رضوی اقدامات گسترده‌ای را انجام داده است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: اهدای جهیزیه به زوج‌های جوان محروم، بازسازی پل کلاته منار، تأسیس سقاخانه‌های امام رضا(ع) در 25 روستای محروم و نصب دستگاه‌های آب شیرین کن در آن مناطق با هدف تأمین آب شرب سالم، آغاز پروژه احیای 110 قنات در خراسان رضوی و احیای قنوات خراسان شمالی و جنوبی، اهدای لوازم التحریر به دانش آموزان محروم، اعطای سبدهای غذایی به نیازمندان و اجرای طرح اهدای دام سبک جهت فعال سازی دامپروری در مناطق محروم و اشتغال‌زایی بخشی از فعالیت‌های آستان قدس رضوی در عمل به بند سوم حکم انتصاب تولیت آستان قدس رضوی است.

انتهای پیام/ب

صحبت های قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در مشهد



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جزییات جدید از افتتاح فاز نخست زائرسرای رضوی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..