تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تاریخی ترین مسجد مازندران که در آتش سوخت

مسجد جامع ساری  که یکی از زیباترین و قدیمی‎ترین مساجد کشورمان است، در یکی از روزهای گرم و داغ تابستانی تیرماه، طعمه‎ی حریق شده و در آتش سوخت. با  این مسجد تاریخی قرون اولیه هجری را بیشتر آشنا شوید.

مقاله‎های مرتبط:

مسجد جامع ساری که در مرکز استان مازندران قرار گرفته است، به دلیل قدمت تاریخی‎اش یکی از جاذبه‎های گردشگری فرهنگی شهر ساری محسوب می‎شود. تا قبل از وقوع حادثه‎ تلخ و غم‎انگیز آتش‎سوزی، این مسجد مورد استفاده‎ی روزانه‎ی اهالی محلی بوده و همچنین توسط گردشگران بسیار داخلی و خارجی، مورد بازدید قرار می‎گرفته است.

مورخان، این اثر باستانی را قدیمی‎ترین مسجد دیار طبرستان می‎دانند. در طول تاریخ، جهانگردان خارجی بسیاری در سفرنامه‎هایشان از این اثر یاد کرده‎اند.

مسجد جامع ساری

موقعیت جغرافیایی

مسجد جامع ساری، در قسمت مرکزی شهر ساری، در بازار تاریخی نرگسیه‎ در محله‎ی چناربن قرار گرفته است. این مسجد به‌طور دقیق‎تر در قسمت غربی خیابان انقلاب و مقابل خیابان قارن قرار دارد، و درب ورودی اصلی آن در بازار نرگسیه است.

تاریخچه

مورخان می‎گویند که زمان پایه‎گذاری این مسجد، به قرون اولیه پس از اسلام باز می‎گردد. خیلی از آن‎ها نیز معتقد هستند که این مسجد  روی خرابه‎های آتشکده‎ای ساسانی، مربوط به دوران پیش از اسلام، ساخته شده است.

داستان‎های زیادی از زبان محلی‎ها وجود دارد که می‎گویند این مکان تا قبل از سقوط حکومت طبرستان، معبد زرتشتیان این منطقه بوده ‎است. در زمان امام جعفر صادق (ع) و پس از ورود اسلام به این منطقه و به اسلام گرویدن مردم، آتشکده به مسجد تغییر کاربری داده است.

مسجد جامع ساری

بنای فعلی مسجد قبل از وقوع حادثه آتش‎سوزی، نتیجه‎ی مرمت‎های بسیار در دوره‎های پیشین بوده و در تشخیص قدمت اصلی آن و همچنین بنیان‎گذارش، اختلافات بسیاری وجود دارد. با این حال، اکثرا معتقدند که این بنا در زمان خلافت سلسله‎ی عباسیان ساخته شده ‎است و آخرین مرمت‎های آن به دوران قاجار و سپس پهلوی‎، باز می‎گردد.

این مسجد در تاریخ ۸ اسفند سال ۱۳۷۷، با شماره ثبت ۲۲۷۷ در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

بنای مسجد جامع ساری

معماری بنا

این مسجد، جزو معدود مساجد تک ایوان بوده و دارای سه محراب است. حیاط مسجد، هسته‎ی اصلی آن بوده و دارای شبستان‎هایی وسیع است. شبستان جنوبی، شبستان اصلی و متعلق به دوره‎ی قاجار و دارای محراب و منبری با قدمت و مشبک چوبی ا‎ست. سه شبستان دیگر مسجد نیز متعلق به دوران پهلوی ا‎ست. شبستان‎های شمالی و غربی، دارای هشتی‎هایی با سقف گنبدی هستند که از طریق این هشتی‎ها به حیاط مسجد راه پیدا می‎کنند.

همچنین دو گلدسته‎ی آجری در قسمت بام ایوان جنوبی قرار دارد. سر در ایوان نیز، با معرق کاشی و کتیبه‎ای کوفی تزئین شده‎است.

مسجد جامع ساری

عکاس : مصطفی کاظمی

حادثه‎ی آتش‎سوزی

ساعت ۱۹ روز پنج‎شنبه ۲۱ تیرماه سال۱۳۹۷، مسجد جامع شهر ساری طعمه‎ی حریق شد. شاهدان عینی می‎گویند که اتصالات برق باعث شروع ‎آتش‎سوزی شده‎است.

حادثه‎ی آتش‎سوزی

آتش در یکی از شبستان‌ها آغاز شده و سپس به باقی قسمت‌های مسجد سرایت کرد. به دلیل بافت چوبی و سفالی مسجد، آتش خیلی سریع به تمامی قسمت‌ها سرایت کرده، و تعدادی از مغازه‎های کنار مسجد در بازار نرگسیه را نیز درگیر ‎شعله‎های آتش کرده ‎است.

حادثه‎ی آتش‎سوزی مسجد جامع ساری

از آنجایی که آتش‎سوزی نیم ساعت قبل از نماز مغرب و عشا اتفاق افتاده، در آن زمان کسی در محل آتش‎سوزی حضور نداشته و هیچکس آسیب ندید ‎است.

به دلیل درگیری همزمان تعدادی از مغازه‎های بازار و مسجد، نیروهای آتش‎نشانی و مردم محلی به کمک هم آمده و پس از ۴ ساعت موفق به اطفای حریق شدند.

آتش به‌طور غم‎انگیزی مسجد را تخریب کرده، ولی ۷۰ درصد از آن هنوز سالم بوده و کاملا خراب نشده است. سقف سفالی کاملا از بین رفته، ولی تعدادی از شبستان‎های قاجاری باقی مانده‎اند.

حادثه‎ی آتش‎سوزی مسجد جامع ساریبازسازی

به گفته‎ی سازمان میراث فرهنگی شهر ساری، این مسجد به زودی بازسازی خواهد شد.

بنای مسجد پس از حادثه

بیشتر بخوانید:

عکس کاور: مصطفی شانه چی




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تاریخی ترین مسجد مازندران که در آتش سوخت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..