تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شاخه جوانان متور محرک فعالیت سیاسی است / باید با مردم سخن بگوییم

عطا طهرانچی، رییس شاخه جوانان حزب ندای ایرانیان :

شاخه جوانان به لحاظ اقتضائات سنی و ایده‌­های نو می­تواند موتور محرکه هر مجموعه‌­ای از جمله در فعالیت‌­های سیاسی و حزبی باشد.

در هفته‌ای که گذشت شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با پیشنهاد معاون اجرایی موافقت کرد و عطا طهرانچی به عنوان رییس شاخه جوان حزب معرفی شد. در گفت‌وگویی که در ادامه می‌خوانید به برنامه‌ها و اولویت‌های شاخه جوانان در دوره جدید پرداختیم.

چه تفاوتی را در دوره جدید شاخه جوانان شاهد خواهیم بود؟

- شاخه جوانان به لحاظ اقتضائات سنی و ایده‌­های نو می­تواند موتور محرکه هر مجموعه‌­ای از جمله در فعالیت‌­های سیاسی و حزبی باشد. معتقدم این توان جوانی با رعایت اصول و الزاماتی در مسیری کارآمد به ثمر خواهد نشست. در نتیجه، در دوره جدید فعالیت‌­ها تمرکز بر سه محور استوار خواهد بود.

این موضوعات چیست؟

- ابتدا اتخاذ رویکرد تعاملی با تکیه بر اشتراکات و تلاش در جهت اجماع‌­سازی با نهاد­های درون حزبی و برون حزبی. شاخه جوانان نه تنها نباید محل مناقشات بی­حاصل شود که باید کمک کند تنازعات را به اختلاف و اختلافات را به تفاوت در دیدگاه­ها کاهش دهد و زمینۀ مناسبی برای تضارب آرا پدید آورد. حال برای رسیدن به زمینه این گفت­و­گوهای مسالمت­ آمیز چه می­‌شود کرد؟ این موضوع دوم دستور کار دوره جدید فعالیت­‌های ما خواهد بود.

موضوع دوم؟

- کار مهم ما در این دوره تولید اسنادی است که در آن دغدغه­‌های جوانان و پیشنهادات آنان به شکلی مدون گنجانده شود. ما به عنوان مجموع‌ه­ای حزبی باید در حوزه­‌های مختلف سیاست­‌گذاری حرف داشته باشیم. یکی از مهمترین این حوزه­ها مسائل و مطالبات و پیشنهادات جوانان است. ما برای شروع یک فرآیند گفت­و­گوی سازنده، هدف­دار و مسالمت­ جویانه با جامعه مخاطب خود از مردم گرفته تا حاکمیت، اول باید به شکلی شفاف، مدون و بدون تعارف بدانیم حرفمان چیست؟ این راهی است که ما به بخش­‌های دیگر حزب و نیز دیگر احزاب و گروه­‌های اجتماعی هم پیشنهاد می­‌کنیم. اینکه بعد از چهل سال این حق مردم است که بدانند دقیقاً نقاط اشتراک یا افتراق گروه­‌ها و جریانات سیاسی چیست؟ مثلاً حزب ندای ایرانیان در حوزه جوانان چه اولویت­‌هایی دارد و رویکرد و راه‌­حل­هایش در هر کدام از این حوزه‌­ها چیست؟ احزاب دیگر در این حوزه چه می­گویند؟ آن وقت می­شود دیالوگ را برقرار کرد. گفت و شنید. قانع کرد یا قانع شد. به نظرم این مسیر عقلانی شفاف کردن مسائل، دقیق و علمی کردن نگرش‌­ها و پخته­ کردن راه­‌حل­ها در هر جامعه است. بگذارید اشاره کنم که به باورم گرچه دموکراسی بهترین شیوه­ای است که تا به حال بشر برای حل و فصل اداره امور عمومی پایه گذاشته، امّا دموکراسی هم اگر خالی از الزاماتی از جمله گفت­وگوی همدلانه انتقادی در همه سطوح و لایه­های اجتماعی با شیوه­های عقلانی شود، ابتر خواهد ماند. این وظیفه ذاتی و حیاتی احزاب است که بگوید چه مسائلی برای­شان اولویت دارد و چگونه به آن می­نگرند و راه­حل­شان برای آن مسائل چیست؟ اگر بتوانیم بر این دسته از فعالیت­ها متمرکز شویم دیگر مجالی برای منازعات بی­ثمر نمی­ماند. حال می­رسیم به موضوع سوم که اولویت­ها و نگرش و راه­کار­های ما چیست؟

چگونه این اولویت­ها و راه­کار­ها را تدوین می­نمایید؟

- برای این امر ابتدا لازم است شاخه جوانان فرصتی فراهم کند که همه جوانان و صاحب­نظران غیر جوان این حوزه در حزب حرف و نظر خود را بتوانند منعکس نمایند. درهای شاخه جوانان از اکنون به روی همه جوانان حزب باز است. هیچکس نباید حس کند از این امر مستثنی شده و صدا و نظرش شنیده نمی­شود. ما باید این حس تبعیض که فلانی عضو شاخه جوانان است و من بیرون مانده ام و دیگر دیده نخواهم شد را از بین ببریم. من نه تنها معتقدم باید درهای شاخه جوانان را به روی همه جوانان باز گذارد که دست همه جوانان حزب را از متولدین سال­های آخر دهه 60 تا جوانان دهه 70 و حتی 80 برای کمک در ایجاد شاخه جوانانی با ساخت و رویکرد جدید به گرمی می­فشارم و به کمک و حمایت تک­تک­شان در این راه سخت نیازمندم.

در نتیجه تعیین اولویت­‌ها، نگرش­‌ها و راه­‌حل­ها با مشارکت همه جوانان و صاحب­نظران غیر جوان این حوزه در حزب توسط شاخه جوانان مرکز جمع‌­آوری و تدوین خواهد شد و با هماهنگی با کمیسیون مطالعات راهبردی و دفتر سیاسی حزب در مناسب­ت‌های خاص (حداقل سالی دو بار) تحت عنوان «سند جوانان» حزب منتشر خواهد شد. ویژگی این سند این است که پویاست و اولین نسخه­‌های آن در حقیقت پایه­‌ای است که بنای روی آن هر زمان در آینده مبتنی بر مقتضیات قابل اصلاح و مرمت است. ما سندی منتشر نمی­‌کنیم که تنها یک ورژن یا نسخه داشته باشد و لاغیر. بلکه باید سندی پویا تهیه شود تا آیندگان نیز بتوانند نقطه­ن ظرات و دیدگاه­‌های خود را در آن لحاظ نمایند. این سند شامل توصیف وضع موجود، توضیح وضع مطلوب، موانع و امکانات، تهدیدها و فرصت­ها و راهکارهای اجرایی پیشنهادی خواهد بود.

چه برنامه­‌های اجرایی در پیش دارید و نقش شاخه­‌های جوانان شعب در این راستا چیست؟

- اولاً بر این باورم شاخه جوانان مرکز و همه نهادها مرکزی حزب باید پای خود را از فعالیت­‌های اجرایی بیرون کشند و به نقش صحیح سیاست­گذاری و نظارت خود برگردند. در مدت فعالیت شاخه جوانان در دوره آتی هیچ فعالیت اجرایی توسط جوانان مرکز انجام نخواهد شد. ما پیشنهادات خود را به سرعت و شفاف منتشر خواهیم کرد تا در راستای رویکرد جدید شاخه مرکز، برای شاخه­‌های استان­‌ها زمینه فعالیت­‌هایشان بیش از پیش آن­ها فراهم شود و حمایت و نظارت و تشویق شاخه مرکز هم در کنارشان خواهد بود.

در فعالیت­های اجرایی که به شاخه جوانان استان­‌ها پیشنهاد­ خواهد شد، رویکرد سیاست­‌ورزی فرهنگی و اجتماعی برای پیوند خوردن با بخش‌­های مختلف جوانان حتی جوانان غیرسیاسی در اولویت خواهد بود. باید پذیرفت اتفاقات ماه‌­ها و سال­‌های اخیر بخش بزرگی از جوانان را سیاست زده کرده و یا حداقل از فعالیت­های سیاسی له یا علیه گروه‌های شناسنامه­ دار بر حذر داشته است. همیشه فاصله زمینه سؤتفاهمات است. در حال حاضر، عدم باور بخش بزرگی از مسئولین به توانمندی­های جامعه و نیز بی­اعتمادی مردم به مدیران و مسئولین و حتی فعالین سیاسی ناشی از همین فاصله است.

حال وظیفه ماست که پیش مردم رویم و از اتاق­های خود خارج شویم و از برگزاری نشست­‌های محدود چندنفره بی­حاصل دوری گزینیم. باید با مردم سخن گفت. مردم نه فقط از مسئولین که از فعالین سیاسی هم می­خواهند تا با آنان سخن بگویند و اساساً تحت عنوان حقوقی خود بدون تعارف و تشریفات در جامعه دیده شوند. حرف و سخنی تازه بگویند و راه­کاری برای حل مشکلات آنان در منظر و مرعای مردم بیابند. ما فقط نباید مردم را محرم بدانیم بلکه باید به پیش آنان رویم و بگوییم چگونه می­اندیشیم و چرا؟ و آنان را قانع کنیم. این رویکرد جدید ما در فعالیت­های اجرایی خواهد بود که توسط شاخه­های استانی و با حمایت و نظارت شاخه مرکز انجام خواهد شد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شاخه جوانان متور محرک فعالیت سیاسی است / باید با مردم سخن بگوییم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..