تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




یادداشت خبرنگار

آبی بر نفس‌های سوخته
اهواز - خبرنگار کیهان:
نیزارهای خشک قسمت جنوب دریاچه «ام النعاج» در قسمت عراقی تالاب هورالعظیم قریب به 10 روز است که طعمه حریق شده‌اند و غلظت دود آن نفس خوزستانی‌ها را به شماره انداخته و سینه‌هایشان را می‌سوزاند.
بر اساس آخرین تصاویر ماهواره‌ای، آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم به 15 هزار هکتار رسیده و تغییر مسیر جهت باد به سمت ایران، دود ناشی از این آتش‌سوزی را به شهرهای استان خوزستان می‌رساند.
درپی این آتش‌سوزی حجم وسیعی از دود فضای شهرهای نزدیک مرز از جمله هویزه، بستان، سوسنگرد و... را پر کرده است و غلظت و شدت آلودگی به حدی است که ساکنین اهواز نیز از این رخداد تلخ بی‌نصیب نمانده و علاوه بر گرمای شدید و طاقت‌فرسای هوا و مشکلات آب و برق و ریزگردها حالا برخی اوقات شبانه‌روز به قدری میزان دود و بوی نامطبوع در هوا زیاد می‌شود که افراد آسیب‌پذیر از جمله سالمندان و کودکان و افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.
این اتفاق مسبوق به سابقه است و در سال‌های گذشته نیز رخ داده است اما به دلیل اینکه در سال‌های گذشته هورالعظیم از حجم مناسبی از آب برخوردار بوده آتش به سرعت مهار می‌شده اما امسال با توجه به کاهش قابل توجه ذخایر آبی هور حریق مجال بیشتری برای جولان یافته و مهار آن دشوار گردیده است.
در میان اخبار دود و آتش و اثرات آن بر زندگی اهالی منطقه تصاویری از گاومیش‌های سوخته منتشر شد که دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد، سه راس گاومیش که برای آبتنی به هور رفته بودند به دلیل کاهش حجم آب هور در گل گیر کرده و در دام آتش اسیر و دچار سوختگی شدند که با پیگیری‌ها و درمان‌های صورت‌گرفته در حال حاضر رو به بهبودی‌اند.
مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور نیز از کاهش دید در برخی محورهای استان خوزستان طی روزهای گذشته بر اثر آتش‌سوزی در هورالعظیم در عراق خبر داد.
با توجه به بحرانی شدن شرایط، موضوع از طریق وزارت امور خارجه ایران و رایزنی‌های دیپلماتیک مورد پیگیری قرار گرفت و با رایزنی‌ها و مکاتبات صورت گرفته با طرف عراقی برای اطفای حریق تالاب هورالعظیم با توجه به باتلاقی بودن منطقه، برای اطفای آتش به بالگرد آبپاش نیاز است که کشور عراق از چنین امکانی برخوردار نیست از این رو پیشنهاد شد ایران بالگردی را برای اطفای حریق به منطقه اعزام کند.
پس از 10 روز از آغاز آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم در کشور عراق، یک فروند بالگرد آ‌بپاش با هماهنگی سازمان مدیریت بحران کشور برای خاموشی آتش در بخش عراقی تالاب هورالعظیم اعزام شد که با توجه به آتش‌سوزی‌های گسترده و وسیع در تالاب هورالعظیم در بخش عراقی و ایجاد بار آلودگی، دود و تاثیر آن بر سلامت مردم شهرهای جنوبی استان خوزستان باید تلاش شود این آتش هر چه زودتر خاموش تا سلامت مردم خوزستان بیش از این از آسیب و خطر در امان مانده و تسکینی بر دردها و نفس‌های سوخته مردم دردمند خوزستان باشد.
فاطمه زورمند




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «یادداشت خبرنگار»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..