تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اعتراف به مهارت  ایران در شکست  تحریم نفتی  

ساعت 24-سخنان دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا درباره رساندن صادرات نفت ایران به صفر با مخالفت اکثریت کارشناسان در داخل آمریکا و در خارج از این کشور مواجه شده است. کارشناسان باور دارند به دلایل فنی ؛ اقتصادی و سیاسی امکان نداردتهدید ترامپ لباس عمل بپوشد.

بازار جهانی نفت تحمل قطع صادرات حدود 2.5 میلیون بشکه ای ایران را ندارد و شوک وارد شده به بازار از ناحیه کاهش صادرات نفت ایران که نزدیک به ده درصد کل عرضه اوپک  است به جهش قیمت منجرخواهد شد. شاید روسیه به برخی دعوت ها در باره افزودن به افزایش تولید پاسخ مثبت بدهد اما اگر درآمد کل صادرات نفت با قیمت بالاتر جبران شود روسیه ترجیح می دهد با تولید کمتر به همین میزان درآمد دست یابد .

این مسایل و احتیاط عربستان در افزودن بر سطح تولید راه را برای خواسته ترامپ مسدود می کند. این در حالی است که تحلیلگران و کارشناسان حاضر  در نشست شورای آتلانتیک شرکت نیز  می گویند سیاست قطع کامل صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران میسر نیست و موفقیت این تحریم های مجدد به شرایط زیادی بستگی دارد.این نشست با حضور رابین میلز مدیرعامل شرکت قمر انرژی در امارات متحده عربی، براین اوتول کارشناس شورای آتلانتیک، ایموس هاک استاین معاون ارشد بازاریابی در شرکت تلورین، سارا وخشوری بنیانگذار و رئیس شرکت اس وی بی انرژی اینترنشنال و آنا بورشچوسکایا کارشناس در مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک برگزار شد.

پرزیدنت ترامپ با خروج از برجام اعلام کرد به زودی تحریم های هسته ای ایران که فروش نفت و گاز ایران را هدف گرفته، باز می گرداند.تحریم نفت ایران می تواند در تصمیم گیریهای دولت جمهوری اسلامی ایران تأثیر قابل اعتنایی  داشته باشد.کارشناسان معتقدند در کوتاه مدت تحریم این منبع عمده درآمد ارزی برای ایران امکانپذیر است اما دولت آمریکا باید سیاستی هم برای بلند مدت داشته باشد.رابین میلز، مدیرعامل شرکت قمر انرژی در امارات متحده عربی، براین نظر است که آمریکا باید تلاش کند بهای نفت را برای مصرف کننده در سطح قابل قبول حفظ کند تا سیاستش در قبال جمهوری اسلامی ایران موفق شود.با این وجود، آقای میلز در گفتگویی در مورد آینده بازار نفت پس از آغاز تحریمهای نفتی علیه ایران گفت معلوم نیست این تحریمها بتوانند ایران را به میز مذاکره سوق دهد و یا منجر به سرنگونی آن رژیم شود.


براین اوتول، کارشناس شورای آتلانتیک، که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما از اعضای اوفک و دست اندر کار وضع و اعمال تحریمها علیه ایران بود، سیاست «حداکثر فشار» پرزیدنت ترامپ برای کره شمالی را مناسب ایران نمی داند.اوفک که دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی یا دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (به انگلیسی The Office of Foreign Assets Control -OFAC) یکی از ارگان‌های تحت نظر وزارت خزانه داری است و این دفتر بر اساس اهداف و سیاست‌های خارجی ایالات متحده علیه دولت‌ها، سازمان‌ها و افراد غیر آمریکایی تحریم‌های اقتصادی و بازرگانی اعمال می‌کند.براین اوتول تأکید دارد که مانند سه سال پیش باید دیگر کشورهای جهان نیز همراهی کنند.اوتول بر این نظر است که اروپا تا حد زیادی با آمریکا همراهی خواهد کرد و مشکل با هند، روسیه، ترکیه و چین خواهد بود.


به نظر ایموس هاک استاین، معاون ارشد بازاریابی در شرکت تلورین، هند، چین و ترکیه درخواست معافیت خواهند کرد اما آقای اوتول با توجه به سابقه خود در اوفک می گوید هند، با وجودیکه پایاپای عمل می کند، باز باید برای تبدیل روپیه خود از دلار آمریکا بگذرد.او توصیه می کند اگر دولت ترامپ نمی خواهد ایران به راحتی به ارز حاصل از نفت خود دست پیدا کند، بهترست بگذارد به کشورهای مانند ژاپن و کره جنوبی بفروشد تا ارز حاصله در همان کشورها باقی بماند زیرا آن کشورها بیشتر، قوانین و سیاست آمریکا را رعایت می کنند.سارا وخشوری، بنیانگذار و رئیس شرکت اس وی بی انرژی اینترنشنال، مانند دیگر کارشناسان در گفتگوی شورای آتلانتیک می گوید «آمریکا و عربستان سعودی می توانند جبران کمبود ناشی از عدم عرضهء نفت ایران در بازار را کنند.»با این حال، همه این کارشناسان معتقدند این امر فقط کوتاه مدت می تواند عملی شود زیرا هر یک از این کشورها محدودیتهای خود را دارند.

به نظر خانم وخشوری و آقای هاک استاین سیاست تحریمهای دولت ترامپ باید «یک تاریخ انقضاء» داشته باشد.کارشناسان معتقدند چین هم با رئیس جمهوری آمریکا برای ادامه خرید نفت ایران مصالحه خواهد کرد و اقتصاد ایران می تواند با همان چندصدهزار بشکه در روز خرید چین دوام آورد.آنا بورشچوسکایا، کارشناس در مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، براین نظر است که دوستی مسکو با تهران، صرفاً بخاطر کاهش نفوذ غرب در خاورمیانه و دست اندازی به منابع انرژی است.خانم بورشچوسکایا می گوید: «اشاره رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس مطبوعاتی با پرزیدنت ترامپ در هلسینکی که با هم می توانیم فکری برای بهای نزولی نفت کنیم قابل توجه است.»این کارشناس مسائل روسیه می گوید «انرژی ابزار سیاست خارجی ولادمیر پوتین است و اکنون در خاورمیانه با همه کشورهای دارای منابع سوختی طرح دوستی ریخته است.»در خصوص ترکیه آقای اوتول پیشنها می کند که شاید لازم شود آمریکا صدور میعانات و یا گاز طبیعی ایران را نیز تحریم کند. با این وجود همه اذغان دارند که جمهوری اسلامی ایران بدون شک تحریمها را نقض خواهد کرد اما آمریکا نیز در ردیابی آن مهارت پیدا کرده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اعتراف به مهارت  ایران در شکست  تحریم نفتی  »اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..