تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اطفای حریق در هورالعظیم منتظر مجوز عراقی هاست

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از ورود 2 بالگرد آبپاش به استان برای خاموش کردن آتش سوزی وسیع در تالاب هورالعظیم خبر داد.

هورالعظیم 2 هفته است که می سوزد

احمدرضا لاهیجان زاده پنجشنبه مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار داشت: این نخستین تجربه کشور در زمینه خاموش کردن آتش در تالاب به وسیله بالگردهای آبپاش است و پیش از این عملیات اطفا در جنگل ها و یا مراتع اجرا شده بود
.
تالاب مرزی هورالعظیم از حدود 2 هفته پیش دچار آتش سوزی وسیع در بخش عراقی این تالاب شده و دود غلیظ ناشی از این آتش سوزی، چندین شهر و روستای خوزستان را درگیر کرده و مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرده است.

ستاد بحران استانداری خوزستان مقرر کرده است که بعد از هماهنگی با کشور عراق، بالگردهای آبپاش برای خاموش کردن این آتش سوزی اعزام شوند.

لاهیجان زاده در این باره توضیح داد: عصر چهارشنبه یک بالگرد و صبح امروز بالگرد دوم وارد اهواز شد و از شب گذشته تعیین محل محل توقف، فرود اضطراری و اقامت آنها انجام شده است.

وی افزود: امروز نیز بازدید هوایی از بخش ایرانی هورالعظیم انجام و جلسه ای با فرماندهی مرزبانی و گروه پرواز برای تعیین بهترین محل آبگیری صورت گرفت.

پیش از این برای عملیات اطفای حریق در بخش عراقی هورالعظیم توافق شده ولی تا ظهر امروز اجازه رسمی از سوی دولت عراق دریافت نشده بود، به همین دلیل عملیات اطفا هنوز آغاز نشده است.

به گفته وی بالگردهای آبپاش در دمای بالای 40 درجه سانتیگراد امکان پرواز ندارند، به همین دلیل عملیات اطفا تنها در فاصله زمانی 7 تا 11 صبح امکان پذیر است.

وی با اشاره به آتش سوزی بیش از 16 هزار هکتار از بخش عراقی تالاب مرزی هورالعظیم افزود: در شرایط فعلی تنها راهکار خاموش کردن آتش در این تالاب، استفاده از بالگرد آبپاش است؛ البته این روش نیز یک راهکار سعی و خطا به شمار می رود زیرا تجربه اطفای حریق در تالاب با استفاده از بالگرد آبپاش در کشور سابقه ندارد.

لاهیجان زاده بهترین راهکار جلوگیری از خودسوزی تالاب را تامین نیاز آبی آن دانست و اضافه کرد: حقابه هورالعظیم تامین نشده و ورودی آب به بخش ایرانی از حدود 15 روز پیش کاملا قطع شده است.

وی گفت: بخش عراقی تالاب نیز خشک است از سوی دیگر با توجه به برداشت های آب کشاورزی در بالادست رودخانه کرخه و نیاز آبی بالا، تامین سهمیه آب تالاب در شرایط فعلی امکان ندارد، بنابراین آب پاشی بر روی آتش تالاب، فعلا تنها راهکار است.

از سوی دیگر منطقه صعب العبور، مین گذاری شده، باتلاقی و دارای نیزارهای انبوه و مرتفع است که راه دسترسی زمینی ندارد.

لاهیجان زاده گفت: بخش ایرانی تالاب که در حدود 100 هزار هکتار وسعت دارد، 1.6 میلیارد مترمکعب حقابه دارد و با احتساب بخش عراقی (که بیش از 35 هزار هکتار می شود) نزدیک هفت میلیارد مترمکعب آب برای آبدار کردن هورالعظیم نیاز داریم که در شرایط بی آبی فعلی امکان تامین آن وجود ندارد.

تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دو سوم آن در عراق است.

هورالعظیم آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین است که سازمان ملل در سال 2002 خشک شدن آن را یکی از دو فاجعه زیست محیطی قرن اعلام کرد و نسبت به تبعات آن به کشورهای ایران و عراق هشدار داد.

با کاهش ورودی آب به تالاب هورالعظیم، هر سال شاهد این آتش سوزی ها هستیم که با توجه به تاثیر منفی آن بر حیات تالاب و زیستمندان، کارشناسان بارها نسبت به تکرار آن هشدار داده اند.

حدود 2 هزار هکتار از بخش ایرانی هورالعظیم در روزهای گذشته نیز به صورت پراکنده دچار آتش سوزی شده است.

بخش ایرانی تالاب هورالعظیم از یک طرف با کاهش شدید آب روبه روست و از سوی دیگر با اکتشافات نفتی دچار خسارت شده است.

این تالاب از زمان خشک شدن به عنوان یکی از کانون های اصلی تولید گرد و غبار معرفی شده است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اطفای حریق در هورالعظیم منتظر مجوز عراقی هاست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..