تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مصرف اسید فولیک در بارداری، هه چیز درباره آن

اسید فولیک در دوران بارداری بیشتر از هر زمان دیگری مورد نیاز بدن است که باید از طریق مواد غذایی تامین شود . اسید فولیک ، نقش حیاتی در رشد سلولها سلول ها، ستون فقرات و مغز کودک ایفا می کند. با این حال، حدود ۹۰ درصد از زنان ،کمتر از سطح توصیه شده روزانه به فولات در دوران بارداری دریافت می کنند. عدم توجه به مصرف اسید فولیک ، جنین را در خطر نقص لوله عصبی قرار می دهد .

جلوگیری از اسپینا بیفیدا، آنانسفالی، و آنسفالوسل با اسید فولیک

نقائص لوله عصبی روی رشد مغز و نخاع یک کودک تاثیر می گذارد. مهمترین نقایص عبارتند از:

اسپینا بیفیدا : 

در این بیماری، ستون فقرات و نخاع به طور کامل بسته نشده است و در نتیجه آن مشکلات حرکتی، ناتوانی های یادگیری و .. در کودک پدید می آید .

آنانسفالی : 

مشکل عدم رشد مغز شدید است که قسمت هایی از مغز و جمجمه به طور کامل وجود ندارد، و نتیجه آن ، تولد نوزاد مرده یا زنده ماندن تنها برای چند ساعت پس از تولد است .

آنسفالوسل : 

در این نقص هنگام تولد، بخشی از بافت مغز نوزاد و غشاء در یک کیسه بیرون از جمجمه قرار دارد .

محققان دریافته اند که مصرف حداقل ۰٫۴ میلی گرم اسید فولیک هر روز در اوایل حاملگی می تواند خطر ابتلا به نقایص لوله عصبی جدی در نوزاد را تا ۷۰ درصد کاهش دهد.

کاهش احتمال ابتلاء به شکاف لب و کام

گرفتن ۰٫۴ میلی گرم روزانه از اسید فولیک می تواند خطر ابتلاء کودک به شکاف لب را تا یک سوم کاهش می دهد .

کم خونی ناشی از فقر اسید فولیک در دوران بارداری

زنان نسبت به مردان ، در سنین باروری بیشتر مستعد ابتلا به کم خونی ناشی از فقر فولات ، هستند. فولات برای تشکیل و رشد طبیعی سلول های قرمز خون مورد نیاز است. هنگامی که به اندازه کافی اسید فولیک به بدن نرسد گلبولهای قرمز خون بطور غیر عادی بزرگ می شوند . بارداری به خودی خود می تواند خطر ابتلا به این مشکل را بالا ببرد . بنابراین اطمینان حاصل کنید اسید فولیک به میزان کافی در برنامه غذایی شما وجود دارد .

شروع مصرف اسید فولیک :

زمان شروع مصرف اسید فولیک به عوامل مختلفی بستگی دارد :

- سن

- در حال آماده شدن برای بارداری هستید

- هم اکنون باردار هستید

به گزارش مرکز بهداشت عمومی امریکا در زنان بین ۱۵ و ۴۵ سال سن ، حدود نیمی از حاملگی در ایالات متحده برنامه ریزی نشده است. لذا اگر بطور عادی بدن دچار کمبود اسید فولیک باشد احتمال بروز نقص وابسته به فولات در جنین وجود دارد.

پزشکان به همه زنان توصیه می کنند مصرف اسید فولیک را از سه ماه قبل از بارداری شروع کنند و تا پایان بارداری ادامه دهند ، تا از بروز ناهنجاری در سیستم عصبی ، مغز و نخاع جنین ، پیشگیری شود .

مصرف فولات ، همچنین به مادر در خون سازی کمک می کند . از ماه چهارم مصرف آهن نیز به برنامه غذایی اضافه شود . آهن نیز در فرایند خونسازی و جلوگیری از کم خونی در مادران موثر است .

اگر تا بحال از اهمیت اسید فولیک در دوران بارداری آگاه نبوده اید از هم اکنون برای مصرف آن اقدام کنید .

اسید فولیک روزانه برای بارداری

در ایالات متحده، مرکز بهداشت عمومی آمریکا و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ،مصرف روزانه ۰٫۴ میلی گرم یا ۴۰۰ میکروگرم (میکروگرم) اسید فولیک در زنان سالم در سنین باروری را توصیه می کنند ، به ویژه کسانی که در حال برنامه ریزی برای بارداری هستند و یا در حال حاضر باردارهستند .

اگر سابقه تولد نوزادان مبتلا به عواض کمبود اسید فولیک دارید و یا در معرض خطر داشتن نوزاد با نقص لوله عصبی هستید ممکن است پزشک شما مصرف مقادیر بالاتر از اسید فولیک (به اندازه ۵ میلی گرم) هر روز را تجویز کند.

داروهایی که با جذب اسید فولیک تداخل دارند

برخی از داروها، از جمله داروهای ضد صرع، آنتی بیوتیک های خاص و غیر استروئیدی ضد التهابی، می تواند سلول های بدن شما را از جذب اسید فولیک محروم کنند. داروها ممکن است خطر ابتلا به نقایص لوله عصبی و همچنین نقص ادراری، نقص سیستم قلبی -عروقی، و شکافهای دهانی را نوزاد افزایش دهند. بنابراین حتما با پزشک خود مشورت کنید .

منابع خوب اسید فولیک

اگر می خواهید از یک راه سالم و طبیعی اسید فولیک مصرف کنید ، راه آن در نظر گرفتن یک رژیم غذایی از مواد مغذی است . در ادامه برخی مواد غذایی که غنی از فولات هستند معرفی می شوند :

- تیره سبزیجات برگ سبز، اسفناج

- پرتقال / آب پرتقال

- مرغ ، بوقلمون

- گوشت

- آجیل

- لوبیا، نخود فرنگی، نخود

- کلم بروکلی

- مارچوبه

- کلم بروکسل

علاوه بر اینها ، به برخی موادغذایی نیز ممکن است اسید فولیک اضافه شده باشد که با خواندن برچست روی بسته بندی ، به آن پی می برید . از نمونه این مواد غذایی غنی شده می توان ،غلات صبحانه غنی شده، ماکارونی، نان، آرد ذرت، آرد و حتی برنج سفید را نام برد .

عواض مصرف بیش از حد اسید فولیک

همونطور که مصرف مناسب اسید فولیک لازم است افراط در مصرف آن دارای عوارض و خطرتی است. اگر بیش از ۱ میلی گرم در روز مصرف شود می تواند مشکلاتی را بوجود آورد .

مصرف مقادیر بالای اسید فولیک قبل و در دوران بارداری ، خطر داشتن فرزند مبتلا به اوتیسم را بالا می برد. دارد. تحقیقات در مورد استفاده از مکمل های اسید فولیک در دوران بارداری نشان داده است که مصرف بیش از حد فولات، می تواند کودک را به عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی و خس خس سینه مبتلا کند ..برای اینکهدر مورد مصرف مواد مورد نیاز بدن مصل فولات دچار افراط و تفریط نشوید بهترین راه مشاوره با پزشک است .




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مصرف اسید فولیک در بارداری، هه چیز درباره آن»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..