پس از ماهها انتظار و انتشار تصاویر غیر رسمی، سایپا از جدیدترین محصول خود به عنوان خودرویی با طراحی ملی و به نام رهام، رونمایی کرد.
پروژهی خودروی ملی و تولید داخل، از 2 دهه پیش در میان ایران خودرو و سایپا مطرح بوده است. سابقهی بالای صنعت خودرو در ایران، یکی از دلایلی است که مردم را، چشمانتظار تولید خودروی ملی نگهداشته و البته، هنوز به واقعیت تبدیل نشده است. هرچند که محصولاتی نظیر، سمند، دنا، رانا، تیبا، ساینا و کوئیک، ادعاهای بزرگی در زمینهی مهندسی بومی و طراحی داخلی دارند، همچنان با تکیه بر قطعات و دانش خارجی، تولید میشوند.
جدیدترین دستپخت خودروسازی ایران برای صنعت و مردم کشور، یک سدان کامپکت با نام رهام است که توسط سایپا و براساس پلتفرم بومی، تولید خواهد شد. هرچند که جزئیات زیادی از شرایط فنی رهام در دسترس نیست، اما میتوان از ظاهر و طراحی بدنهی آن، رضایت داشت. همانطور که پیشتر در زومیت اشاره کرده بودیم، زمان و هزینهی قابل توجهی توسط مهندسان سایپا، صرف پیشتولید رهام و پلتفرم SP100 شده است تا از نظر بدنه و شاسی، شاهد تولید خودرویی کاملا ایرانی باشیم. البته، بسیاری از برندهای مطرح دنیا و خصوصا خودروسازان مشهور چینی، از پلتفرمهای مشارکتی یا غیر بومی برای محصولات خود استفاده میکنند؛ اما به نظر میرسد با عرضهی SP100، گام مهمی در جهت ساخت یک خودروی تمام ایرانی، برداشته شده است.
مهندسان سایپا ادعا میکنند، علاوه بر استحکام و زیبایی، ایمنی بالا نیز در طراحی رهام مدنظر قرار گرفته است تا خودرویی در سطح استانداردهای جهانی و قابل آزمایش توسط بنیادهای مشهور تست تصادف (مثل Euro NCAPE) در ایران تولید شود. از سویی دیگر، میتوان امتیاز خوبی به طراحی ظاهری رهام داد، چراکه فراتر از تیبا و ساینا، تحسین بازدیدکنندگان در نمایشگاه خودروی شیراز را در پی داشت و هماهنگ با خودروهای روز دنیا در کلاس خود، جلوه کرد.