جديدترين محصول سايپا براساس پلتفرم SP100 در هفدهمين نمايشگاه خودروی شيراز معرفی خواهد شد. این خودرو از نظر فنی، کاملا مستقل از پراید و تیبا خواهد بود.
گروه خودروسازی سايپا در راستای سياست های توسعه محصول و تنوع بخشی به سبد خود، با هدف پاسخگويی به نيازهای مشتريان، اولين محصول از مگاپلتفرم SP100 را در نمايشگاه شيراز معرفی خواهد كرد. بر اساس اين گزارش، مدل سواری (سدان) اين مگاپلتفرم، همزمان با هفدهمين نمايشگاه بين المللی خودرو شيراز با حضور مديرعامل گروه خودروسازی سايپا و جمعی از مسئولان كشوری در محل دائمی نمايشگاه های شهر شيراز معرفی میشود.
رندر گرافیکی از طرح احتمالی محصول جدید سایپابر اساس ادعای مدیران ساپیا، محصول جدید با ظاهري جدید و امكانات بسيار مناسب، قابل رقابت با خودروهاي روز دنيا است و در ابتدا توانايي كسب سه ستاره از استانداردهاي يوروNCAP و گذراندن بالاترين استانداردهای ملی را دارد. در محصول جديد سايپا، امكانات و ويژگي هايی شامل: فرمان برقی، ترمز اضطراری و ABS، سيستم كنترل پايدارd، سانروف، ۶ كيسه هوا، نمایشگر لمسی، سنسور پارک و دوربين عقب، كروز كنترل، سيستم تهويه اتوماتيك و... پيش بيني شده است. خودروي جديد سايپا براي پاسخگويي به نيازهاي مشتريان در كلاسC طراحي شده و امكانات به نحوی است كه نيازمندهای اين كلاس را پوشش دهد.
خودروی جدید ساپیا، چگونه خواهد بود؟بهمنماه سال گذشته و از طریق خبری در زومیت، پیش تولید محصول جدید سایپا در کشور هندوستان را، اطلاعرسانی کردیم. این محصول که با استتار بدنه و در حال تردد روی تریلر دیده شده بود، به احتمال فراوان با همکاری شاخهی هندوستان شرکت رنو طراحی میشد. احتمال توقف تولید خودروهای تندر ۹۰ و ساندرو در گروه خودروسازی سایپا به دلیل آغاز موج جدید تحریمها، بسیار زیاد است و محصولی مشابه آنها در میان تولیدات داخلی دیده نمیشود. با این اوصاف، به نظر میرسد که محصول جدید سایپا، گزینهی مناسبی برای بازار ایران باشد.
چند ماه پیش، تصاویر مربوط به این خودرو، در جادهی منتهی به شهر شانای (Chennai) هند دیده شد که در شرق این کشور و بسیار نزدیک به RNTBCI (مرکز فناوری و تجاری گروه رنو نیسان هندوستان) قرار دارد. محصول فوق، احتمالا از شاسی و پلتفرم یکی از خودروهای اقتصادی رنو، مثل سیمبل، داستر یا کوئید استفاده میکند و برخلاف پیشداوریهای بعضی سایتهای داخلی، بعید است که مشابهت فنی با ساینا یا تیبا داشته باشد. حدود یک سال قبل هم ماکت مفهومی از سایپا با کد SP-100 رونمایی شد که مشابهت بسیار زیادی با خودروی رؤیتشده در هندوستان دارد. تصویر این ماکت در ادامهی مطلب آمده است.
آن طور که شایع شده است، سایپا پیشرانه ۱۲۰۰ سیسی سه سیلندر مدرنی را که ساخت کمپانی AVL اتریش بوده و علاوه بر سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها، به سامانه توربوشارژر هم مجهز است برای مدل SP 100 استفاده خواهد کرد. طبق برخی شنیدهها این پیشرانه در رنجهای مختلف قدرت بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ اسب بخار نیرو تولید کرده و به جعبه دنده ۶ سرعته اتومات ساخت هیوندای پاورتک مجهز خواهد شد.