تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ورود صدها تانک جدید به سازمان رزم ارتش و سپاه

به گزارش شمانیوز: رضا مظفری‌نیا معاون صنعتی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دو روز پیش و همزمان با سفر امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع به استان لرستان، برای اولین بار از دستور کار جدید وزارت دفاع در حوزه زرهی پرده برداشت.

آن طور که معاون وزیر دفاع خبر داده، "ارتقا و تولید 700 تا 800 تانک" در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد که بخش عمده‌ای از آن در صنایع زرهی دورود انجام خواهد شد.

به گفته‌ی رضا مظفری‌نیا، طبق این برنامه " سالانه 50 الی 60 تانک ساخته می‌شود و اعتبار خوبی برای آن گذاشته می‌شود چراکه نیاز شدید ارتش و سپاه است".

اظهارات مهم معاون وزیر دفاع در حوزه تولید تانک‌های جدید، دارای دو بخش است، 1- ارتقاء تانک‌های فعلی 2-تولید تانک‌های جدید؛ در ذیل، به اجمال معنای این دو بخش را بررسی خواهیم کرد.

پروژه ارتقاء تانک‌های فعلی به استاندارد کرار
مهمترین برنامه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حوزه ارتقاء پلتفرم و به‌روز رسانی تانک‌ها، برنامه ارتقای تانک‌های T-72 موجود در ارتش و سپاه "به استاندارد کرار" است.

"کرار"، نام پروژه‌ای مهم در وزارت دفاع است که 22 اسفند ماه سال 95 برای اولین بار توسط ودجا رونمایی شد. این تانک در واقع ارتقاء اساسی و تجهیز همان تانک‌های تی - 72 موجود در ارتش و سپاه است.وزارت دفاع اعلام کرده که کلیه مراحل طراحی و تولید این تانک، در صنایع زرهی بنی هاشم دورود وابسته به سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام شده و به مرحله تولید رسیده است.

تانک کرار امکانات بسیار بهتر و به مراتب پیشرفته‌تری به نسبت تانک‌های قدیمی تی- 72 مجهز است. سامانه فاصله یاب لیرزی، رایانه بالستیک، قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در شب و روز، قابلیت شلیک موشک هدایت لیزری بسیار دقیق، امکان شلیک توسط توپچی و فرمانده از دو سایت موازی، دارا بودن سامانه اتوماسیون تیربار برای شلیک از داخل دهلیز جنگی در شرایط مختلف، توانمندی عبور از مناطق ذوعارضه، گودال، رودخانه و حرکت در زیر آب، تجهیز به سامانه ناوبری و نمایش آن برای راننده تانک، حفاظت زرهی مقاوم در برابر انواع سلاح‌های ضدزره، مخابرات و مدیریت صحنه نبرد دیجیتال و توانمندی در مقابله با جنگ های الکترونیکی و . . از مهمترین ویژگی‌های برتری بخش کرار به نسبت تی- 72های قدیمی است.

پیش از رونمایی از تانک کرار، مسئولان ارتش و وزارت دفاع بارها اعلام کرده بودند که قصد خرید تانک تی 90 را داشته‌اند. در همین زمینه امیر سرتیپ پوردستان فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش، همان از اعزام کارشناسان نزاجا به روسیه برای بررسی تانک تی 90 و نهایتا امضای قرارداد خرید این تانک، خبر داد بود. (لینک)

اما نهایتا مسئولان ایرانی از تولید یک تانک پیشرفته در ایران که همطراز یا برتر از تانک تی 90 روسیه باشد، خبر داده و نام آن را "کرار" اعلام کردند و سرانجام در اسفند ماه سال 95، این تانک رونمایی شد.

تولید تانک جدید
بخش دوم از اظهارات معاون وزیر دفاع، معطوف به تولید تانک در ایران است. او مشخص نکرده که منظور از تولید تانک در ایران چیست اما آن چه مشخص است، دو تانک در ایران تولید شده و یا هم‌اکنون در خط تولید است.

1- تانک ذوالفقار

تاکنون 3 نمونه از تانک ذوالفقار توسط ارتش ساخته شده و غیر از این سه نمونه، یک نمونه هم که به عنوان آخرین نسخه از این تانک شناخته می‌شود با نام ذوالفقار به‌روز رسانی شده، به طور غیر رسمی رونمایی شده است.

پیشتر و در سال 94، امیر سرتیپ پوردستان فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفته بود که این تانک به منظور تولید انبوه تحویل وزارت دفاع شده است.

امیر پوردستان گفته بود: در نیروی زمینی ارتش انواع اسلحه تک‌تیر‌اند شامل شاهر، باهر و ... تولید و همچنین تانک ذوالفقار طراحی و ساخته شده و برای تولید انبوه تحویل وزارت دفاع هم شده است. صنعت دفاعی به این قابلیت رسیده که تجهیزات دفاعی را متناسب با نیاز ما را تولید انبوه کرده و تحویل دهد و این خواست رهبری در اقتصاد مقاومتی است. (لینک)

او هچنین گفته بود که تولید انبوه تانک ذوالفقار تصویب و این تانک تولید انبوه شده و در اختیار یگان‌های زرهی قرار خواهد گرفت.

آن چه که مشخص است، این است که هنوز معلوم نیست که این تانک در چه وضعیتی قرار داشته و تولید انبوه خواهد شد یا خیر، اما می‌توان ذوالفقار را یکی از گزینه‌های مورد نظر معاون وزیر دفاع برای تولید تانک، در نظر گرفت.

2- تانک تی- 72

در حال حاضر، تانک‌های تی 72 در ایران تولید می‌شوند و کشورمان فناوری تولید این تانک از زره و تجهیزات داخلی تا موتور و تجهیزات فنی را اختیار دارد.

از آنجایی که تانک‌های کرار در واقع ارتقاء تانک‌های تی- 72 قدیمی است، این احتمال وجود دارد که منظور معاون وزیر دفاع در بخش تولید تانک، توقف تولید تانک تی -72 و تبدیل خط تولید این تانک، به خط تولید تانک‌های کرار باشد.

آن چه مشخص است، این است که در مجموع اتفاق و تحول بسیار مهمی در حوزه زرهی در ایران در حال رخ دادن است، چیزی که با کرار آغاز شده و قاعدتا با جدیتی که در وزارت دفاع در این زمینه وجود دارد، به سرانجام هم خواهد رسید.

به نظر می‌رسد، این موضوع در آینده نه چندان دوری، بیش از پیش گسترش یافته و وارد فاز جدیدی هم شود. مشخصا همین تانک کرار هم که در حال حاضر در دست تولید است، نیاز به تجهیزات جدیدی هم دارد، از جمله نصب "دفاع فعال" و یا ارتقاء موتورها.

جمهوری اسلامی ایران جزو تولیدکنندگان سامانه‌های دفاع فعال به شمار رفته و در حال حاضر طبق اعلام مسئولان امر، چند سامانه دفاع فعال نیز در کشور تولید و با موفقیت تست شده است.

اولین سامانه دفاع فعال ایران روی تانک ذوالفقار با موفقیت تست شده که نویدبخش اتفاقات مهمی در این حوزه است. سامانه‌ای که تست شده، از رادار پالس داپلر بهره می‌برده اما صنایع الکترونیک سامانه دیگری با رادار "آرایه فازی" نیز تولید کرده که در مراحل تست قرار دارد.

بیشتر بخوانید
اولین «سیستم حفاظت فعال» تماماً ایرانی با موفقیت روی "تانک ذوالفقار" تست شد

کار سیستم حفاظت فعال این است که توسط رادارهایی که دارد، موشک‌های ضدزرهی که به سوی تانک یا خودروی زرهی شلیک می‌شود را شناسایی و پس از تعیین مختصات دقیق، اطلاعات ثبت شده توسط رادار به سامانه سلاح منتقل شده و سامانه سلاح به دو صورت "ایجاد دیواری از گلوله‌های کوچک ساچمه‌ای" در مقابل موشک و نهایتا برخورد و انفجار موشک قبل از رسیدن به زره‌پوش و یا شلیک "تک پرتابه‌های دفاعی" به سوی موشک ضدزره، آن موشک را قبل از رسیدن به هدف منفجر می‌کند.

تانک پیشرفته و بومی کرار که احتمالا در آینده شاکله اصلی بدنه تانک‌های ایران خواهد شد، با استقبال ارتش و سپاه مواجه شده و نیروهای زمینی ارتش و سپاه هر دو سفارش خرید این تانک را به وزارت دفاع داده‌اند که احتمالا با تحویل انبوهی از این تانک‌ها (شاید همان 700 الی 800 عراده تانکی که معاون وزیر دفاع اعلام کرد) به ارتش و سپاه، توان تهاجمی و زمینی کشورمان تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ورود صدها تانک جدید به سازمان رزم ارتش و سپاه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..