تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تراکم اجرای نمایش‌ها در تابستان پایتخت

روزنامه ایران: دور تازه نمایش‌های فصل تابستان از این هفته و با پایان مسابقات جام جهانی فوتبال آغاز می‌شود. اتفاقی که شاید رونق دوباره‌ای به صندلی‌های تئاتر ببخشد و تماشاخانه‌ها با به صحنه بردن نمایش‌های متنوع و البته پرتعداد، بتوانند تماشاگرانی را که در تب تند جام جهانی، فوتبال را به تماشای تئاتر ترجیح می‌دادند، به سوی خود جلب کنند. ناگفته نماند که دلیل دیگر ریزش مخاطب در اولین ماه تابستان می‌تواند تعطیلی دانشگاه‌ها و بهره نبردن از حضور دانشجویانی باشد که همیشه بخش مهمی از تماشاگران بالقوه تئاتر را تشکیل می‌دهند.

تراکم اجرای نمایش‌ها در تابستان پایتخت

با نگاهی به تعداد نمایش‌هایی که بعد ازجام جهانی، اجرای خود را آغاز کرده‌اند و همین‌طور تراکم نمایش ها در سالن‌ها، به طوری که در هرسالن حداقل دو اجرا و بعضاً سه اجرای مختلف به روی صحنه می‌رود، می‌توان به این نکته رسید که گروه‌های نمایشی و مدیران تماشاخانه‌ها، حساب ویژه‌ای روی تماشاگران فصل تابستان باز کرده‌اند و امیدوارند در میانه فصل، رکودی که در ماه رمضان و جام جهانی بر فروش نمایش‌ها حاکم بود، با استقبال خوب تماشاگران در این ماه جبران شود. تقریباً تمام سالن‌های خصوصی و دولتی تهران از ابتدای این هفته اجراهای تازه‌ای را به روی صحنه برده‌اند که به شرح زیر است:

مجموعه تئاتر شهر

«ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» عنوان نمایشی به‌کارگردانی روح‌الله جعفری است که از 25تیر در سالن چهارسو به صحنه رفته است. نمایشنامه مشهور «ماتیی ویسنی یک»، صحنه‌هایی از زندگی مایرهولد، کارگردان شهیر روس است که برای اجرای نمایشنامه ریچارد سوم شکسپیر با موانع بیشماری روبه روست.

اصغری نوری نیز سال گذشته این متن را در تالار مولوی اجرا کرده است. باید دید رویکرد اجرایی جعفری چه تفاوتهایی با اجرای نوری خواهد داشت.

سالن سایه نیز میزبان نمایشی تک نفره با عنوان «پانزده سال آینده» به کارگردانی سعید زارع و متن مهدی کوشکی است. این نمایش هم از 25 تیرماه اجراهای خود را در این مجموعه آغاز کرده است.

سالن قشقایی اما «گزارش وضع هوا» را نمایش می‌دهد. با کارگردانی و طراحی حرکت عاطفه تهرانی. گزارش وضع هوا مانند آثار پیشین تهرانی، در گونه تئاتر فیزیکال قرار می‌گیرد و به‌خاطر فرم اجرایی متفاوتش، می‌تواند گزینه خوبی برای تماشاگران خاص تئاتر باشد.

سالن حافظ

محمد حاتمی، کارگردان و بازیگر نام‌آشنای تئاتر، از دو روز پیش، نمایش «دیگری» را به سالن حافظ برده است. قصه‌ای پیرامون زنی نویسنده که درگیر با حوادث اجتماع اطرافش است. او قصد دارد رمان آخر خود را براساس حوادث واقعی محیط اطرافش بنویسد که....

خسرو شهراز، توماج دانش‌بهزادی و محمد حاتمی از جمله بازیگران این نمایش هستند.

ایرانشهر

تماشاخانه ایرانشهر که دو هفته‌ای می‌شود اجرای «لیلا و چند مسافر» محمد رحمانیان را در سالن سمندریان میزبانی می‌کند در سالن ناظرزاده کرمانی دو نمایش پرستاره را به روی صحنه برده است. «یک روز تابستانی» به کارگردانی پارسا پیروز‌فر و بازی خودش و رضا بهبودی در ساعت 19 و نمایش «خاموشی کنار دریا» با بازی شهرام حقیقت دوست، خاطره اسدی و علیرضا آرا در ساعت 21. نمایشی به نویسندگی رضا گوران که چند سال پیش در سالن سایه تئاتر شهر اجرا شده و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته بود.

یک روز تابستانی و خاموشی کنار دریا، از 25 تیر به روی صحنه رفته‌اند.

شهرزاد

پردیس تئاتر شهرزاد که به تازگی اولین جشنواره تئاتری خود را با حضور 30 اثر نمایشی پشت سر گذاشته، دور تازه اجراهای تابستانی را از ابتدای هفته آغاز کرده است.

نمایش «فصل شکار بادبادک‌ها» با متنی از جلال تهرانی که چندسال پیش توسط خودش و با بازی بهنوش طباطبایی در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه رفت، این بار با کارگردانی شاهین صادقیان و بازی متین ستوده میهمان پردیس شهرزاد است. فصل شکار بادبادک‌ها از دو روز پیش اجرای خود را آغاز کرده است.

«آفتاب کاران و سایر کشاورزان سرزمین شرق میانه» عنوان عجیب و کنجکاوی برانگیز نمایش پویا پیرحسینلو است. متن این نمایش که توسط پیرحسینلو نوشته شده، برگزیده جایزه نمایشنامه‌نویسی در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است.

بازگشت بیضایی به سنگلج

«افرا»، مطرح‌ترین و پراجرا‌ترین نمایشنامه بهرام بیضایی در دودهه اخیر، با کارگردانی سهیل ساعی از فردا بر صحنه پرخاطره تالار سنگلج خواهد رفت. بهرام بیضایی پیشتر و در اوایل دهه هشتاد این متن را با بازی به یادماندنی مژده شمسایی در تالار وحدت اجرا کرده است.

«آقا دلبر»، نمایش دیگر تماشاخانه سنگلج است که به نویسندگی و کارگردانی علی موسویان هرشب ساعت 19:15 اجرا می‌شود.

تالار مولوی

سالن اصلی تالار مولوی از «آنشرلی با موهای قرمز» اثر برگزیده بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی پذیرایی می‌کند. نمایشی به نویسندگی فراز مهدیان و کارگردانی امیربهاور اکبرپور که سال گذشته با نمایش یک به علاوه دو در بخش مسابقه جشنواره فجر حضور داشت. آنشرلی قصه خواهر و برادری را روایت می‌کند که تصمیم می‌گیرند پسربچه‌ای را به فرزندی قبول کنند. اما به جای پسربچه، دختر بچه‌ای وارد خانه‌شان می‌شود به‌نام آنشرلی....

آنشرلی از 25تیرماه ساعت 19:30 به روی صحنه رفته است.

اجرای دیگر سالن اصلی مولوی، نمایشی به‌ نام «لانه خرگوش» است. متنی از دیوید لیندرزی که نوشین مسعودیان و محمدرضا رادمند به طور مشترک آن را کارگردانی می‌کنند.

لانه خرگوش از فردا میزبان تماشاگران تالار مولوی خواهد بود.

در سالن کوچک مولوی نیز نمایش «اتفاق» براساس متنی از هاینریش بل به کارگردانی مسعود سالاری، از اول مرداد به روی صحنه خواهد رفت.
مستقل

تماشاخانه مستقل تهران میزبان سه اثر نمایشی متفاوت است. کوروش نریمانی به‌ تازگی و پس‌از چندسال دوری از تئاتر، نمایش «شپش» را به نویسندگی خود روی صحنه برده است. نریمانی که در کارنامه خود، معروف به کاشف بازیگران مستعد خصوصاً در ژانر کمدی است، این نمایش را با گروهی از هنرجویان کارگاه بازیگری خود به روی صحنه برده است. باید دید آیا درآینده نیز مانند قبل، از بین آنها استعداد بزرگی کشف خواهد شد؟ شپش هرروز درساعت 19 اجرا خواهد شد. «هیپولیت»، دیگر نمایش تماشاخانه مستقل به کارگردانی فرزاد امینی است که پیش از این در جشنواره بین‌المللی زوگرافو آتن حضور داشته است. هیپولیت از اول مرداد هرشب ساعت 19 به روی صحنه می‌رود.

سومین نمایش تماشاخانه مستقل اثری به نویسندگی و کارگردانی اصغر خلیلی است. «دیکتاتور عاشق»، نمایشی که از عنوانش برمی‌آید که درحال و هوای کارهای قبلی خلیلی و در بستری تاریخی باشد. واپسین نمایش خلیلی از اول مرداد هرشب ساعت 19 اجرا خواهد شد.

باران

سیما تیرانداز آدم‌های مجازی و زندگی‌شان را در نمایش «بوتولیسم» روایت می‌کند. قصه انسان‌هایی که آنقدر در میان روابط مجازی احاطه می‌شوند که در روابط واقعی، تنها می‌مانند. نوشین تبریزی در آخرین تجربه کارگردانی تیرانداز، به‌عنوان نویسنده او را همراهی می‌کند. بوتولیسم اجراهای خود را از 25تیر در تماشاخانه باران آغاز کرده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تراکم اجرای نمایش‌ها در تابستان پایتخت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..