تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دستورالعمل‌های خرید یک ماهی تازه

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛مهمترین نکته و مسئله‌ای که در زمان انتخاب و خرید ماهی مطرح می‌شود تازه بودن آن است.

برخی افراد به راحتی می‌توانند یک ماهی تازه را از مانده تشخیص دهند و بهترین انتخاب را داشته باشند، اما برخی دیگر خیر و این معمولا از این مسئله دوری می‌کنند و آن را یک حرکت حرفه‌ای معنا می‌کنند، اما غافل از اینکه انتخاب یک ماهی تازه چندان هم مشکل نیست.

در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا در این مطلب شما را با دستورالعمل‌های خرید یک ماهی تازه، آشنا نماید، پس پیشنهاد می‌کنیم اگر یک ماهی تازه می‌خواهید این مطلب را از دست ندهید.

دستورالعمل‌های خرید یک ماهی تازه

چگونه ماهی سالم بخریم؟

یکی از خوراکی‌هایی که خوردن آن در طول هفته برای همه‌ی افراد توصیه می‌شود ماهی است.

اما باید توجه داشته باشید که ماهی می‌تواند سلامت شما را به خطر بی اندازد در صورتی که مسموم باشد.

به مشام خود اطمینان کنید

اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که ماهی تازه به هیچ عنوان بو نمی‌دهد. ماهی دارای مقادیری آمونیاک است و هرچه ماهی مانده‌تر باشد بوی تندتری می‌دهد.

ببینید: ماهیگیری عجیب از زیر خاک

برای امتحان این مسئله دفعه بعد که به خرید رفتید سراغ یک ماهی‌فروشی که دارای حوضچه است و ماهی زنده می‌فروشد بروید، خواهید دید که ماهی به هیچ عنوان بوی بدی نمی‌دهد.

دستورالعمل‌های خرید یک ماهی تازه

تشخیص ماهی تازه

حالت فلس‌ها و پولک‌ها در ماهی:

در رابطه با ماهی‌های تازه فلس‌ها کاملا به بدن چسبیده و به سختی جدا می‌شوند در حالی که در ماهی‌های فاسد فلس‌ها برجسته و به راحتی کنده می‌شود.

شکل بدن ماهیها:

بدن ماهی‌های تازه قابلیت ارتجاعی دارد و فاقد ترشحات می‌باشند، ولی بدن ماهی‌های فاسد اگر با انگشتان فشاری روی بدن ماهی وارد می‌شود کاملا ایجاد فرو رفتگی می‌کند و ترشحات بدن ماهی زیاد و حالت چسبندگی دارد.

بیشتر بخوانید: خوراکی‌هایی که سلامت قلب شما را تضمین می‌کند+ اینفوگرافی

چشم‌های ماهی:

درماهی‌های تازه چشم علاوه بر این که شفاف درخشان است، حالت کاملا محدب دارد در صورتیکه در ماهی‌های فاسد چشم ماهی تیره و کدر است و کره چشم بطور کامل در حفره چشم فرو رفته است.

 سرپوش گوشها:

در ماهی‌های تازه سرپوش‌ها بطور کامل و تقریبا چسبیده هستندو سطح داخلی آن‌ها لکه ندارد، ولی در ماهی‌های فاسد این سرپوش‌ها تقریبا جدا هستند و بر روی سطح داخلی آن‌ها لکه‌های قهوه ایی و قرمز رنگ دیده می‌شود.

 حالت آبششها:

در ماهی‌های تازه آبشش‌ها مرطوب و به رنگ قرمز روشن هستند. ولی در ماهی‌های فاسد آبشش‌ها مرطوب نبوده و رنگی خاکستری دارند.

دستورالعمل‌های خرید یک ماهی تازه

نکات مهم برای خرید فیله و ماهی تکه شده

دنبال ماهی‌هایی بگردید که گوشت سرحال و سفتی دارند، اگر هنوز پوست داشت، نباید شل و آویزان باشد، پوست ماهی باید محکم به گوشت آن چسبیده باشد.

بوی بد و دورنگ بودن فیله علامت ماندگی است.

اگر تکه ماهی در بسته‌بندی باشد، ممکن است کمی مایع دور گوشت آن باشد. اگر رنگ آن شفاف بود مشکلی نیست، اما اگر رنگ آن سفید بود، علامت فساد است و حتما می‌دانید که مسمومیت با ماهی خیلی خطرناک است.

در اینجا هم فشار دادن گوشت البته با اجازه فروشنده جواب می‌دهد. گوشت ماهی تازه سفت است و جای انگشت روی آن نمی‌ماند.

ماهی‌های منجمد با بسته‌بندی وکیوم کیفیت خوبی دارند، چون تمام نکات بهداشتی در آن‌ها رعایت شده است و در کارگاه‌های مجهز بسته‌بندی و تمیز شده اند.

مشکل در حمل و نقل است، چون این ماهی‌ها باید از زمان بسته‌بندی تا هنگام عرضه منجمد بمانند.

اگر از این ماهی‌ها استفاده می‌کنید، پس از آب شدن، دوباره آن‌ها را منجمد نکنید، یعنی به اندازه مورد نیاز از آن جدا کرده و بقیه را همچنان منجمد نگه دارید.

راه شناخت ماهی منجمد

ماهی منجمد را در ۲ حالت می‌توان بررسی کرد؛

یکی در حالت انجماد و دیگر بعد از رفع انجماد.

در حالت انجماد اگرچه تشخیص کهنه یا فاسد بودن ماهی به دلیل تاثیر فرآیند انجماد براحتی امکان‌پذیر نیست، اما چشمان فرو رفته و شیری رنگ و بوی نامطبوع ماهی منجمد کهنه قابل تفکیک است.

بیشتر بخوانید: انواع روش های طبخ و پختن ماهی در ایران 

معمولا مردمک چشم ماهی منجمد با کیفیت مطلوب باید دارای یک نقطه سفید رنگ باشد و بر سطح پوست آن سوختگی حاصل از انجماد و زردشدگی دیده نشود.

زرد بودن پوست یا احتمالا گوشت ماهی، حاصل از اکسیداسیون و تجزیه و تخریب چربی‌های آن است که اغلب در شرایط نگهداری نامطلوب در سردخانه ایجاد می‌شود.

اما در بررسی بعد از رفع انجماد ماهی که بسیار مهم است، بهتر می‌توان کهنه یا فاسد بودن ماهی را تشخیص داد.

در ماهی کهنه یا فاسد شده پس از رفع انجماد از برانش‌ها خونابه غلیظ و بد بو به رنگ قهوه‌ای خارج می‌شود، چشم‌ها کدر و بسیار گود رفته است.

پوست و باله‌ها خشک و کدر بوده و براحتی کنده می‌شود و هنگام خالی کردن امعاء و احشای ماهی بوی نامطبوع به مشام می‌رسد.

گوشت این گونه ماهی‌ها نیز حالت سفت و ارتجاعی نداشته به طوری که با فشار انگشت روی گوشت فرورفتگی دائم در آن ایجاد شده و این گوشت هنگام پخت یا سرخ شدن از هم وا می‌رود.

دستورالعمل‌های خرید یک ماهی تازه

توصیه‌هایی برای نگهداری و مصرف ماهی

دمای فریزر برای نگهداری طولانی‌مدت ماهی باید منهای ۱۸ درجه سانتی‌گراد باشد. هرگونه تغییر در دمای فریزر سبب خراب شدن مواد غذایی خصوصا ماهی‌ها می‌شود.

از انباشت بسته‌های ماهی در یک طبقه فریزر جلوگیری کنید؛ چرا که از یک سو جابه‌جایی هوای سرد در میان بسته‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود و یخ‌زدن بخوبی صورت نمی‌گیرد و از سوی دیگر موجب افزایش ناگهانی دمای فریزر و کاهش کیفیت مواد غذایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: مضرات خوردن مداوم ماهی که از آن بی خبر هستید 

معمولا ماهی‌های منجمد با اندازه بزرگ در یک وعده مصرف نمی‌شوند؛ بنابراین هنگام خرید از فروشنده بخواهید که آن‌ها را در مقابل شما تکه کند تا در هنگام مصرف مجبور به انجمادزدایی تمامی ماهی نشوید.

وقتی یخ ماهی را باز می‌کنید باید آن را حداکثر در مدت ۲۴ ساعت به مصرف برسانید.

پماهی‌های منجمدی که توسط عرضه‌کنندگان متخلف انجمادزدایی و به صورت تازه عرضه می‌شوند، بسیار مستعد فساد بوده و معمولا دارای بافتی نرم و شل و حاوی خونابه هستند؛ بنابراین حتما ماهی‌های جنوب را به صورت منجمد و از مراکز معتبر شیلات خریداری کنید و سعی کنید ماهی (چه تازه و چه منجمد) را به صورت بسته‌بندی شده تهیه کنید. ماهی‌های بسته‌بندی شده مجوز و تاریخ مصرف دارند و به دلیل آن که تحت نظارت مستمر ماموران بهداشت هستند خیال شما را از بابت ماندگی، فساد یا چند بار انجماد بودن راحت می‌کنند.

دستورالعمل‌های خرید یک ماهی تازه

ماهی شمال یا ماهی جنوب؟

تصور عمومی بر این است که ماهی جنوب بو می‌دهد و کیفیت پایین‌تری نسبت به ماهی شمال دارد.

این تصور از پایه غلط است. ماهی جنوب و شمال ایران اساسا با هم متفاوتند. ماهی‌های خلیج فارس تکامل یافته‌ترند، به همین دلیل اکثر آن‌ها تیغ کمی دارند و این یک مزیت هنگام خوردن است.

البته استثنا‌هایی هم وجود دارد مثل ماهی صبور در جنوب که پرتیغ است و کفال در شمال که تیغ کمی دارد.

ماهیان جنوب تنوع بسیار زیادی دارند به همین دلیل شما می‌توانید به آسانی ماهی مطابق ذائقه خود پیدا کنید.

یاد بگیرید: طرز تهیه ماهی سالمون با سس سویا و عسل 

ماهی‌های جنوب به این دلیل که در آب پر از نمک و املاح‌تری زندگی می‌کنند و تغذیه متفاوتی دارند، از ماهی‌های شمال طعم بهتر و قوی‌تری دارند، اما درعوض اکثر آن‌ها بافت سفت‌تری دارند پس اگر دوست دارید گوشت ماهی به اصطلاح مثل پنبه نرم باشد، سراغ ماهی‌های شمال مانند ماهی سفید بروید، البته در بین ماهی‌های جنوب هم انتخاب‌های بی‌نظیر و البته گران‌قیمتی مثل حلواسفید (زبیدی) وجود دارد که از نظر بافت و مزه در جهان بی‌رقیب است.

مهم‌ترین دلیلی که ماهی جنوب درنظر عموم بو می‌دهد، فاصله نوار ساحلی جنوب با مرکز کشور است.

ماهی شمال سریع‌تر و آسان‌تر به مرکز می‌رسد بنابراین کیفیت بهتری دارد.

اگر در تهران هستید، بهترین محل برای خرید ماهی جنوب با کیفیت بازار بهجت‌آباد است که ماهی هر روز با پرواز و کاملا تازه عرضه می‌شود.

بسته به کیفیتی که ماهی در این مکان عرضه می‌شود، قیمت آن به نسبت بازار کمی بالاتر است که باتوجه به تازگی و تنوع آن کاملا توجیه‌پذیر است.

گفته می‌شود ماهی به‌خصوص ماهی‌های جنوب دارای مقداری جیوه هستند که برای خانم‌های باردار مناسب نیست.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دستورالعمل‌های خرید یک ماهی تازه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..