تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ردپای «سبوس هاى دامى» در برخی نانوایی ها/ پشت پرده ماجراى استفاده از سفیدکننده‌ها در لبنیات چیست؟

سند ایمنى غذایى تدوین مى شود/افزودن سبوس در نانوایى‌ها مورد تایید نیستبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مفید مدیرکل اداره فرآورده هاى غذایى سازمان غذا و دارو در نشست خبرى که در سازمان غذا و دارو برگزار شد، با اشاره به اینکه سیاست هایی در اداره کل برنامه ریزى کرده ایم، گفت:  رویکردى که اکنون در دنیا وجود دارد بعد از تغیر و تحول در تامین غذا ورویکرد تضمین سلامت غذا از مزرعه تا سفره است و کنترل موادغذایى فقط در کارخانه به معناى امنیت غذایى نیست؛ به دنبال آن هستیم تا زنجیره غذا از مزرعه تا سفره را ردیابى و کنترل کنیم که  براى این کار باید ساختارى ایجاد شود تا قادر به انجام اقدامات در این راستا باشد.

وى از تدوین سند ایمنى غذا خبر داد و گفت: براساس برنامه ریزى وزیر بهداشت سند جامع ایمنى غذا را با یک فوریت تدوین کنیم تا نهادى که اجراکننده این سند تحت عنوان نهاد ایمنى غذاست،  ایجاد کنیم.

مفید اظهار کرد: در سند ایمنى غذا محوریت تعریف نحوه پایش‌ها از مررعه تا سفره است و اینکه چه شاخص هایى باید مورد بررسى شود و قانونگذارى انجام مى شود و روح آن کنترل و ایمنى غذ ا از مزرعه تا سفره است.

رصد میزان خطر محصولات غذایی

مدیرکل اداره فرآورده هاى غذا سازمان غذا و دارو گفت: میزان خطر محصولات غذایى نیز رصد و پایش مى شود زیرا میزان مخاطرات فرآورده‌ها با یکدیگر متفاوت است و تفاهم نامه هایى با کشورهاى پیشرو در زمینه تدوین سند ایمنى غذا منعقد کرده ایم و از برخى در این زمینه از جمله کمیسیونر موادغذایى اتحادیه اروپا مشاوره هایى گرفته ایم که نقطه عطفى در سند ایمنى غذا خواهد بود.

وى تصریح کرد:امیدواریم تا روزجهانى غذا سند ایمنى غذا رو رونمایى کنیم، ایجاد نهاد ملى ایجاد نهاد سیاستگذارى در حوزه ایمنى غذاست و هدف ما تشکیل یک نهاد متمرکز بوده که قرار است این سازمان بر اساس سند مصوب شکل بگیرد و هنوز ساختار آن مشخص نیست و مقرر شده است که این سند همه دست اندرکاران غذا را براى همکارى با این نهاد ملزم کنند.

مفید در خصوص قاچاق غذا گفت: قاچاق در همه حوزه‌ها پدیده شومى است و ساماندهى ورود محصولات با مجوز و کنترل در گمرکات انجام مى شود و برچسب گذارى پس از مجوز واردات انجام مى شود همچنین کنترل در سطح عرضه در دانشگاه هاى علوم پزشکى انجام مى شود و همکارى تنگاتنگ با ستاد مبارزه با قاچاق کالا داریم.

به دنبال کشف سرنخ های قاچاق غذا هستیم

وى افزود: قاچاق در برخى حوزه‌ها صرفا آسیب اقتصادى مى زند، اما در حوزه غذا به سلامت مردم آسیب وارد مى شود؛ در قاچاق غذا بیشتر به دنبال آن هستیم که بتوانیم با کنترل‌ها، سرنخ هاى قاچاق غذا را پیدا کنیم و ریشه قاچاق را بخشکانیم خوشبختانه میزان واردات برخى محصولات، چون قاچاق به دلیل اینکه ارز غیر رسمى قیمت بالایى دارد کاهش پیدا کرده است.

مفید در خصوص باقى مانده سموم در محصولات کشاورزى گفت: گام اول شناسنامه دارکردن باغات و محصولات کشاورزى است و خوشبختانه با قوانین شوراى عالى سلامت وزارت کشاورزى اقداماتى انجام دادند و طى چند ماه آینده اولین گروه محصولات کشاورزى شناسنامه دار معرفى مى شوند.

مزارع كشاورزى شناسنامه دار مى شوند

وی در خصوص ردیابی و شناسایی میزان سموم مصرفی در محصولات کشاورزی اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در رصد و پایش محصولات کشاورزی این است که اگر در مراکز عرضه و فروش محصولات کشاورزی مانند میادین میوه و تره‌بار محصولی را که سموم آن بیش از حد مجاز بود مشاهده می‌کردیم به دلیل آنکه بسته‌بندی یا سبد آن هیچگونه کد شناسایی نداشت امکان ردیابی محصول نبود.

مدیر کل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تعدادی از محصولات کشاورزی در برنامه پایش باقی‌مانده سموم آفت‌کش و باقی‌ماهنده فلزات سنگین مانند نیترات، آرسنیک، سرب و کادمیوم قرار گرفته‌اند گفت: در سال 97 برنامه ما این است که 24 محصول کشاورزی از نظر باقی مانده سموم آفت‌کش و 15 محصول از نظر باقی‌مانده نیترات و فلزات سنگین مورد رصد و پایش قرار گیرند.

پايش ميزان باقى مانده سموم در برنج ٣ استان شمالى

مفید در خصوص برنامه سلامت و ایمنی برنج عنوان کرد: از سال 93 هر برنجی که وارد کشور می‌شود از نظر باقی مانده سموم بر روی آن کنترل صورت می‌گیرد همچنین طرحی برای بررسی میزان سموم باقی مانده در برنج‌های داخلی آغاز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در طرح جامع برای بررسی سلامت برنج‌های ایرانی در سه استان مازندران، گلستان و گیلان اقداماتی صورت گرفته است تا برنج‌های تولیدی در این سه استان از محل شالی‌کوبی‌ها کدیار و یا شناسنامه دار شوند و منطقه کشت شده را در کد درج شده بر روی محصول ثبت کنیم که به دنبال آن پس از آنالیز آزمایشگاهی تصوير كاملى در زمینه میزان باقی مانده سموم در برنج خواهیم داشت.

مدیر کل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به میزان آرسنیک در برنج‌های وارداتی و داخلی گفت: استاندارد بین‌المللی برای حد مجاز آرسنیک در برنج 200BBP است اما استاندارد ایران 150BBP لحاظ شده و برنج‌های تولیدی و وارداتی کشور براساس استاندارد 120BBP تولید یا وارد کشور می‌شوند که این عدد اعتراض برخی واردکنندگان برنج را نز به دنبال داشت اما با پافشاری جلوی
مخالفان ایستادیم.

ايرانى ها ٤٠ كيلو در سال برنج مصرف مى كنند

مفید با بیان اینکه سرانه مصرف برنج در ایران 35 تا 40 کیلو است افزود: ایران برای واردات شرایط سختگیرانه‌ای را لحاظ کرده و سختگیری ما حتی از اتحادیه اروپا بیشتر است همچنین در مورد میزان آرسنیک برنج‌های ایران به هیچ وجه نگرانی وجود ندارد و کمتر از یک درصد برنج‌های ایران (87 درصد) بیش از حد مجاز آرسنیک داشته‌اند.

مدیر کل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو عنوان کرد: به دنبال آن هستیم ساختاری را تعریف کنیم که مواد غذایی را از مزرعه تا سفره بتوانیم مورد رصد و پایش قرار دهیم در این صورت است که می‌توانیم بگوییم امنیت غذایی مردم را تأمین کرده‌ایم.

واردات محصول غذايى مشابه داخل ممنوع است

مفید با تأکید بر اینکه واردات هرگونه ماده غذایی که تولید آن در داخل کشور وجود داشته باشد ممنوع است گفت: به محصولاتی که نمونه مشابه تولید داخل ندارند مجوز واردات می‌دهیم و مجوز واردات با سیاست های سازمان غذا و دارو بر اساس حمایت از کالای ایرانی انجام می‌شود.

افزودن سبوس به نان مورد تاييد نيست

وی در ادامه با بیان اینکه افزودن سبوس به نان در نانوایی‌ها به هیچ عنوان مورد تأیید وزارت بهداشت نیست؛ تأکید کرد: افزودن سبوس در نانوایی‌ها خطر آفرین است زيرا سبوس فرآوری نشده از جذب آهن جلوگیری می‌کند ما غنی‌سازی نان با آهن و اسید فولیک را انجام می‌دهیم تا بتوانيم مشكل كمبود آهن را حل كنيم در حالى كه سبوس‌های خام مشکلاتی برای جذب آهن ایجاد می‌کنند .

مدیر کل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: باید توجه داشت که استفاده از سبوس‌های بهداشتی مورد تأیید نیست و این مسئله تنها محدود به سبوس‌های غیر مجاز نمی‌شود و سبوس‌های غیر مجاز نه تنها مانع از جذب آهن می‌شوند بلکه خطر آلودگی و ورود قارچ در آن‌ها نیز ممکن است.

مفید ادامه داد: در بسیاری از نانوایی‌ها  سبوس‌های آلودگی به نان اضافه می کنند و برخی از این  سبوس‌ها مصارف دامی دارند، بهترین راه برای اضافه کردن سبوس به نان این است که میزان سبوس گيرى آرد کم باشد و آردها با درصد سبوس بالا به نانوایی‌ها عرضه شود.

سبوس هاى فرآورى شده و بهداشتى به بازار مى آيند

وی با بیان اینکه بهترین درصد سبوس‌گیری آرد بر اساس توصیه متخصصان و اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت 7 تا 10 درصد است گفت: میزان سبوس‌گیری برای آرد بسته به نان‌ها متفاوت است، سبوس‌گیری برای نان سنگک 7 درصد و برای سایر نان‌های سفید 10 درصد توصیه می‌شود البته به تازگی برخی کارخانه‌ها به دنبال تولید سبوس فرآوری شده بهداشتی هستند این سبوس‌ها در کارخانه فرایند تخمیر را طی می‌کنند که در این صورت اضافه کردن آن به نان و مواد غذایی خطری به دنبال ندارد اما اکنون فراوانی این نوع سبوس‌ها کم بوده و قیمت آن‌ها بالا است.

كاهش ١٠ درصدى قند و نمك موادغذايى

مدیر کل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به برنامه سازمان غذا و دارو برای کاهش میزان قند، نمک و چربی در مواد غذایی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی که وزارت بهداشت پیگیری می کند کاهش بیماری‌های غیر واگیر است که در این راستا سازمان غذا و دارو به دنبال کاهش قند، نمک و چربی در محصولات غذایی است.

مفید ادامه داد: بر اساس دستورالعمل‌های تدوین شده و همکاری با سازمان استاندارد مقرر شده است که 10 درصد میزان قند، نمک و چربی در محصولاتی که قند و نمک و افزودنی دارند کاهش پیدا کند و در این راستا جلسات متعددی با صنعت و متخصصان برگزار کرده‌ایم تا میزان قند و چربی مواد غذایی را به حداقل ممکن در فرآورده‌های غذایی برسانیم.

كاهش ٤٠ درصدى نمك نان مصرفى ايرانى ها

وی از کاهش ٤٠ درصدی نمک نان خبر داد و گفت:میزان نمک مصرفی در نان ١/٨ درصد بود که اکنون میزان آن به یک درصد در نان‌های سنتی و کمتر از یک درصد در نان‌های صنعتی رسیده است.

مدیر کل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تأکید کرد: بیش‌خوری نمک در ایران بسیار بالا است و میزان مصرف نمک در غذای ایرانی ها باید به نصف کاهش پیدا کند البته بخشی از آن به ذائقه مردم بر می‌گردد همچنین ما در این زمینه شرط ورود محصولات غذایی به کشور را کاهش ٤٠ تا ٥٠ درصدی شکر و نمک آن‌ها به واردکنندکان اعلام کرده‌ایم.

تبليغات كالاهاى آسيب رسان به سلامت ممنوع است

مفید در خصوص مصرف نوشیدنی‌های آسیب رسان به سلامت گفت: در برخی از محصولات الگوی مصرف باید مد نظر قرار بگیرد و نمی‌توان برای همه افراد یک نسخه پیچید که از چه ماده غذایی چه میزان باید مصرف کنند همچنین باید توجه داشت صدور پروانه برای برخی مواد غذایی مانند نوشابه‌ها به معنای آن نیست که مردم می‌توانند به هر میزان که می‌خواهند از آن ماده غذایی مصرف کنند و هدف ما برای درج برچسب رنگی روی مواد غذایی در همین راستا بوده است.

وی در ادامه به ممنوعيت تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت مردم اشاره کرد و افزود: ما لیست کالاهای آسیب‌رسان که تبلیغات آن‌ها محدود شده است به صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کرده‌ایم که این موضوع یکی از مصوبات کارگروه امنیت غذایی است همچنین باید توجه داشت این کالاها از نظر تبلیغ غیر مجاز هستند و مصرف بیش از حد آن‌ها مورد تأیید نیست.

ماجرای سفیدکننده ها در لبنیات کارخانه ای

وی در ادامه با بیان اینکه سلامت لبنیات سنتی و فله‌ای مورد تأیید وزارت بهداشت نیست گفت: در بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم دریافتیم بر خلاف برخی حاشیه‌سازی‌ها برای لبنیات کارخانه‌ای در خصوص استفاده از سفید کننده‌ها صورت گرفته مشکل اصلی در لبنیات سنتی و ماست‌بندی‌هایی است که بدون پروانه و به تعداد زیاد در سطح شهر فعالیت می‌کنند.

مدیر کل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ادامه داد: بیشتر تولیدکنندگان لبنیات سنتی این ژست را می‌گیرند که محصولات کارخانه‌ای ناسالم و محصولات سنتی سالم است اما بر اساس بررسی‌های صورت گرفته دریافته‌ایم که بیشتر مشکلات در حوزه لبنیات مربوط به فله فروشی‌ها است و واحد‌های لبنیات کارخانه‌ای که تحت نظارت و کنترل سازمان غذا و دارو قرار دارند لبنیات آن‌ها سلامت است و سفیدکننده در آن‌ها استفاده نمی‌شوند.

آرد نانوايى ها با ويتامين دى غنى سازى مى شود

مفید در خصوص برخی تبلیغات در مورد روغن‌های غنی شده با ویتامین D عنوان کرد: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته نشان داده شده است که اقشار مختلف جامعه به شدت کمبود ویتامین D دارند بنابراین دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اقداماتی را برای مبارزه با این کمبود در دست اجرا گرفت و یکی از اقدامات صورت گرفته مکمل‌یاری ویتامین D بود.

وی از طرح غنی‌سازی آرد با ویتامین D در سال جاری خبر داد و افزود: امسال طرحی در وزارت بهداشت پیگیری می‌شود که بر اساس آن غنی‌سازی، شیر، روغن و آرد مورد توجه قرار گرفته است بر اساس تصمیم‌گیری‌ها مقرر شد که یکی از این سه محصول به اجبار با ویتامین D غنی‌سازی شوند با توجه به اینکه سرانه مصرف شیر در ایران کم است تصمیم‌گیری‌ها در مورد غنی‌سازی با شیر اینطور شد که غنى سازى شير با اين ويتامين اجباری نباشد و تولیدکننده را تشویق به غنی‌سازی شیر با ویتامین D کنیم.

مدیر کل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ادامه داد: برای آن که مصرف روغن به طور عام فراگیر نیست و تمایل به بیش خوری آن وجود ندارد در طرح وزارت بهداشت غنی سازی آرد با ویتامین D در دستور کار قرار گرفته و این کار در یک استان به طور پایلوت کلید خواهد خورد و پس از بررسی میزان ویتامین D در مصرف‌کنندگان این طرح به صورت کشوری انجام خواهد شد.

هيچ واحدى مجوز توليد شير الاغ ندارد

مفید در پاسخ به سوالی در زمینه تبلیغات شیر الاغ و اسب در فضای مجازی گفت: این شیرها بهترین شیر برای انسان و نزدیکترین شیرها به شیر مادر هستند و بر خلاف اخباری که در فضای مجازی منتشر شده است هیچ واحدی مجوز تولید شیر الاغ و اسب نگرفته است زیرا  الاغ و اسبی که بخواهند از شیر آن استفاده کنند فقط به منظور تولید شیر باید نگهداری شوند و نبايد از آن براى ساير امور استفاده شود درنتیججه قیمت آن در اروپا گران است.

سازمان غذا و دارو بايد در حوزه دخانيات ورود كند

در ادامه کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در خصوص تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت گفت: یکی از کالاهای آسیب رسان به سلامت دخانیات است که به نظر ما سازمان غذا و دارو باید در این زمینه ورود کند و این یکی از ضعف ها در کشور است سازمان غذا و دارو متولی سلامت مواد مصرفی در جامعه است و اکنون نهاد نظارتی و متولى کشت و تولید دخانیات یکجا است که این موضوع به هیچ وجه در دنيا مورد تأیید نیست.

آیا ماهی تیلا پیلا مضر است؟

دادمهر رئیس اداره نظارت بر فرآورده‌های غذایی با منشأ دامی و دریایی در خصوص برخی حواشی در مورد ماهی تیلاپیلا گفت: بحث‌های مطرح شده در مورد ماهی تیلا پیلا بیشتر مربوط به موضوعات اقتصادی و بحث‌های زیست محیطی بود و برخی شرکت‌ها برای واردات این ماهی با یکدیگر اختلاف داشتند اما بر اساس بررسی‌ها ماهی تیلاپیلا مضر نیست.

وی ادامه داد: گوشت ماهیان و گوشت قرمز مزیت دارد اما بحث‌هایی که در مورد سلامت نبودن ماهی تیلا پیلا مطرح شده است صحت ندارد.

دادمهر تصریح کرد: واردات ماهی تیلاپیلا تنها در برهه‌ای از زمان ممنوع شد و اکنون در زمینه واردات آن مشکلاتی وجود ندارد و این ماهی مضر نیست.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ردپای «سبوس هاى دامى» در برخی نانوایی ها/ پشت پرده ماجراى استفاده از سفیدکننده‌ها در لبنیات چیست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..