تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ال جی موبایل؛ از عرش تا فرش [بخش سوم-آخر]

همانطور که شب گذشته در دیجیاتو خواندید بعد از وخامت یافتن اوضاع مالی ال جی، ساختار مدیریتی این شرکت به کل دستخوش تحول شد و سکان هدایت واحد موبایل آن هم که پیشتر تفاهم نامه همکاری با مایکروسافت را به امضا رسانده بود به دست پارک جونگ سئوک سپرده شد. پارک مرد روزهای سخت بود و پیشتر آمادگی های لازم را برای تصدی این سمت در واحد توسعه و تحقیق ال جی کسب کرده بود.

در مطلب شب گذشته همچنین خواندید اپتیموس ۷ (نخستین ماحصل همکاری ال جی و مایکروسافت) که در نوامبر ۲۰۱۰ عرضه گردید به خاطر موفقیت هایی که در بازارهای اروپای غربی، استرالیا و سنگاپور کسب کرده بود نوید بخش آینده ای روشن برای واحد موبایل ال جی بود. روی هم رفته اما این شرکت تنها دو مدل موبایل اپتیموس را به همراه سیستم عامل ویندوز فون روانه بازار کرد و شمار اعضای اندرویدی سری اپتیموس به حدود ۲۰ مدل می رسید.

مدیران ال جی تا یکی-دو سال فقط نظاره گر پیشرفت اندروید بودند

مایکروسافت به آرامی پیش می رفت و تلاشی برای نگه داشتن کاربران در اکوسیستم ویندوز فون نمی کرد، از آن سو اما این دوران مصادف شده بود با عرضه نسخه های مختلف اندروید از جمله نان زنجبیلی و بستنی نونی (Ice cream sandwich) که توانسته بود به خاطر ساده سازی رابط کاربری دیدگاه های مثبتی را از سوی نشریات معتبر جهانی از جمله آرس تکنیکا دریافت کند. لذا مدیران ال جی که شاهد موفقیت های روز افزون اندروید و بازار کساد ویندوز فون بودند برای مدت یک سال (۲۰۱۱) هیچ موبایلی مبتنی بر این سیستم عامل معرفی نکردند و صرفا اوضاع را زیر نظر داشتند.

تولد سری جی ال جی

ال جی اپتیموس جی

در سال ۲۰۱۲ و همزمان با راه اندازی مارکت اندروید موسوم به گوگل پلی، ال جی از گوشی اندرویدی تازه خود موسوم به اپتیموس جی رونمایی کرد که تنها چهار ماه بعد از عرضه اش به بازار کشورهای کره، ژاپن، کانادا و آمریکا به فروش یک میلیونی دست پیدا کرد. این موبایل قرابت خاصی هم با نکسوس ۴ داشت که همان سال ال جی با همکاری گوگل به بازار عرضه کرد.

اپتیموس جی را بهترین گوشی ال جی طی دوران فعالیتش لقب دادند

موفقیت اپتیموس جی موجب شد که از آن سال به بعد حرف G در تمامی گوشی های پریمیم ال جی حضوری پر رنگ داشته باشد. اما نکته قابل توجه دیگر آنکه اپتیموس جی ضمن برخورداری از امکاناتی فوق العاده اولین گوشی بهره مند از چیپست ۱.۵ گیگاهرتزی اسنپدراگون S4 Pro محسوب می شد. این موبایل همچنین دو گیگابایت رم داشت و یک نمایشگر IPS HD با تراکم پیکسلی 318ppi برایش در نظر گرفته شده بود. نشریات مختلف در تمجید و تقدیر از اپتیموس جی مطالب مختلفی را منتشر کردند؛ برای مثال CNet از اپتیموس جی تحت عنوان بهترین گوشی عرضه شده توسط ال جی در تاریخ فعالیت چندین ساله اش یاد کرد و امتیاز ۸.۳ از ۱۰ را به آن اختصاص داد. کمی بعد از عرضه این گوشی ال جی اعلام کرد که به تولید سری اپتیموس پایان می دهد و تلاش هایش در زمینه موبایل را تحت نام برند سری جی ادامه خواهد داد.

ال جی جی ۲

در سپتامبر سال ۲۰۱۳ ال جی از گوشی جی ۲ رونمایی کرد که در واقع نخستین عضو از خانواده موبایل های سری جی محسوب می شد. بدنه این محصول پلاستیکی بود و از این لحاظ می توان گفت که از گوشی های جدید سامسونگ در آن دوران تبعیت می کرد. شرکت سازنده یک نمایشگر نسبتا بزرگ تر (نسبت به نمایشگر ۴.۷ اینچی اپتیموس جی) ۵.۲ اینچی برای آن موبایل در نظر گرفته بود، هرچند جثه آن علیرغم نمایشگر نسبتا بزرگی که داشت جمع و جور دیده می شد.

یکی دیگر از نوآوری های ال جی را می توان در جایگذاری دکمه های تنظیم صدا و پاور در بخش پشتی بدنه این موبایل دانست. بازتاب رسانه ای این گوشی هم مانند اپتیموس جی مثبت بود و در نشریات مختلف از امکانات و قابلیت های فوق العاده آن تقدیر و تشکر به عمل آمده بود. نمایشگر جی ۲ ال جی بسیار شارپ بود و رنگ ها را بسیار واضح و روشن نشان می داد اما بدنه پلاستیکی آن دل کاربران را می زد و کیفیت کلی اش را در نظرشان پایین آورده بود. در کنار این بدنه پلاستیکی برخی مشکلات دیگر نظیر گرم شدن بیش از اندازه حین کار، خالی شدن یکباره باتری و صدای پایین دستگاه نیز باعث آزردگی خاطر کاربران می شد.

ال جی جی ۳ در ۱۱ ماه نخست عرضه ۱۰ میلیون دستگاه فروش داشت

در سال ۲۰۱۴ نیز ال جی گوشی جی ۳ را ارائه کرد که با حاشیه های کم و جایگذاری دکمه های فیزیکی اش در پشت بدنه شباهت هایی بسیار با نسل پیشین خود داشت و بخش هایی از بدنه آن علیرغم نارضایتی کاربران از پلاستیک ساخته شده بود. جی ۳ اولین گوشی بهره مند از نمایشگر Quad HD دنیا بود که رزولوشنی برابر با 1440p داشت. سخت افزار این موبایل هم در مقایسه با رقبایش ستودنی بود و در ۱۱ ماه نخست عرضه اش به بازار ۱۰ میلیون دستگاه از آن در سرتاسر دنیا به فروش رفت.

ال جی جی ۴

گوشی ال جی جی ۴ در سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه شد و میتوان آن را نسخه تکامل یافته ای از مدل جی ۳ دانست که صرفا به لحاظ طراحی، دوربین و نمایشگر دستخوش بهبودهایی شده بود. اما دکمه های تنظیم صدا و راه اندازی دوربین دستگاه به پیروی از نسل های پیشینش همچنان در پشت دستگاه حضور داشتند.

ال جی جی 4 به جز بدنه چرمی، نوآوری خاصی را ارائه نمی کرد

یکی از خصوصیات این گوشی کاور چرمی شکل آن بود که در انبوه موبایل های ساخته شده از فلز و شیشه بازار ظاهر و حسی طبیعی به آن می داد و البته کاورهای پلاستیکی رنگارنگی که کاربران می توانستند با ساعت های هوشمند خود ست کنند. دوربین، نمایشگر و عملکرد کلی این موبایل از سوی منتقدان ستوده می شد، با این حال بسیاری باور داشتند که جی ۴ فاقد نوآوری های لازم است و تمایز خاصی با دیگر نسل های پیشین خود ندارد.

جی ۴ ال جی از یک مشکل بسیار مهم و البته آزاردهنده رنج می برد و آن بوت لوپ یا بوت شدن های پیوسته و بی پایان این گوشی بود که در نتیجه ارتباط ضعیف میان اجزای داخلی دستگاه اتفاق می افتاد. ال جی البته کمی بعد تایید کرد که برخی از گوشی های جی ۴ آن دارای نقص در تولید هستند و بدون هیچ هزینه ای تعمیرشان می کند.

با نگاهی به تصاویر سه عضو خانواده جی از این شرکت کره ای حتما تایید می کنید که همه آنها از طراحی تقریبا یکسانی بهره می بردند و به خاطر نمایشگرهای معمولی خود و البته ظاهر پلاستیکی شان از سوی کاربران مورد انتقاد قرار داشتند. ال جی هم چندان بی تفاوت نسبت به این گلایه ها نبود و به ارائه یک طراحی نوین می اندیشید.

ظهور طراحی ماژولار

ال جی جی ۵

در جریان کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶ ال جی از نخستین موبایل ماژولار خود تحت اسم جی ۵ رونمایی کرد. این محصول در کنار طراحی متفاوتش که امکان استفاده از ماژول های مختلفی چون دوربین و باتری را برایش فراهم می کرد دستخوش یک تحول قابل توجه دیگر هم شده بود و آن شاسی آلومینیومی یکپارچه اش بود. بخش پایینی بدنه دستگاه که باتری را شامل می شد از جایش خارج می گردید و می شد ماژول هایی با کارایی متفاوت از جمله دوربین واقعیت مجازی را به جای آن قرار داد. در واقع ایده اصلی این بود که به مرور نیاز به خرید گوشی های جدید در کاربران از بین برود و صرفا با بهبود بخش هایی نظیر باتری، دوربین و مانند آن، گوشی های خود را ارتقاء دهند.

دوستان ال جی به زودی از یادها رفتند

نقدهای مختلفی در رابطه با این موبایل نوشته می شد؛ در این میان جی ۵ گاهی به خاطر بدنه آلومینیومی اش مورد تقدیر قرار می گرفت و در جایی سیستم ماژولار آن به خاطر کمبود لوازم جانبی (ماژول) و لزوم خاموش کردن دستگاه برای تعویض شان به باد انتقاد گرفته می شد. از سوی دیگر این ماژول ها که تحت عنوان دوستان جی ۵ از آنها یاد می شد قیمت بالایی داشتند و هزینه اضافی را بر دوش کاربر تحمیل می کردند. سایه انداختن نمایشگر این گوشی هم یکی دیگر از معضلاتی بود که کاربران با آن دست و پنجه نرم می کردند، مشکلی که به سری V و به خصوص V20 هم راه پیدا کرد.

ال جی جی ۵

در فوریه سال ۲۰۱۷ گوشی جی ۶ ال جی با طراحی متفاوت نسبت به نسل های پیشین خود و البته سایر موبایل های موجود در بازار معرفی شد. این گوشی به جای نسبت تصویر ۱۶:۹ دارای نسبت تصویر ۱۸:۹ بود و به همین خاطر اندکی کشیده تر از رقبای همسطح خود دیده می شد. شاسی دستگاه از فلز ساخته شده بود و بخش پشتی بدنه آن به شیشه مقاوم گوریلا گلس مجهز شده بود. یک نمایشگر ۵.۷ اینچی FullVision IPS LCD هم برای آن در نظر گرفته شده بود.

ال جی جی 6 در برابر رقیب اصلی اش یعنی گلکسی اس 8 حرفی برای گفتن نداشت

جی ۶ همچنین نمایشگری با حاشیه های اندک داشت و کمی بعد ال جی نسخه بهبود یافته ای از آن موسوم به جی ۶ پلاس را معرفی کرد که شش گیگابایت رم داشت و حافظه داخلی اش به ۱۲۸ گیگابایت ارتقاء داده شده بود. اما جی ۶ ال جی در مقایسه با پرچمدار هم رده سامسونگ یعنی گلکسی اس ۸ دارای دو کاستی عمده بود. نخست نمایشگر این موبایل که در برابر صفحه نمایش سوپر امولد رقیب هموطنش (با پشتیبانی از ۱۶ میلیون رنگ) رنگ می باخت و دیگری چیپست اسنپدراگون ۸۲۱ آن که قدیمی تر از چیپست اسنپدراگون ۸۳۵ گلکسی اس ۸ بود.

هوشمندی به سبک ThinQ

ال جی G7 ThinQ

در سال ۲۰۱۸ به سر می بریم و در حالی که شرکت ها برای بهبود کیفیت امکانات مختلف موبایل های تولیدی شان با یکدیگر مسابقه گذاشته اند و پرچمدارانی با نمایشگر اولد و سوپر امولد به بازار عرضه می کنند، ال جی همچنان به نمایشگرهای LCD وفادار مانده و نسل بعدی از گوشی جی ۶ را با نام جی ۷ ThinQ و البته نمایشگر LCD معرفی کرد. مدیران این شرکت در توضیح دلایل خود برای استفاده از این تکنولوژی نسبتا قدیمی جی ۷ ThinQ را پرچمداری اقتصادی خواندند که سعی در راضی نگه داشتن عموم کاربران دارد. طبق اعلام ال جی، اسمارت فون های سری V این شرکت در زمره محصولات پریمیم قرار دارند و به همین خاطر پنل های اولد صرفا به این گروه اختصاص داده خواهد شد.

جی 7 برای برگرداندن اوضاع به نفع ال جی کار سختی را پیش رو دارد

جی ۷ ThinQ موبایلی با کلیه امکانات یک پرچمدار است که به پیروی از اپل نمایشگری همراه با بریدگی دارد و از آنجایی که برند ThinQ هم در نام آن به چشم می خورد به برخی قابلیت های مبتنی بر هوش مصنوعی نیز مجهز شده. این برند نخستین بار در CES 2011 و برای یخچال ال جی مورد استفاده قرار گرفت و از آن پس به مرور در نام کلیه محصولات ال جی که قابلیت هایی در زمینه هوش مصنوعی داشتند به کار رفت. اما نقطه ضعف اصلی این گوشی نیز به تبعیت نسل های قبلی اش در نمایشگر آن قرار دارد و آن مساله نوردهی موضعی نمایشگر ال سی دی است که در فوروم هایی نظیر ردیت و XDA Developers به آن پرداخته شده و تا کنون برای بسیاری از کاربران اتفاق افتاده است.

خمیده خودترمیم

ال جی که از موفقیت موبایل هایش اعتماد به نفس زیادی را کسب کرده بود به همه نشان داد که از درنوردیدن افق های جدید واهمه ای ندارد و در سال ۲۰۱۳ دست به ابتکار عملی دیگر زد. بدون تردید G Flex از بسیاری نظرها یک گوشی منحصر به فرد محسوب می شد، برای مثال نخستین موبایلی است که به جای شیشه خمیده روی صفحه نمایش، از نمایشگری واقعا منحنی بهره می برد، هر چند کاربرد دقیق آن مشخص نبود. از سوی دیگر به لطف قابلیت «خود ترمیمی» خط و خش های جزئی روی قاب پشتی به صورت خودکار بهبود می یابند.

سری V

سری وی ال جی گروه موبایل های اندرویدی پیشرفته این شرکت را تشکیل می دهند که در رده ای بالاتر از سری جی قرار می گیرند. نخستین عضو این خانواده وی ۱۰ نام داشت که در سپتامبر ۲۰۱۵ از راه رسید و به خاطر نمایشگر نواری ثانویه اش که در بالای نمایشگر اصلی دستگاه قرار می گرفت به شدت مورد توجه قرار گرفت. دو دوربین پنج مگاپیکسلی هم در بخش جلویی بدنه این موبایل خودنمای می کرد که یکی از آنها زاویه واید ۱۲۰ درجه داشت. ضمن آنکه مکانیزمهای کنترلی متنوعی برای ادیت فیلم ها برایش در نظر گرفته شده بود.

عملکرد مالی ناامید کننده

ال جی در گزارش مالی سال 2010 خود از افزایش درآمد 10.9 درصدی واحد موبایل به خاطر فروش خوب اپتیموس وان خبر داد. در این اسل بیش از 30.6 میلیون دستگاه تلفن همراه از این شرکت به فروش رسید که نشان دهنده افزایش 8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بود. ال جی گفت تمام تلاشش را می کند تا سودآوری این بخش را با تمرکز روی محصولات پریمیوم افزایش دهد.

ال جی موبایل در گزارش سال 2011 هم به فروش مطلوب گوشی اپتیموس LTE اشاره کرد. این واحد در سال 2011 توانست به فروش 10.55 میلیارد دلاری دست یابد، که البته در مقایسه با سال 2010 کاهش 9.9 درصدی را تجربه کرد. ال جی گفت تمرکز روی بازارهای استراتژیک و توسعه موبایل های مجهز به فناوری LTE را برای سال 2012 در دستور کار قرار می دهد.

عرضه سریع گوشی هایی با پشتیبانی از شبکه LTE روزگار خوشی را برای ال جی رقم زد

استراتژی ال جی جواب داد و گزارش مالی سال 2012 این شرکت هم سهامداران را خوشحال کرد. آمار عرضه تلفن هوشمند در سه ماهه پایانی سال 2012 نسبت به مدت مشابه سال قبل 23 درصد افزایش یافت و به 8.6 میلیون دستگاه رسید. درآمد ال جی از بخش موبایل و محصولاتی نظیر اپتیموس جی و Vu:2 هم در سه ماهه چهارم سال 2012 به 2.58 میلیارد دلار رسید که افزایش 15 درصدی را نشان می داد. ال جی تصمیم گرفت برای سال بعد محصولات سری جی، ال و اف را به بازارهای نوظهور عرضه کند.

سال 2013، یعنی همان سالی که گوشی های جذابی مثل G2 و نکسوس 5 معرفی شدند، دوران درخشان واحد موبایل ال جی به شمار می رفت. درآمد سالانه این بخش در سال 2013 نسبت به سال قبل 29 درصد افزایش یافت و به 11.85 میلیارد دلار رسید. عرضه 13.2 میلیون دستگاه موبایل هوشمند در این سال هم رشد 54 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می داد.

در سال بعد هم این روند رو به رشد ادامه یافت و گزارش مالی ال جی برای سال 2014 درآمد 14.26 میلیارد دلاری واحد موبایل را نشان می داد، یعنی 16 درصد بیشتر از سال قبل. ال جی در این سال توانست 78.2 میلیون دستگاه موبایل به فروش برساند که در میان آنها 59.1 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به چشم می خورد. با این حال شرکت کره ای رسماً اعلام کرد که با چالش های بزرگی از سوی سازندگان مطرح دنیای موبایل روبرو شده و به همین دلیل، روی تقویت برند، بهینه سازی فرایندهای کسب و کار و بازارهای کلیدی تمرکز خواهند کرد.

نخستین نشانه های رکود بخش موبایل ال جی از اواسط سال 2015 دیده شد

در سال 2015 نخستین نشانه ها از رکود در بخش موبایل ال جی به چشم خورد. گزارش مالی ال جی سال 2015 نشان داد که درآمد واحد موبایل ال جی نسبت به سال قبل تغییر خاصی نداشته و توانسته 59.7 دستگاه موبایل هوشمند به فروش برساند، یعنی تقریباً همان رقمی که در سال 2014 گزارش شده بود. ال جی اعلام کرد به خاطر افزایش تنوع بازار موبایل های پریمیوم و کاهش قیمت محصولات میان رده، سال سختی را پیش رو خواهد داشت. در این سال به خاطر عملکرد ضعیف واحد موبایل و تلویزیون، درآمد کل ال جی به 48.8 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال 2014 کاهش محسوسی داشت.

پیش بینی ال جی درست بود و گزارش مالی سال 2016 این شرکت چنگی به دل نمی زد. شرکت کره ای در سال 2016 به درآمد 47.92 میلیون دلاری دست یافت، یعنی باز هم کمتر از سال قبل. درآمد خالص ال جی در این سال به 109.31 میلیون دلار رسید اما به خاطر عملکرد ضعیف بخش موبایل و عدم استقبال بازار از محصولاتی نظیر G5 و V20، فقط سه ماهه پایانی سال 2016 برای آنها 223.98 میلیون دلار زیان را به همراه داشت. ال جی امیدوار بود با معرفی G6 بتواند در سال 2017 وضعیت را بهبود بخشد، اما باز هم موفق نشد.

Digipic-LG G6

ال جی در سال 2017 میلادی وضعیت خوبی داشت و توانست به 55.5 میلیارد دلار درآمد برسد که در تاریخ این شرکت سابقه نداشت. سود عملیاتی این شرکت هم در مجموع به 330.9 میلیون دلار رسید، اما باز هم زیاندهی واحد موبایل ادامه داشت و حتی عرضه V30 هم نتوانست این بخش را نجات دهد، به گونه ای که زیان سه ماهه پایانی این بخش به 192.33 میلیون دلار رسید.

نهایتاً در آخرین گزارش مالی ال جی که به سه ماهه نخست 2018 بر می گردد نشانه هایی از بهبود در اوضاع واحد موبایل ال جی دیده می شود. در سه ماهه نخست سال جاری میلادی واحد موبایل ال جی توانست به فروش 2.01 میلیون دلار برسد اما باز هم 126.85 میلیون دلار زیان داد. ال جی همچنان امیدوار است که با عرضه G7 ThinQ، بهبود خدمات مشتریان و راه اندازی مرکز ارتقاء نرم افزاری بتواند در سال جاری به سوددهی برسد، هرچند کار بسیار سختی را پیش رو دارد.

جمع بندی

همانطور که در مطالب سریالی چند شب گذشته خواندید ال جی در تمامی این سال ها مشغول آزمون و خطا بوده و انواع و اقسام ایده هایش را به واقعیت بدل کرده تا به برگ برنده اش دست پیدا کند. این شرکت در برهه ای به دنبال ساخت موبایل هایی با بدنه خمیده رفت و بعد از اندک زمانی طراحی ماژولار را به کاربرانش هدیه داد. از آنطرف گروه دیگری از محصولات را تحت عنوان سری وی عرضه می کند که قیمت نسبت بالایی دارند و پیشتر به خاطر مشکل سوختگی موقت پیکسل در نمایشگرهایشان مورد انتقاد قرار گرفته اند. لذا نوآوری های ال جی گرچه به نوبه خود ارزشمندند اما عملکرد مالی ضعیف آن در حوزه موبایل و کاهش پیوسته خریداران گوشی های این شرکت می تواند نشانه ای دال بر اشتباه بودن مسیری باشد که ال جی از سال ها پیش در آن قدم گذاشته و موفقیت را به رویایی برای مدیرانش بدل کرده.

بخش های اول و دوم این مطلب از طریق لینک های زیر قابل دسترس هستند:




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ال جی موبایل؛ از عرش تا فرش [بخش سوم-آخر]»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..