تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آذربایجان غربی ۱۹۵ هزار بی سواد دارد/ اعلام جزئیات بی سوادی؛ ممنوع!

ساعت: 11:12 منتشر شده در مورخ: 1397/04/26 شناسه خبر: 1387107

آذربایجان غربی با وجود بیش از ۱۹۵ هزار نفر بیسواد، جزو ۴ استان دارای بیشترین ضریب بیسوادی قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، آذربایجان غربی، لرستان، سیستان و بلوچستان و کرمان ۴ استانی هستند که دارای بیشترین ضریب بیسوادی در کشور بوده و البته همواره این استان ها به ویژه استان مرزی و محروم آذربایجان غربی لازم التوجه است که به لحاظ محرومیت باید اقدامات اساسی برای پیشرفت و توسعه استان در موضوعات مختلف صورت گیرد.

«ابراهیم محمدی» در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با اشاره به این که آذربایجان غربی از لحاظ رتبه بیسوادی در جایگاه مطلوبی قرار ندارد، اظهار می کند: با وجود اینکه آذربایجان غربی جزو ۴ استانی است که دارای بیشترین آمار بیسوادی بوده اما به لحاظ رشد سواد طی ۲ سال گذشته رتبه ششم کشور را از آن خود کرده است.

وی می گوید: میانگین سواد در کشور ۹۴٫۷۳ است و در استان ما این میانگین ۹۰٫۷ درصد بوده و تنها ۴ درصد با میانگین کشوری فاصله داریم.

وی با اشاره به مهم ترین دلایل بیسوادی در استان، ابراز می کند: در مسئله سواد آموزی در استان ما از گذشته های دور امری ریشه دار در فرهنگ و باورهای مردمان قدیمی بوده که باور چندانی به تحصیل نداشته و عموما دختران خود را از تحصیل منع می کردند.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود با اشاره به مهم ترین راهکارهای انجام شده اذعان می کند: در سال های اخیر با اجرای طرح شتاب بخشی سوادآموزی علاوه بر برگزاری کلاس های سواد آموزی از مشارکت و همکاری دستگاه های دیگر نیز استاده شده است.

محمدی با اشاره به مراکز یادگیری سواد بیان می کند: آذربایجان غربی پس از خراسان رتبه دوم را از نظر تعداد مراکز یادگیری سواد در کشور داشته و سعی بر این داریم تا در سال جاری این ۳۷ مرکز را به ۴۰ مرکز یادگیری در استان افزایش دهیم.

وی عنوان می کند: در حوزه افزایش انگیزه تحصیل زنان با همکاری عشایر و امور بانوان استانداری آذربایجان غربی همکاری های خوبی آغاز شده که سعی بر این است میانگین سواد جمعیت استان را به به میانگین کشوری نزدیک تر کنیم.

* ارائه مشخصات بیسوادان ممنوع است

«مقصود رزم آرا» در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، اظهار می کند: جمعیت بیسواد استان به دو گروه دانش آموزان بازمانده از تحصیل و سواد آموزان بزرگسال تقسیم می شود.

وی می گوید: آمارگیری بیسوادان بر عهده سازمان برنامه و بودجه بوده اما بر اساس قانون ارائه نام و مشخصات بیسوادان ممنوع بوده و آموزش و پرورش استان باید از راه های دیگری برای شناسایی افراد بیسواد اقدام کند.

سرپرست معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی با اشاره به همکاری ۱۷ دستگاه در شناسایی جمعیت بیسوادان ابراز می کند: طرح شناسایی بیسوادان استان از سال ۹۵ با مشارکت ۱۷ دستگاه آغاز شده است که ریاست این شورا بر عهده استاندار بوده و برخی نهادها همچون اداره کار، علوم پزشکی و ثبت احوال در آن مشارکت دارند.

رزم آرا بیان می کند: طرح چابک سازی فرآیند شناسایی، جذب، آموزش و نگهداری سوادآموزان که در مدت یک سال گذشته اجرایی شده است در راستای متفاوت کردن راه های شناسایی بیسوادان شهرهای مختلف استان همچون نقده و چالدران بوده و پس از آن در صدد اجرای طرح انسداد مبانی بی سوادی استان هستیم.

وی با اشاره به این که ۲ فاکتور پوشش و کیفیت آموزش را به چالش کشیده است، اذعان می کند: پوشش آموزشی نسبت به کیفیت از اهمیت کمتری برخوردار بوده و باید تلاش ها به سمت افزایش کیفیت سوق یابد.

سرپرست معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی تصریح می کند: از مهم ترین دلایل بیسوادی می توان به کمتر توسعه یافتگی استان، دسترسی محدود به امکانات آموزشی در سنین مدرسه، مشکلات اقتصادی، پراکندگی بی سوادان و نیز مسائل و موانع فرهنگی به ویژه درمورد دختران اشاره کرد.

رزم آرا در ادامه سخنان خود با اشاره به فاصله جنسیتی سواد میان زنان و مردان ابراز می کند: حدود ۱۸ درصد ازجمعیت بالای ۶سال بیسواد بوده و فاصله جنسیتی که میان زنان و مردان استان وجود دارد ۸٫۸ درصد است که این فاصله نشان از فقر فرهنگی برخی اقوام استان در تحصیل دختران و مانع شدن آنان از ادامه تحصیل دختران خود دارد.

* اعتبار ۱۷ میلیارد تومانی برای مقابله با بی سوادی

وی با اشاره به اعتبار صرف شده برای مقابله با بیسوادی در استان تاکید می کند: ۱۷ میلیارد تومان در سال گذشته برای سوادآموزی استان از محل اعتبارات ملی هزینه شده و پیش بینی می شود در سال جاری نیز تقریبا همین مقدار اعتبار صرف شود.

سرپرست معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی با بیان این که امار بیسوادی هنگام سرشماری که  هر ۵سال انجام می گیرد استخراج می شود، تاکید می کند: ۴۲ هزار نفر از آموزش دهندگان به بیسوادان در سیستم جدید توانمند سازی موفق به کسب گواهی تدریس شده اند که از این تعداد نزدیک به ۳ هزار آموزش دهنده مشغول فعالیت هستند.

رزم آرا با بیان این که ۳۷ مرکز یادگیری محلی در استان فعالند، اذعان می کند: C.L.C مراکز یادگیری محلی هستند که علاوه بر سوادآموزی مهارتهایی را برای بانوان و آقایان به صورت رایگان آموزش می دهند که از جمله آن ها می توان به مهارت های زندگی، خیاطی، گلدوزی و آشپزی اشاره کرد.

وی با اشاره به بیشترین مناطق دارای بیسواد در استان می گوید: بیشتر بیسوادی ها در حاشیه شهرها، مناطق صعب العبور، روستاهای دور دست و مناطق مرزی استان بوده و عوامل اقتصادی، اجتماعی، جغرافیایی و فرهنگی در آن دخیل است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آذربایجان غربی ۱۹۵ هزار بی سواد دارد/ اعلام جزئیات بی سوادی؛ ممنوع!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..