تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چگونه هوش‌مصنوعی زندگی انسان را متحول می‌کند؟

چگونه هوش‌مصنوعی زندگی انسان را متحول می‌کند؟به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هوش مصنوعی با نفوذ در ابعاد مختلف زندگی انسان جنبه‌های مختلف زندگی در حال و آینده را تحت تاثیر خود قرار داده است. حال با درک چنین تحولی بهتر است در ابتدا به تعریف کوتاهی از این تکنولوژی بپردازیم:

هوش‌مصنوعی( Artificial Inteligence) به هوشی اتلاق می‌شود که یک ماشین در شرایط مختلف از خود نشان می‌دهد. به عبارت دیگر هوش‌مصنوعی به سیستم‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند واکنش‌های مشابه رفتارهای هوشمند انسانی را از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرآیندهای تفکری و شیوه‌های استدلال انسانی و پاسخ موفق به آن‌ها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسائل را داشته باشند. این تکنولوژی زبان‌های برنامه‌نویسی مخصوص به خود را نیاز دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از: لیسپ، پرولوگ، کلیپس و ویپی اکسپرت.

اگر شما پیگیر اخبار فناوری باشید مطمئنا هر روز خبر تازه‌ای از ورود هوش‌مصنوعی(‌AL) به حوزه‌ای جدید را می‌شنوید؛ ساخت ساختمان با کمک هوش‌مصنوعی، ساخت پروتزهای مصنوعی، بالا بردن کیفیت تصاویر، تبدیل تصاویر دوبعدی به سه بعدی و ... تنها و تنها بخش کوچکی از تکنولوژی‌های توسعه یافته با هوش‌مصنوعی است. هوش‌مصنوعی آنچه در گذشته برای انسان‌ها غیرممکن به نظر می‌رسید را امکان‌پذیر ساخته است. نفوذ AL تا حدی است که برخی از کارشناسان حوزه تکنولوژی عملکرد انسان در مقابل ماشین‌های توسعه یافته با هوش مصنوعی را به چالش کشیده و مورد پرسش قرار می‌دهند!

در ادامه توسعه و گسترش هوش‌مصنوعی در حوزه‌های مختلف علوم پایه و مهندسی را با بیان مواردی از فناوری‌های مجهز شده به هوش‌مصنوعی مورد بررسی قرار می‌دهیم:

رباتی که کارهای انسان را تقلید می‌کند

گروهی از مهندسان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی موفق  به ساخت ماشینی به شکل ربات شدند که با کمک فناوری هوش‌مصنوعی قادر به تقلید حرکات انسان است. ایم ماشین حتی در صورت مشاهده ویدئویی ار حرکات انسانی نیز قادر به انجام حرکات مشابه آن است.

چگونه هوش‌مصنوعی زندگی انسان را متحول می‌کند؟

مناظره انسان با کامپیوتر

دانشمندان کمپانی آی‌بی‌ام هوش‌مصنوعی را به گونه‌ای آموزش داده‌اند که توانایی لازم برای انجام یک بحث منطقی با انسان را کسب کند. این فرآیند به گونه‌ای است که رایانه‌ی مجهز به هوش‌مصنوعی با یافتن کلمات مناسب و به‌جا در زمان گفتگو با انسان، مناظره را ادامه می‌دهد.

چگونه هوش‌مصنوعی زندگی انسان را متحول می‌کند؟

تبدیل تصاویر دوبعدی به سه‌بعدی توسط هوش‌مصنوعی

شرکتی انگلیسی با نام DeepMind که همکاری نزدیکی با کمپانی گوگل دارد به تازگی هوش‌مصنوعی را برای تبدیل عکس‌های 2بعدی به تصاویر 3بعدی آموزش داده است. محققان هوش‌‎مصنوعی هر روز در حال پیشرفت و توسعه یادگیری ماشینی و آموزش هوش‌مصنوعی برای تبدیل عملکرد آن به عملکردی بسیار نزدیک به رفتار انسان هستند.

چگونه هوش‌مصنوعی زندگی انسان را متحول می‌کند؟

هوش‌مصنوعی بدون نیاز به تست‌های پیچیده ریاضی، هوش انسان را تشخیص می‌دهد

کارشناسان اعلام کرده اند با توسعه قابلیت‌های هوش مصنوعی می‌توان در آینده برای بررسی سنجش هوش افراد از اسکن مغزی و امتیازدهی با استفاده از فناوری AI استفاده کرد. برای استفاده از این قابلیت به فناوری تصویربرداری fMRI نیاز است و پس از اسکن، فناوری هوش مصنوعی درصد هوش  افراد را اندازه گیری می‌کند.

چگونه هوش‌مصنوعی زندگی انسان را متحول می‌کند؟

پیش‌بینی دقیق‌تر آب‌و‌هوا با کمک هوش‌مصنوعی

پژوهشگران آمریکایی در حال ابداع الگوریتم هوش مصنوعی جدیدی هستند که با بررسی متغیرهای مختلفی که ذهن انسان توان تجزیه و تحلیل همه آنها را ندارد، قادر به پیش بینی و برآورد دقیق تغییرات آب و هوایی خطرناک و به تبع آن احتمال وقوع توفان ها و دیگر سوانح طبیعی است.

چگونه هوش‌مصنوعی زندگی انسان را متحول می‌کند؟

گوگل تاریخ مرگ را پیش‌بینی می‌کند

گوگل در حال استفاده از یک نوع الگوریتم‌ جدید مبتنی بر هوش مصنوعی هستند تا با آن بتوانند احتمال مرگ در بین بیماران بیمارستانی را پیش‌بینی کنند. الگوریتم هوش مصنوعی گوگل  داده‌های وسیع اطلاعاتی بیماران  را بررسی کرده تا بتواند پیش‌بینی کند که آیا بیماران می‌توانند زنده بمانند یا خیر؟!

چگونه هوش‌مصنوعی زندگی انسان را متحول می‌کند؟

هوش‌مصنوعی سرطان پوست را تشخیص می‌دهد

محققان آلمانی، آمریکایی و فرانسوی یک سیستم هوش مصنوعی ساخته‌اند که هنگام بررسی ۱۰۰ هزار تصویر توانست ضایعات خطرناک پوستی را تشخیص می دهد. عملکرد رایانه در ایجاد تمایز میان ملانوماهای بدخیم و خال های بی ضرر، سریع تر و دقیق تر از ۵۸ متخصص پوست از ۱۷ کشور دنیا است. در این آزمایش نرخ صحت تشخیص متخصصان پوست ۸۶.۶ درصد و ماشین هوش مصنوعی ۹۵ درصد بود.

چگونه هوش‌مصنوعی زندگی انسان را متحول می‌کند؟

خداحافظی دروغ‌سنج‌های قدیمی با ورود تکنولوژی جدید هوش مصنوعی

آواتار تکنولوژی جدیدی مجهز به هوش مصنوعی است که به طرز شگفت‌انگیزی می‌تواند جایگزین دستگاه‌های دروغ‌سنج‌ قدیمی شود. هنوز در بسیاری از نقاط جهان برای کشف حقیقت و تشخیص صداقت یک فرد در هنگام بازجویی از دستگاه دروغ‌سنج (پلی‌گراف) استفاده می‌کنند.

چگونه هوش‌مصنوعی زندگی انسان را متحول می‌کند؟

تحول در سیستم حمل‌و‌نقل با فناوری هوش‌مصنوعی

شهرهایی مثل واشنگتن و آستین با سیل اسکوترهای برقی هوشمند مواجه هستند، به گونه‌ای که در ماه‌های گذشته تعداد این دستگاه‌ها در شهرهای یاد شده به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است. به کارگیری هوش مصنوعی در این وسیله نقلیه باعث شده است، حتی بدون اینکه کسی روی آن سوار باشد بتواند کیف شنا را حمل کند. البته این وسیله دردسرهایی را نیز برای مردم و مسئولین شهر به وجود آورده است. سرعت بالا در حین داشتن ایمنی پایین و عبور این دستگاه‌های کوچک از هر مکانی برخی از مشکلات این وسیله‌نقلیه است.

چگونه هوش‌مصنوعی زندگی انسان را متحول می‌کند؟

اما برخی از کارشناسان تکنولوژی با دیده تردید و نگرانی به پیشرفت و نفوذ فناوری AL در تمامی حوزه‌های زندگی انسانی و به خصوص حوزه پزشکی و درمانی می‌نگرند. این گروه با تشریح نگرانی خود از هوش‌مصنوعی، در اختیار بودن توانایی‌های ویژه این فناوری را باعث به‌کارگیری اعمال شرورانه می‌داند. نقض حریم خصوصی افراد در پی توسعه فناوری هوش‌مصنوعی از دیگر نگرانی‌های این گروه است. به عنوان مثال تکنولوژی رویت اجسام زنده از پشت دیوار، فناوری جدید دیگری است که با کمک هوش‌مصنوعی توسعه یافته است. با اینکه دانشمندان سازنده این فناوری آن را مفید و موثر در کنترل حرکت افراد دارای فراموشی و یا نقص حرکتی می‌دانند ولی فعالان حفظ حریم خصوصی این تکنولوژی را ناقض آشکار حریم خصوصی می‌دانند و با توجه به امکانات موجود درمان و جلوگیری از پیشرفت چنین بیماری‌هایی لزومی در به کارگیری این فاوری نمی‌بینند. این گروه خاطر نشان می‌کنند ماشین‌ها و ربات‌ها هرگز نمی‌توانند در درمان بیماری‌های حاد از قبیل سرطان مانند پزشکان عمل کنند و به طور کلی جایگزین انسان‌ها شوند. هم‌چنان که همواره ماشینی شدن امور و به کارگیری ربات‌های هوشمند در تمامی سطوح باعث نگرانی از به وجود آمدن جنگ میان انسان‌ها و ماشین‌ها در آینده می‌شود.

تاثیر هوش‌مصنوعی بر جنبه‌های گوناگون زندگی و روابط انسانی حتی در سطح بین‌المللی چنان وسیع و پراهمیت است که در شصت‌و ششمین اجلاس محرمانه بیلدربرگ ملقب به دولت نامرئی جهان یکی از 12 موضوع رسمی مورد بحث در اجلاس هوش‌مصنوعی اعلام گردید.

چگونه هوش‌مصنوعی زندگی انسان را متحول می‌کند؟

انتهای پیام/

گزارش از علیرضا باجلان



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چگونه هوش‌مصنوعی زندگی انسان را متحول می‌کند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..