تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مجلس عوام انگلیس به برنامه برگزیت دولت «می» رأی موافق داد

مجلس عوام انگلیس با واردکردن اصلاحاتی به برنامه دولت محافظه‌کار 'ترزا می' برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رأی موافق داد و بدین ترتیب گام اصلی برای تسریع مرحله آخر مذاکرات برگزیت برداشته شد.

به گزارش ایرنا، دولت محافظه‌کار انگلیس که از هفته گذشته از سوی جناح‌های مختلف حامی برگزیت سخت تحت‌فشار زیادی قرار دارد تا برنامه خود برای خروج از اتحادیه اروپا را اصلاح کند، پیش از ظهر امروز اعلام کرد که با 4 متمم پیشنهادشده درباره آینده همکاری‌های تجاری با اتحادیه اروپا موافق کرده است.

بر اساس اصلاحات پیشنهادشده، رابطه نزدیک تجاری انگلیس با اتحادیه اروپا در دوره پسا برگزیت نسبت به طرح پیشنهادی «می» تعدیل‌یافته و بدین ترتیب برخی نظرات نمایندگان طرفدار خروج سخت از اتحادیه اروپا که خواستار جدایی کامل از سیاست‌ها و نهادهای جمعی اروپایی هستند تأمین شد.

نخست‌وزیر انگلیس دو هفته پیش در نشستی با اعضای کابینه جزئیات برنامه دولت برای آینده روابط با اتحادیه اروپا را تشریح کرد. در این طرح که نسخه رسمی آن روز پنجشنبه انتشار یافت، پیشنهادشده انگلیس در دوره پسا برگزیت به تمام مقررات تجاری این اتحادیه در خصوص کالا پایبند بماند، تدابیر خاصی برای تسهیل عبور و مرور در نظر بگیرد و همچنان به عضویت در سازمان‌های مهم اروپایی ادامه دهد.

منتقدین بر این باور هستند که اصلاحات واردشده موضع دولت در مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا را زیر سؤال می‌برد. بااین‌حال یک سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس ادعا کرد که این اصلاحات با برنامه پیشنهادی دولت هم سو و هماهنگ است.

طرح پیشنهادی «می» که موردتوافق اعضای کابینه قرار گرفت تا امروز با مخالفت‌های زیادی به‌ویژه در داخل حزب محافظه‌کار روبه‌رو شده است تا جایی که دو عضو کابینه بر سر آن استعفا دادند. دیوید دیویس وزیر پیشین برگزیت و بوریس جانسون وزیر پیشین امور خارجه، راهبرد برگزیت دولت «می» را خیانت به آرای مردم دانستند.

از سویی، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در سفر اخیر خود به انگلیس در مصاحبه با نشریه سان عنوان کرد که طرح پیشنهادی «می» مانع توافق تجارت آزاد دو کشور در دوره پسا برگزیت خواهد شد. ترامپ بر همین اساس به «می» پیشنهاد کرده تا تدابیری را در توافق برگزیت مدنظر قرار دهد که آینده روابط تجاری آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار ندهد.

درمجموع با توجه اکثریت شکننده حزب محافظه‌کار در پارلمان، هر نوع شورش از جانب نمایندگان این حزب می‌تواند برای دولت مِی بسیار گران تمام شود. برخی منابع انگلیسی می‌گویند که آرای لازم در داخل حزب محافظه‌کار برای به چالش کشیدن رهبری می ثبت‌شده است. بر اساس رویه سیاسی 48 نماینده باید درخواست برگزاری انتخابات درون‌حزبی را مطرح کنند تا انتخابات درون‌حزبی برگزار شود.

در همین پیوند دولت انگلیس روز دوشنبه طرحی را پیشنهاد کرده که بر اساس آن تعطیلات پارلمانی یک هفته زودتر از موعد آغاز شود. درحالی‌که تعطیلات تابستانی پارلمان از سه‌شنبه آینده آغاز می‌شود، دولت خواهان شروع آن از روز پنجشنبه هفته جاری است. تحلیل گران معتقدند که این طرح پیشنهادی از بیم شورش نمایندگان محافظه‌کار برای برکناری نخست‌وزیر پیشنهادشده است.

با نزدیک شده به مهلت خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا در تاریخ 10 فروردین سال آینده، دو طرف تلاش می‌کنند تا پاییز امسال درباره توافق برگزیت به نتیجه برسند.

بر اساس رویه سیاسی، طرح یادشده که با 318 رأی موافق در مقابل 285 رأی مخالف از سوی مجلس عوام به تصویب رسیده است برای تائید نهایی به مجلس اعیان ارجاع خواهد شد.


نمایندگان مجلس اعیان که حزب محافظه‌کار در آنجا اکثریت کرسی‌ها را در اختیار ندارد لایحه یادشده را بررسی خواهند کرد و درصورتی‌که به آن اصلاحیه وارد کنند،لایحه دوباره به مجلس عوام برمی‌گردد. اما اگر مجلس اعیان، نظر مجلس عوام را موردقبول قرارداد، این لایحه عملاً تصویب و از سوی دولت به اجرا گذاشته خواهد شد.

هم‌زمان، برخی سیاستمداران انگلیس با استناد به نتایج نظرسنجی‌های صورت گرفته خواهان برگزاری همه‌پرسی مجدد برگزیت هستند؛ در این رابطه جاستین گرینینگ وزیر پیشین آموزش انگلیس در یادداشتی که در روزنامه تایمز منتشر شد نوشته است که تنها راه‌حل بن‌بست مذاکرات برگزیت بازگرداندن آن به دست مردم این کشور است.

بااین‌حال دفتر نخست‌وزیری انگلیس تأکید کرده است که تحت هیچ شرایطی همه‌پرسی مجدد برگزیت برگزار نخواهد شد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مجلس عوام انگلیس به برنامه برگزیت دولت «می» رأی موافق داد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..