تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




درمان خانگی اسهال و استفراغ کودکان در تابستان/ والدین مراقب باشند، خطر تشنج در کمین است

راهکار‌های خانگی برای درمان شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی کودکانشهرزاد ریاضی متخصص کودکان و نوزادان و عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان کودکان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی کودکان در تابستان اظهار کرد: اسهال و استفراغ شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی کودکان در فصل گرما هستند که افراد می‌توانند برای برطرف شدن این عوارض نخستین اقدامات درمانی را در خانه انجام دهند.

وی بیان کرد: ما باید آب از دست رفته بدن کودکانی را که دچار اسهال هستند با محلول خوراکی ORS جایگزین کنیم به این صورت که هر چند دقیقه یکبار به اندازه یک قاشق غذاخوری از این محلول را به کودک بدهیم؛ این محلول از نظر الکترولیت‌ها به طور کامل سنجیده شده است بنابراین آب مورد نیاز بدن کودک را تامین می‌کند.

درمان خانگی استفراغ در کودکان

این عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان کودکان ایران درباره کودکانی که دچار استفراغ هستند افزود: ما باید میزان مواد جامد مصرفی‌ کودکانی را که مبتلا به این عارضه هستند کاهش و دفعات استفاده از آنها را افزایش دهیم؛ مصرف دارو‌های ضد استفراغ برای این کودکان توصیه نمی‌شود تنها در حالتی که مطمئن باشیم هیچ گونه از علائم بیماری‌های شکم حاد مانند آپاندیسیت یا پیچ خوردگی روده وجود ندارد، می‌توانیم یک دوز از داروی ضد استفراغ را با نظر پزشک استفاده کنیم.

ریاضی تاکید کرد: اگر استفراغ کودک ادامه پیدا کرده است در این صورت او باید در بیمارستان بستری شود؛ ما از طریق سرم، مایع‌درمانی را آغاز می‌کنیم و پس از گذشت چند ساعت و با بند آمدن استفراغ می‌توانیم غذا را به کودک بدهیم.

بیشتر بخوانید: یبوست شایع‌ترین بیماری گوارشی کودکان ایران

خطر تشنج را این گونه از کودکتان دور کنید

وی تصریح کرد: کودکانی که دچار اسهال هستند و به طور مرتب محلول ORS را مصرف می‌کنند الکترولیت‌ها و یون‌های از دست رفته بدنشان   با این محلول جبران می شود؛ ما نباید به این کودکان به تنهایی آب بدهیم، زیرا نوشیدن آب به تنهایی و به طور مکرر حتی می‌تواند در مواردی که اسهال و استفراغ شدید باشد منجر به تشنج شود؛ ما همچنین باید به کودکانی که مبتلا به اسهال و استفراغ هستند غذا‌های سهل‌الهضم مانند برنج، سوپ حاوی هویج، سیب زمینی و فیله مرغ را به دفعات زیاد و مقدار کم بدهیم.

این عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان کودکان ایران گفت: در مواردی که کودکان دچار اسهال هستند ما باید غذای جامد را به تدریج به آنها بدهیم، زیرا اگر غذای جامد را به کودک ندهیم اسهال بهبود پیدا نمی‌کند، پرز‌های گوارشی که بر اثر ویروس یا سموم وارد شده به بدن از بین رفته اند در صورتی ترمیم می‌شوند که غذای جامد با روده کودک در تماس باشد.

بیشتر بخوانید: بیماری گوارشی شایع میان کودکان استان ایلام اپیدمی نیست

نوشابه و آبمیوه کارخانه ای در کودکان مبتلا به اسهال ممنوع!

ریاضی اظهار کرد: مصرف نوشابه‌ها و آب‌میوه‌های صنعتی در کودکانی که دچار اسهال هستند، مضر است، زیرا این ترکیبات به واسطه قندی که دارند، موجب تشدید اسهال می‌شوند.

وی بیان کرد: اگر کودکی که دچار اسهال است شیر مادرش را می‌خورد ما باید مصرف این شیر را ادامه بدهیم و در صورتی که کودک از شیر خشک استفاده می‌کند و اسهال بیش از سه تا چهار روز طول کشیده است باید شیر خشک‌های بدون لاکتوز را جایگزین شیر خشک‌های معمولی کنیم؛ اگر این اقدامات درمانی را در کنار هم انجام بدهیم معمولا در ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد اسهال درمان می‌شود.

ریاضی با اشاره به ممنوع بودن مصرف دارو‌های ضد اسهال در افرادی که دچار این عارضه هستند، یادآور شد: اسهال یک مکانیسم دفاعی بدن است که با ورود یک سم، باکتری یا ویروس به بدن فعال می‌شود؛ در این صورت روده‌ها فعالیتشان را افزایش می‌دهند تا این سم را از بدن خارج کنند بنابراین با مصرف دارو‌های ضد اسهال ویروس، سم یا میکروب در شکم نگه داشته می‌شود و در محیطی مساعد افزایش پیدا می‌کند و حتی حال فرد وخیم‌تر می‌شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «درمان خانگی اسهال و استفراغ کودکان در تابستان/ والدین مراقب باشند، خطر تشنج در کمین است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..