تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دانش و فرهنگ غذای سنتی «قروت» ثبت ملی شد/ پیتزای قروت برای مسافران

دانش و فرهنگ غذای محلی قروت خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس کشور به‌ثبت رسید

پس از برگزاری سفره بنفش بیرجندی و سرو قروت برای 1200 نفر از بیرجندی‌های مقیم تهران و سایر مدعوین، در روز شنبه 23 تیرماه در جلسه شورا ثبت میراث ناملموس کشور دانش و فرهنگ غذای محلی قروت خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.
 

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سیداحمد برآبادی - مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل با اعلام این خبر اظهار داشت: «تاثیر غذا و فرهنگ یک رابطه دو سویه است. همانگونه که محیط و فرهنگ باعث شکل گیری این نوع غذای محلی می‌شود غذای محلی هم بر فرهنگ تاثیر گذار است. نماد گرایی غذای محلی قروت در ادبیات شفاهی، تاثیر آن بر زبان و استفاده از واژگان غذایی در موارد غیر غذایی از جمله مباحثی هستند که در فرهنگ خراسان جنوبی وجود دارد.»

برآبادی افزود: «قروت امروزه با هویت جمعی خراسان جنوبی گره خورده است به گونه ای که در سفر مقامات رسمی به بیرجند، قروت هم در کنار سایر غذاها سرو می‌شود. از سوی دیگر سرو قروت در رستوران‌ها و سفره خانه‌ها و ابداع پیتزای قروت و از همه مهم‌تر برگزاری سفره بنفش بیرجندی و سرو قروت برای 1200 نفر از بیرجندی‌های مقیم تهران نشان‌دهنده گره خوردن غذای قروت با هویت اجتماعی و فرهنگی مردم بیرجند است.»

وی بیان کرد: «قروت از جمله غذاهایی است که از فرآورده‌های دامی تهیه می‌شود و رنگ بنفش و زیبای آن نظر هر بیننده ای را به خود جلب می‌کند. این غذای لذیذ سابق بیشتر توسط عامه مردم استفاده می‌شده است ولی خواص و بزرگان هم نمی توانسته اند از لذت خوردن قروت چشم پوشی کنند.»

برآبادی گفت: «قروت به دو صورت گرم و سرد مصرف می‌شود. برای تهیه قروت گرم مقداری پیاز داغ یا سیر داغ تهیه کرده و قروت را به آن اضافه می‌کنند. کمی نمک، فلفل سیاه و دارچین نیز افزوده می‌شود و قبل از آن که به جوش بیاید از روی حرارت برداشته و آماده خوردن است. قروت گرم را گاهی با بادنجان، سیب زمینی، کدو، کما و سبزیجات پخته مثل اسفناج میل می‌کنند. این غذا از جمله غذاهای سنتی شهرستان بیرجند و خراسان جنوبی است که هنوز در بیشتر نقاط آن را طبخ می‌کنند.»

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دانش و فرهنگ غذای سنتی «قروت» ثبت ملی شد/ پیتزای قروت برای مسافران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..